21. 2. 2017

RSS  RSS zpráv  Podcast denních pořadů       

Hlavní stránka

Zprávy

Svatý otec

Publicistika

Rozhovory

Homilie

Seriály

Speciály

Zvukový archiv

Denní programy


Redakce

Program

Frekvence

Fotogalerie

Technika

Historie

Kontakty


Anketa

Sleduji zprávy Vatikánského rozhlasu?

Poslechem na Rádiu Proglas.2330
Poslechem z webových stránek.1490
Četbou textů na webových stránkách.2729
Poslechem i četbou.1573


O webu

Rozhovory online

Rozšířené hledání

Odkazy


Zasílání novinek
Váš e-mail:

Nejčtenější

Evropský parlament zřídil mezinárodní fond na financování potratů

Gender ve školách = pokus na nezletilých lidských subjektech

Podle Amoris laetitia znovusezdaní ke svátostem pod dvěma podmínkami




Česká provincie Tovaryšstva Ježíšova

Res Claritatis

Vysokoškolské katolické hnutí Česká republika

Pastorace na webu



Katolik.cz

KTF UK

Stránky pro animátory seniorů

Návštěva papeže v České republice





 
Zprávy

  

7.12.2012 

Relativismus plodí násilí, Pán staví na první místo agapé

Vatikán. Svatý otec dnes přijal třicet členů Mezinárodní teologické komise v závěru jejího plenárního zasedání. Benedikt XVI. se ve své promluvě vrátil k analýze dokumentu, nazvaného Teologie dnes: perspektivy, principy a kritéria . Mezinárodní teologická komise jej publikovala letos v březnu a navrhla v něm definici katolické teologie jako vědecké disciplíny:

Současný kulturní kontext se teologii pokouší zbavit akademického statusu vzhledem k jejímu niternému svazku s vírou či by chtěl upustit od jejího konfesionálního rozměru s rizikem, že bude zaměňována s religionistikou. Váš dokument připomíná, že teologie je neoddělitelně konfesionální a racionální zároveň a že její přítomnost na univerzitách zaručuje zevrubné a celistvé pojetí samého lidského rozumu.

Jako jedno z měřítek katolické teologie dokument zmiňuje sensus fidelium , totiž smysl věřících pro víru, a vyzývá teology, aby mu věnovali pozornost. Papež v této souvislosti citoval z dogmatické konstituce o církvi druhého Vatikánského koncilu: Celek věřících, kteří mají pomazání od Svatého (srov. 1 Jan 2,20 a 27), se nemůže mýlit ve víře. Tuto svou neobyčejnou vlastnost projevuje prostřednictvím nadpřirozeného smyslu pro víru celého lidu, když „od biskupů až po poslední věřící laiky“ (8)((8/Sv. Augustin, De Praed. Sanct. 14, 27: PL 44, 980.)) dává najevo svůj obecný souhlas ve věcech víry a mravů (Lumen gentium, 12).

Tento dar, sensus fidei, vytváří ve věřícím člověku jakýsi nadpřirozený instinkt, který je vitálně spřízněn se samým předmětem víry. Je měřítkem při rozlišování, zda předkládaná pravda náleží k živoucí apoštolské tradici či nikoliv. Dnes je však navýsost důležité rozlišit autentický smysl pro víru od jeho napodobenin. Sensus fidelium není jakýmsi veřejným církevním míněním a nelze se na něj tudíž odvolávat při protestech proti učitelskému úřadu církve. Smysl pro víru se může ve věřícím člověku naplno rozvinout do té míry, v jaké se účastní života církve, což vyžaduje zodpovědné přijetí magisteria.

Tento nadpřirozený smysl pro víru přivádí dnes věřící k tomu, aby důrazně vystupovali proti předsudkům, podle kterých jsou monoteistická náboženství nositeli násilí ve svém nároku univerzální pravdy, pokračoval Benedikt XVI. Podle některých názorů by dnes snášenlivost a občanský smír zajistil pouze “hodnotový polyteismus”, který by vyhovoval duchu demokratické pluralistické společnosti.

