VaticanNews.va

   22. 4. 2018

RSS  RSS zpráv  Podcast denních pořadů       

Hlavní stránka

Zprávy

Svatý otec

Publicistika

Rozhovory

Homilie

Seriály

Speciály

Zvukový archiv

Denní programy


Redakce

Program

Frekvence

Fotogalerie

Technika

Historie

Kontakty


Anketa

Sleduji zprávy Vatikánského rozhlasu?

Poslechem na Rádiu Proglas.4262
Poslechem z webových stránek.2716
Četbou textů na webových stránkách.4586
Poslechem i četbou.2760


O webu

Rozhovory online

Rozšířené hledání

Odkazy


Zasílání novinek

Nejčtenější

Plačící chlapec v papežově náručí: Je můj táta v nebi?

Zákaz vstupu do kostelů a náboženské výchovy pro nezletilé

Kardinál Beran se vrací do vlasti




Česká provincie Tovaryšstva Ježíšova

Res Claritatis

Vysokoškolské katolické hnutí Česká republika

Pastorace na webu



Katolik.cz

KTF UK

Stránky pro animátory seniorů

Návštěva papeže v České republice





 
Publicistika

 Komentáře "Církev a svět" 

18.10.2015 

Co je to rodina? - 1. část

Fabrice Hadjadj

Otázka je tak elementární, že se lze zeptat, zda je třeba ji vůbec klást. Můžeme se podivovat nad kladením otázek po něčem tak zjevném, a někdo si může myslet, že odpověď povede jen k opakování banalit anebo ke komplikování toho, co je prosté. Jako bychom měli jenom jedinou alternativu: buď rozrážet otevřené dveře anebo se utápět v malichernostech.

Současně však správně tušíme, že primární zřejmost jsou vždycky skryty ve svém vlastním světle. Nejsou jenom jako nos mezi očima, který je příliš blízko, aby byl viděn; ani jako krajina, kterou člověk už nesčetněkrát prošel a přestal si jí všímat. Prvotní zřejmost jsou jako zdroj, který osvěcuje a zakládá vše ostatní, a proto nemůže být založen nebo osvícen. Ve vztahu k tomuto zdroji se podobáme nočním ptákům, kteří by chtěli pohlédnout do slunce, ale oslepí je přemíra světla.

Všichni pocházíme z nějaké rodiny, všichni začínáme s nějakým příjmením a naší kolébkou je určitá rodina. Rodina je základ. Avšak, je-li rodina základem, pak není možné „založit rodinu“. Pokud stojí na počátku našich konkrétních životů, je nemožné ji opravňovat anebo vysvětlovat, protože by bylo zapotřebí vystoupit k nějakému předešlému principu a rodina by nebyla ničím jiným než druhotnou a odvozenou skutečností, nikoli živnou půdou. Teoretici, kteří by chtěli, aby prvotní lidské společenství byla smlouva uzavřená mezi bezpohlavními a izolovanými jedinci, sami prohlašují, že jde o pouhou fikci a pracovní hypotézu, nikoli realitu.[1] Na rovině lidství neexistuje princip, který by rodinu předcházel. Nelze ji tedy vysvětlit, lze jenom poukázat na její přítomnost, která nás vždycky předchází.

Zřejmost tady předchází naše oči. A také je otevřela a vyzvala, aby se otevřely prvními úsměvy a prvními hlasy. A právě proto je tak nesnadné vyvracet toho, kdo se zatvrdí a odtělesní napadáním rodiny. Je snadnější vysvětlit, že člověk pochází z opice než vysvětlit, že pochází z muže a ženy. První teze skutečně vyžaduje vysvětlení, a to mnohá, zatímco v druhém případě není co vysvětlovat, nejde ani o žádnou tezi, nýbrž o absolutně prvotní danost, stejně takovou jakou je existence vnějšího světa. Jak totiž dokázat, že vnější svět existuje? Jak lze dokázat, že slunce osvěcuje?

Není tedy nemístné poděkovat těm, kdo dnes napadají rodinu, poněvadž probouzejí naši pozornost a podněcují nás k úvaze nad touto zřejmostí, která předchází každou objektivitu. Jejich pochybování je milostí. Hereze jsou potřeba. Prohlašuje to svatý Pavel v prvním listě Korinťanům (11,19): „Nedá se tomu vyhnout, že mezi vámi dojde i k rozštěpení. Tak se aspoň ukáže, kteří z vás jsou opravdu dobří“. Důkaz je v tomto případě fotografický, má vyjevující funkci. Je jako krize, která důkladně zvažuje a umožňuje vytříbit ryzí zrno anebo valoun zlata.

