RadioVaticana.va

   17. 10. 2017

RSS  RSS zpráv  Podcast denní­ch pořadů       

Hlavní­ stránka

Zprávy

Svatý otec

Publicistika

Rozhovory

Homilie

Seriály

Speciály

Zvukový archiv

Denní programy


Redakce

Program

Frekvence

Fotogalerie

Technika

Historie

Kontakty


Anketa

Sleduji zprávy Vatikánského rozhlasu?

Poslechem na Rádiu Proglas.3468
Poslechem z webových stránek.2250
Četbou textů na webových stránkách.4012
Poslechem i četbou.2322


O webu

Rozhovory online

Rozšířené hledání­

Odkazy


Zasílání­ novinek

Nejčtenější­

Duchovní zesvětštění poznáme a zničíme jen před křížem

Paličáctví nechápe Boží milosrdenství

Kardinál Marx: Muž a žena patří k sobě – navzdory měnícím se zákonům




Eeská provincie Tovaryšstva Ježíšova

Res Claritatis

Vysokoškolské katolické hnutí Eeská republika

Pastorace na webu



Katolik.cz

KTF UK

Stránky pro animátory senioru

Návštěva papeže v České republice





 
Seriály

 Společné dědictví aneb Židovské kořeny eucharistie 

4.10.2005 

Synagoga

K židovským kořenům

Aleksander Kowalski

V roce zasvěceném eucharistii stojí za to připomenout, že Pán Ježíš ustanovil tuto svátost v židovském náboženském prostředí. Účastníky první mše svaté v historii byli Židé ? nejen v etnickém smyslu, jako lidé židovské národnosti, ale také ? a to je v tomto případě důležitější ? v náboženském významu, jako vyznavači judaismu. Syn Boží se stal konkrétním člověkem, patřil ke konkrétnímu národu a konkrétnímu náboženství. V tom spočívá tajemství vtělení. Kristus byl Žid, praktikující své náboženství, řídil se Mojžíšovým zákonem ? jak to lapidárně říká sv. Pavel v listu Galaťanům: ?Poslal Bůh svého Syna, narozeného z ženy, podrobeného zákonu? (Ga 4,4). Připomínaná žena a sv. Josef dali Božímu Synu lidskou - a rovněž náboženskou - výchovu. Snadno si můžeme představit, jak ho učili modlitebním textům a vodili do synagogy ? domu modlitby židovské komunity.

První synagogy vznikly v době babylónského zajetí, to znamená v 6. století před Kristem. Po návratu z vyhnanství je Židé začali budovat i ve Svaté Zemi. V dobách Pána Ježíše a apoštolů existovaly už v samotném Jeruzalémě, přestože tam se ještě shromaďovali ve svatyni. Jak víme z Evangelií, Kristus navštěvoval galilejské synagogy často. Souviselo to s účastí na synagogálních obřadech, které se skládají s biblického čtení, jejich výkladu a z modlitby. Sv. Lukáš popisuje, jak Ježíš v Nazaretě ?sobotní den vešel podle svého zvyku do synagogy a povstal, aby četl z Písma? (srov. Lk 4,16-30). Setkal se tam s odmínutím ze strany obyvatel města, ve kterém vyrostl. Ale i později ještě nejednou učil v jiných synagogách. Řeč zapsanou u sv. Jana, ve které přislíbil svátost eucharistie, pronesl v synagoze v Kafarnaum (J 6,59). Sv. Pavel na svých apoštolských cestách nejednou hlásal v domech modlitby židovské diaspory v oblasti Středozemního moře. Křesťané převzali ze synagogy liturgii slova a doplnili ji o texty z Nového zákona ? tak jako Kristus a apoštolové připojovali ke čtením synagogální bohoslužby hlásání Radostné zprávy. Církev navždy spojila eucharistii s liturgií slova a nikdy v ní nepřestala využívat Starého zákona ? ne vždy ve formě čtení, ale přinejmenším sahala po starozákonních žalmech.

