RadioVaticana.va

   23. 10. 2017

RSS  RSS zpráv  Podcast denní­ch pořadů       

Hlavní­ stránka

Zprávy

Svatý otec

Publicistika

Rozhovory

Homilie

Seriály

Speciály

Zvukový archiv

Denní programy


Redakce

Program

Frekvence

Fotogalerie

Technika

Historie

Kontakty


Anketa

Sleduji zprávy Vatikánského rozhlasu?

Poslechem na Rádiu Proglas.3501
Poslechem z webových stránek.2264
Četbou textů na webových stránkách.4037
Poslechem i četbou.2345


O webu

Rozhovory online

Rozšířené hledání­

Odkazy


Zasílání­ novinek

Nejčtenější­

Papež: Obavám se, že jsem špatně interpretován; podstupuji pastorační riziko

Papež: Říkáme si křesťané, ale nevěříme v Boha ani v člověka

Setkání pro katolíky „v neregulérní“ situaci




Eeská provincie Tovaryšstva Ježíšova

Res Claritatis

Vysokoškolské katolické hnutí Eeská republika

Pastorace na webu



Katolik.cz

KTF UK

Stránky pro animátory senioru

Návštěva papeže v České republice





 
Seriály

 O Kompendiu sociálního učení církve 

27.11.2007 

O Kompendiu sociálního učení církve, 16. část

Kapitola osmá: Politická komunita, druhá část

Pavel Jajtner

Jestliže se uznává, že přirozený zákon je základem i vymezujícím principem pozitivního práva, pak to zároveň znamená, že je oprávněné odporovat autoritě, která by závažně a opakovaně pošlapávala principy přirozeného zákona. Sociální nauka vypočítává kritéria pro uplatňování práva na odpor: Odpor vůči útlaku politické moci může oprávněně sáhnout ke zbraním jen tehdy, když jsou splněny všechny následující podmínky: 1. v případě jistého, závažného a dlouhodobého porušování základních práv; 2. když byly vyčerpány všechny pokusy dosáhnout změny jinými cestami; 3. když se tím nevyvolají ještě horší nepořádky; 4. když je oprávněná naděje na úspěch; 5. není-li možné rozumně předvídat lepší řešení.

Kvůli ochraně společného dobra má právoplatná autorita právo i povinnost ukládat tresty, které mají být přiměřené k závažnosti deliktů. Trest neslouží výhradně k ochraně veřejného pořádku a k zajištění bezpečnosti osob, ale zároveň představuje prostředek k nápravě provinilce. Zmíněná náprava má rovněž mravní hodnotu odčinění, když provinilý člověk svůj trest dobrovolně přijímá. Působení úřadů, jejichž úkolem je zjišťovat trestní odpovědnost, která má vždy osobní charakter, se musí vyznačovat přesným zjišťováním pravdy, přičemž je nutno plně respektovat práva a důstojnost lidské osoby.

Církev vnímá jako znamení naděje to, že ?stále vzrůstá odpor veřejného mínění proti trestu smrti. Dnešní společnost má možnosti, jak se kriminalitě účinně bránit tak, že provinilce zneškodní, aniž by mu zcela uzavírala cestu k nápravě.
Církev si váží systému demokracie, protože zajišťuje účast občanů na politickém rozhodování, zaručuje jim možnost volit a kontrolovat členy vlastní vlády a v případě potřeby je pokojnou cestou vyměňovat. Církev proto nemůže schvalovat vytváření úzkých vládnoucích skupin, které si na základě svých specifických zájmů nebo ideologických záměrů uzurpují státní moc. Opravdová demokracie je možná pouze v právním státě a na základě pravdivého pojetí lidské osoby.

Autentická demokracie není pouze výsledkem formálního dodržování pravidel, nýbrž také uvědomělého přijetí hodnot, na nichž se zakládají demokratické postupy. Jedná se o důstojnost každé lidské osoby, respektování lidských práv, přijetí ?společného dobra? jako cíle politického života a základu zákonodárství. Pokud neexistuje obecný souhlas se zmíněnými hodnotami, pak se vytrácí smysl demokracie a její stabilita je ohrožena.

Učitelský úřad církve uznává platnost principu, že ve státě mají být jednotlivé pravomoci rozděleny (dělba moci). Je vhodnější, když každá moc má protiváhu v jiných mocích a sférách kompetence a když je tak udržována ve svých správných mezích. Právě v tom spočívá princip právního státu, v němž vládne zákon, a nikoli lidská svévole.