Nynější námitky obsahují část obvinění, proti němuž je důležité se bránit. A nutí ke hledání příčin, před kterým se není třeba chránit. Pochybnost nás v této souvislosti vybízí vrátit se k základu (základu, který je třeba brát do úvahy ve smyslu velmi tělesném), k bytí rodiny. Především o jejím bytí nás nynější okolnosti vybízejí přemýšlet možná více než kdykoli předtím.

Počátek se zjevuje opravdu jedině na konci. Naše inteligence je tak slabá, naše vůle tak nevděčná, že je zapotřebí ohrožení této reality rozkladem, abychom ji konečně začali uznávat. Když se země třese, lze postřehnout velkodušnost, se kterou nás až do té chvíle nosila; velkodušnost, která je jako každá pravá velkodušnost diskrétní, skrývá se a nežádá nic na oplátku.

Pokračování ZDE

Z italského vydání Ma che cos´è una famiglia?, Ares, Milano 2015.
přeložil Milan Glaser


[1] J.J. Rousseau píše ve svém úvodu k Pojednání o původu nerovnosti mezi lidmi (1754): „Ponechme stranou fakta.“ Na začátku svého spisu O společenské smlouvě (I,2) se však neobejde bez toho, aby tento zásadní fakt připustil: „Ze všech nejstarší a jedinou přirozenou společností je rodina.“



Další články z podrubriky Komentáře "Církev a svět"

 odeslat článek     vytisknout článek


Související články
6.9.16 Dialog s islámem musí být veden mužně - říká Fabrice Hadjadj
15.5.16 „Kolik“ je důležitější než „proč“
7.4.16 Hadjadj: Obyčejný život člověka je největším dílem Stvořitele
22.11.15 Co je to rodina? - závěrečná 6. část
15.11.15 Co je to rodina? - 5. část



Hlavní stránka | Zprávy | Svatý otec | Publicistika | Rozhovory | Homilie | Seriály | Speciály | Zvukový archiv | Denní programy
Redakce | Frekvence | Fotogalerie


Copyright © 2003-2018 Česká sekce Vatikánského rozhlasu. Všechna práva vyhrazena. Adresa redakce: ceco@spc.va.
Administrace: Česká sekce Vatikánského rozhlasu. Technická realizace: Václav Lahoda.

 
Záznam aktuálního pořadu ve formátu MP3  

Kanál Vatikánského rozhlasu na YouTube  

Archív denních pořadů ve formátu Real Audio  
 Zprávy
Papež: Církev je nikoli světská, nýbrž pro svět

Kardinál Duka jmenován papežským legátem na oslavy do Poznaně

Papež František přijal studenty anglické koleje v Římě

Papež v pověřovacím listu připomíná sv. Vojtěcha

Papež ve městě Molfetta: Po mši už se nežije pro sebe, nýbrž pro druhé

Návrat kardinála Berana: Loučení s Římem v Papežské koleji Nepomucenum

Papež: Není možné evangelizovat teroreticky, nýbrž »od těla k tělu«

Kardinál Beran se vrací do vlasti

Svatý otec k benediktinským opatům: Vaše kláštery jsou duchovní oázy

Papež: Víru nelze zakoupit, ale lze o ni prosit

Otec Alfieho Evanse prosí papeže o azyl

Kardinál Tauran sloužil mši pro malou katolickou komunitu v Riádu

 Nově na webu
Svatý otec: Milost nezesvětštělé církve, která slouží světu

Publicistika: Protiklad nebo protimluv

Publicistika: Nemarněme čas lítostí, ale milujme

Rozhovory: František demýtizuje papežství

Homilie: Na kříži se Bůh zjevil jako agapé

Archiv zpráv duben 18
      1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30      

Starší zprávy >

Náš tip

Gaudete et exsultate

Otevřený dopis syrských mnišek: Nazývat věci jejich jmény, to je počátek míru

Bůh nebrání pravdu na úkor lásky, ani lásku na úkor pravdy či rovnováhu na úkor obojího