Pán potvrzuje radikální odmítnutí jakékoliv formy nenávisti a násilí a bezvýhradně staví na první místo agape. Pokud tedy v dějinách bylo nebo je násilí působené v Božím jménu, nelze jej přičítat monoteismu, nýbrž dějinným přičinám, především lidským chybám. Společnost se noří do relativismu, který nevyhnutelně plodí násilí, spíše zapomene-li na Boha. Když se lidem upírá možnost vztahovat se k objektivní pravdě, dialog není dále možný. Normou lidských vztahů se pak stává násilí – skryté či zjevné. Pokud se člověk neotevře transcendentnu, které mu umožní nalézt odpověď na otázku po smyslu života a morálky, je neschopný jednat spravedlivě a usilovat o pokoj.

Jestliže roztržka ve vztahu člověka s Bohem přivádí do vážné nerovnováhy lidské vztahy, smíření s Bohem, uskutečněné z Kristova kříže, je základním pramenem jednoty a bratrství, zakončil Svatý otec svou dnešní promluvu pro členy Mezinárodní teologické komise.


(jag)

 odeslat článek     vytisknout článek


Související články
7.12.15 Zasedala Mezinárodní teologická komise
5.12.14 Teologie se rodí z naslouchání Božímu lidu
16.1.14 Zveřejněn dokument Mezinárodní teologické komise
6.12.13 Teolog má být pionýr, řekl Svatý otec Mezinárodní teologické komisi
8.3.12 Nový dokument Mezinárodní teologické komise



Hlavní stránka | Zprávy | Svatý otec | Publicistika | Rozhovory | Homilie | Seriály | Speciály | Zvukový archiv | Denní programy
Redakce | Frekvence | Fotogalerie


Copyright © 2003-2017 česká sekce Vatikánského rozhlasu. Všechna práva vyhrazena. Adresa redakce: ceco@vatiradio.va.
Administrace: česká sekce Vatikánského rozhlasu. Technická realizace: Pavel Brestovský.

 
Záznam aktuálního poradu ve formátu MP3  

Český kanál Rádia Vaticán na You Tube  

Archív denních pořadů ve formátu Real Audio  
 Zprávy
O pokušení ctižádostivosti v církvi

Papež František: nejen právo emigrovat ale také právo nemuset emigrovat

Biskup Hoser: Papež si přeje řádnou pastorační péči o poutníky v Medjugorje

Zemřel kardinál Desmond Connell

Zasvěcení Anglie a Walesu Neposkvrněnému srdci P. Marie

Papež František ocenil italské misijní nakladatelství

Kardinál Tauran cestuje na sunnitskou univerzitu Al Azhar

Papež: Kdo je zvolen papežem, nemusí být nejinteligentnější, ale Bůh jej chce pro danou dobu

Chilská biskupská konference na setkání s Petrovým nástupcem

Papež František navštíví anglikánský kostel v Římě

Kardinál Müller: Místní biskupové nemohou subjektivně interpretovat učení církve

Apoštolský vikář pro Jižní Arábii: Konflikt v Jemenu může mít důsledky pro celý svět

 Nově na webu
Svatý otec: Ježíš nás učí rozlišovat mezi spravedlností a odvetou

Publicistika (Komentáře "Církev a svět"): O zfilmovaném Mlčení

Publicistika (Reportáže, reflexe, sloupky): Podle Amoris laetitia znovusezdaní ke svátostem pod dvěma podmínkami

Rozhovory: Papež interpretuje biskupy, nikoliv biskupové papeže

Homilie: Cyklus homilií dočasně přerušen

Archiv zpráv únor 17
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728     

Starší zprávy >

Náš tip

Milosrdenství vyžaduje statečnost, vzdorujme teroru láskou

Co jsou jezuité?

Svět je unaven lživými nadšenci