Veřejná správa na jakémkoli stupni ? národním, regionálním, místním ? má jakožto nástroj státu za cíl sloužit občanům. Ti, kdo mají politickou odpovědnost, nesmějí zapomínat na morální rozměr výkonu své funkce ani ho podceňovat. Politická korupce představuje jednu z nejzávažnějších deformací demokratického systému.

Prostředky společenské komunikace je třeba užívat k budování a podpoře lidské komunity v ekonomické, politické, kulturní, vzdělávací a náboženské oblasti.Ve světě hromadných sdělovacích prostředků jsou vnitřní problémy světa komunikací ještě umocňovány prostřednictvím ideologií, honby za ziskem, politické kontroly, rivality mezi jednotlivými skupinami i dalšími společenskými nešvary. Morální hodnoty a principy musí platit i v oblasti společenských komunikačních prostředků.
Vždy platí jediný základní morální princip, totiž že lidská osoba a komunita jsou cílem a měřítkem používání hromadných sdělovacích prostředků. Druhý princip je k prvnímu komplementární: dobro osob nelze realizovat nezávisle na společném dobru komunit, k nimž zmíněné osoby patří.

Stát musí vytvořit takový právní rámec, který by odpovídal svobodné aktivitě společenských subjektů, musí být připraven zasáhnout, když to bude nezbytné, a zároveň musí respektovat princip subsidiarity. Tento princip znamená, že vyšší správní jednotka neodnímá přirozené kompetence jednotce nižší, ale podporuje ji. Rodina podporuje osobu, obec podporuje rodinu, region podporuje obec a stát podpotuje region. Je totiž velmi důležité, aby růst demokratického života vycházel ze sítě vztahů uvnitř vlastní společnosti. Aktivity občanské společnosti ? zejména dobrovolnictví a spolupráce ? představují ten nejvhodnější prostředek k rozvíjení sociálního rozměru osoby, která zde nachází prostor ke svému plnému sebevyjádření.

Svoboda svědomí a náboženská svoboda se týkají jak jednotlivého člověka, tak i společnosti. Obě patří mezi základní a nezcizitelná lidská práva.
Povinnost respektovat náboženskou svobodu ukládá politické komunitě, aby církvím zaručovala nezbytný prostor pro její působení. Církve respektují oprávněnou samostatnost demokratického řádu.

Další články z podrubriky O Kompendiu sociálního učení církve

 odeslat článek     vytisknout článek


Související články
10.10.16 Docat aneb What to do?
22.11.13 Papež František o mystice v sociální nauce církve
17.6.11 Seminář o etice podnikání
16.5.11 Benedikt XVI. k účastníkům kongresu o sociálním učení církve
13.5.10 Pevná identita charitativní instituce je službou



Hlavní­ stránka | Zprávy | Svatý otec | Publicistika | Rozhovory | Homilie | Seriály | Speciály | Zvukový archiv | Denní programy
Redakce | Frekvence | Fotogalerie


Copyright © 2003-2017 Česká sekce Vatikánského rozhlasu. Všechna práva vyhrazena. Adresa redakce: ceco@vatiradio.va.
Administrace: Česká sekce Vatikánského rozhlasu. Technická realizace: Pavel Brestovský.

 
Záznam aktuálního pořadu ve formátu MP3  

Kanál Vatikánského rozhlasu na YouTube  

Archív denních pořadů ve formátu Real Audio  
O Kompendiu sociálního učení církve


Velvyslanec České republiky u Svatého stolce seznamuje s obsahem a významem dokumentu o sociálním učení církve.
Jiné seriály
Víra a rozum

Baziliky, chrámy a kostelíky města Říma

Čeští teologové 50. let 20. století

Kardinál Beran vzpomíná - archivní záznam rozhovoru

Ze zápisníku diplomata

Konzervativní hodnoty v politice

Společné dědictví aneb Židovské kořeny eucharistie

Postní zamyšlení

Cesta do Compostely

Postní zastavení

Víra je ze slyšení

Svatí římského kánonu

O poutích a putování - Česká zastavení ve Svaté zemi

Koncilní teolog vzpomíná...

 Nově na webu
Svatý otec: Klást proti sobě Boha a císaře je fundamentalistický postoj

Publicistika (Komentáře "Církev a svět"): O volbách a „podpoře“ papeži Františkovi

Publicistika (Reportáže, reflexe, sloupky): Libanonský cedr - 100 let Orientálu

Rozhovory: Caravaggio zevnitř

Homilie: O Crux, Ave Spes Unica

Archiv zpráv říjen 17
      1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031     

Starší zprávy >

Náš tip

Adolescence není patologie

Potřebujeme tvůrce pokoje, nikoli provokatéry konfliktů

Růst víry v kněžském životě