Také v architektuře lze postřehnout jisté analogie mezi židovskými domy modlitby a kostely. V synagoze není oltář, protože po zboření jeruzalémského chrámu Římany už neexistuje v judaismu kult oběti. Na místě, kde v katolických a pravoslavných kostelech stojí tabernákl, v synagogách je arón ? ha ? kódeš ? ?svatá archa?, neboli skříň na svaté knihy. Před ní se klade ner tamíd ? ?věčné světlo (lampa)?. O sobotě ? kdy se nesmí křesat oheň, aby se neporušilo přikázání odpočinku ? slouží k zapalování dalších světel, ale hoří přes celý týden, i za nepřítomnosti věřících. V judasimu se mluví o přítomnosti Boha v synagoze ? o Jeho Šechiná, neboli ?přebývání? ve světě, ve vyvoleném lidu a na místech modlitby. K vytvoření synagogálního shromáždění je potřeba deseti mužů, i když podle rabínů Boží Šechiná je přítomna v synagoze i tehdy, kdy se tam modlí pouze jeden člověk. V centru domu modlitby stojí béma (?bima) ? pódium, ze kterého se čte Písmo a vedou modlitby. Před pulpitem chazana, tedy kantora, je umístěna tabulka se slovy žalmu: Šivíti Adonáj le-negdí tamíd ? ?Hospodina stále před oči si stavím? (Ž 16,8). Připomíná se tak, že Bůh je stále přítomen ve svém slově, i když se k Němu obrací modlitby.

V židovské liturgii je také obřad, který lze do jisté míry přirovnat k eucharistickému procesí. Na zakončení podzimního Svátku Stánků, který trvá osm dní, se slaví Simchát Torá ? ?Radost zákona?. Ze ?svaté archy? se vyjme všech Pět Mojžíšových knih a v ozdobných rámech se nosí kolem synagogy. Torá ? Mojžíšův zákon, tedy pět prvních knih Bible ? je slovo Boží. Proto mu patří zvláštní úcta. Triumfálního, radostného procesí se účastní mnoho dětí. ?Veselte se a radujte se ve svátek Radosti zákona ? zpívá se v ten den ? vzdejte chválu (knize) Zákona.?

Další články z podrubriky Společné dědictví aneb Židovské kořeny eucharistie

 odeslat článek     vytisknout článek


Související články
11.4.16 Eucharistický zázrak v Polsku
11.9.11 Benedikt XVI. v Anconě
28.6.07 Přípravy na mezinárodní eucharistický kongres v Kanadě
1.12.06 Nedělní Eucharistie je pilířem života církve
9.11.06 Eucharistie je zdrojem naděje



Hlavní­ stránka | Zprávy | Svatý otec | Publicistika | Rozhovory | Homilie | Seriály | Speciály | Zvukový archiv | Denní programy
Redakce | Frekvence | Fotogalerie


Copyright © 2003-2017 Česká sekce Vatikánského rozhlasu. Všechna práva vyhrazena. Adresa redakce: ceco@vatiradio.va.
Administrace: Česká sekce Vatikánského rozhlasu. Technická realizace: Pavel Brestovský.

 
Záznam aktuálního pořadu ve formátu MP3  

Kanál Vatikánského rozhlasu na YouTube  

Archív denních pořadů ve formátu Real Audio  
Společné dědictví aneb Židovské kořeny eucharistie


Tento seriál vznikl pro vysílání polské sekce Vatikánského rozhlasu u příležitosti probíhajícího roku eucharistie. Autorem seriálu je pan Aleksander Kowalski (*1950 Katowice), který je od roku 1982 redaktorem Vatikánského rádia. Studoval v Polsku na Katolické universitě v Lublinu (1968-1976) a potom v Římě na Papežském biblickém institutu (1976-1979). Absolvoval také kurzy syrské patrologie na Papežském východním institutu. Zabývá se zejména dějinami biblické interpretace v raném křesťanství, zvláště v syrské literatuře, a jejími vztahy k exegetické tradici judaismu. Je ženatý a má tři děti.
Jiné seriály
Víra a rozum

Baziliky, chrámy a kostelíky města Říma

Čeští teologové 50. let 20. století

Kardinál Beran vzpomíná - archivní záznam rozhovoru

Ze zápisníku diplomata

Konzervativní hodnoty v politice

Postní zamyšlení

Cesta do Compostely

Postní zastavení

O Kompendiu sociálního učení církve

Víra je ze slyšení

Svatí římského kánonu

O poutích a putování - Česká zastavení ve Svaté zemi

Koncilní teolog vzpomíná...

 Nově na webu
Svatý otec: Snížení počtu hladových úst není řešením

Publicistika (Komentáře "Církev a svět"): O problémech s papežem

Publicistika (Reportáže, reflexe, sloupky): Libanonský cedr - 100 let Orientálu

Rozhovory: Caravaggio zevnitř

Homilie: O Crux, Ave Spes Unica

Archiv zpráv říjen 17
      1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031     

Starší zprávy >

Náš tip

Adolescence není patologie

Potřebujeme tvůrce pokoje, nikoli provokatéry konfliktů

Růst víry v kněžském životě