Fracouzi se zamýšlejí nad vojenským stavem, který byl vyhlášen po pařížských útocích. Hlas pozvedl také křesťanský filosof židovského původu Fabrice Hadjadj, člen Papežské rady pro laiky. Podle jeho mínění Francie prohrává válku, protože Francouzi zdětinštěli, chybí jim mužnost. Nechtějí pokoj, nýbrž chtějí mít pokoj, bez ohledu na cenu. O skutečný pokoj a s ním související spravedlnost, je totiž potřeba bojovat – a toho už Francouzi nejsou schopni, tvrdí Hadjadj.
Ve svém fejetonu zveřejněném na stránkách týdeníku Famille chrétienne Hadjadj připomíná, že ačkoli v křesťanství je nejdůležitější láska, není mu cizí ani ideál bojovníka, ozbrojeného především v duchovní zbroj, ale přece jen bojovníka. Náš život byl totiž zraněn v samém počátku, jsme neustále pod útokem Zlého, a proto je nutné bojovat, šířit Království lásky. Pokud v sobě znovu neobjevíme rytířskou mužnost, kterou kdysi opěvoval sv. Bernard, islamisté nás přemohou, jak duchovně tak i materiálně – varuje Fabrice Hadjadj.
Francouzský filosof a dramaturg podotýká, že mnoho mladých se dnes obrací na islám, protože z křesťanství, které se jim nabízí, se vytratil heroismus a rytířskost. Bylo zredukováno na chválu nekonfliktního soužití a poselství, které se vyhýbá konfrontaci.
Nejinak nahlíží situaci také jeden z nejpopulárnějších římských kazatelů, P. Maurizio Botta CO. „Nestačí být stejně silní jako teroristi, musíme být silnější, jinak nás přemohou,“ hřímal od svého pulpitu v Chiesa Nuova. Co to znamená? Nejde o účinnější zbraně nebo zbombardování většího území, nýbrž o to najít v sobě vnitřní sílu, být skutečně křesťané, být Kristovi. Jedině tak je možné postavit se před teroristu a vykřičet celou pravdu: Můžeš mě zabít! Ale to, co děláš, není projev síly, nýbrž zbabělosti. Jenom zbabělec může střílet naslepo a bezdůvodně! - kázal následovník sv. Filipa Neriho, P. Botta.
Jistě, zní to extrémě a člověk se přirozeně brání myšlence, že by se jej něco podobného mohlo týkat. Přesto je dobré - v době, kdy intenzita špatných zpráv sílí a zdá se, že zlo ve svých travestiích nabírá vrchu - zaslechnout Kristovo: „Nebojte se!“ A zaslechnout ho v kontextu Jeho slov z Matoušova evangelia: „... nebojte se těch, kdo zabíjejí tělo – duši zabít nemohou. Spíše se bojte toho, který může zahubit v pekle duši i tělo (Mt 10,28). V tom spočívá duchovní zbroj, dotud se odvíjí heroismus křesťanských mučedníků i každodenní hierarchie hodnot v dobách pokoje.
Ještě jednu věc je myslím dobré připomenout, uprostřed děsivých obrazů, kterými nás bez ustání krmí mediální mašinerie; totiž Chestertonovu distinkci mezi sebevrahem a mučedníkem. Zatímco sebevrah pohrdá životem, mučedník pohrdá smrtí, napsal velký anglický konvertita. A není to jen o bonmot či paradox. Stojí za to se nad tím zamyslet.
Další články z podrubriky Reportáže, reflexe, sloupky