VaticanNews.va

   14. 11. 2018

RSS  RSS zpráv  Podcast denních pořadů       

Hlavní stránka

Zprávy

Svatý otec

Publicistika

Rozhovory

Homilie

Seriály

Speciály

Zvukový archiv

Denní programy


Redakce

Program

Frekvence

Fotogalerie

Technika

Historie

Kontakty


Anketa

Sleduji zprávy Vatikánského rozhlasu?

Poslechem na Rádiu Proglas.5070
Poslechem z webových stránek.3246
Četbou textů na webových stránkách.5111
Poslechem i četbou.3121


O webu

Rozhovory online

Rozšířené hledání

Odkazy


Zasílání novinek

Nejčtenější

Opustila Asie Bibi Pákistán?

Jakou úctu prokazujeme našim kostelům?

O přikázáních – Nepokradeš


Rádio Proglas TV Noe Česká provincie Tovaryšstva Ježíšova Res Claritatis Vysokoškolské katolické hnutí Česká republika Pastorace na webu Katolik.cz KTF UK Stránky pro animátory seniorů Návštěva papeže v České republice NAVRCHOLU.cz
 
Publicistika

 Komentáře "Církev a svět" 

22.4.2018 

Všechny problémy vyřeší medializace

Milan Glaser

Využívá snad ještě někdo média jako prostředky ke sdílení pravdy mezi lidmi? Tato poněkud neomalená otázka se nezbytně týká, jak oné mizivé menšiny, která publikuje, tak oné bezmocné většiny, která to, co se publikuje, může brát na vědomí. Bohužel se nezřídka vtírá pocit, že pravda není v médiích šířena ani hledána. Člověku je nabízena pouze volnočasová aktivita, kterou se může nadchnout do té míry, do jaké má čas na zahálku.

Před zraky a pod rukama všech se tak dostává ke slovu lež. Nenápadně a pozvolna je každému zvlášť servírována pyšná zášť. Pocit bezmoci zachvacuje každého, kdo vnímá, že je ohrožován pokušením virtuální vševědoucnosti popřípadě všemohoucnosti. Podlehání tomuto pokušení je signalizováno přesvědčením, že se všechny problémy a konflitky vyřeší publikováním patřičného sdělení v médiích.

„Přijde doba – prorokuje svatý Pavel - kdy si lidé [...] podle vlastních choutek nahromadí učitele, kteří šimrají jejich uši, odvrátí sluch od pravdy a obrátí se k bájím“ (2 Tim 4,3). Toto pokušení - tedy vybírat si učitele, kteří mi říkají to, co rád poslouchám - je nepochybně aktuální právě v době takzvaných sdělovacích prostředků, bylo akcelerováno digitalizací a dovedeno na hranici únosnosti.

Zdá se jako by impozantně narůstala tsunami domněnek a dojmů, jež mají v médiích jednoznačně privilegované postavení, takže dnešní člověk, na kterého se nezadržitelně valí, začne dříve či později tíhnout buď k bezpodmínečné kapitulaci a ztrácí zájem o jakékoli slovní sdělení, jež je mu nabízeno; anebo se stane bezduchým reproduktorem, protože nic nereflektuje a nestará se o svoji duši. Lidstvo se zalyká svými  vlastními řečnickými výplody.

Karl Kraus (1877-1936), německý spisovatel a dramatik z přelomu 19. a 20. století, říká, že „Žurnalistika je řemeslo, ve kterém se polovina času věnuje na mluvení o tom, co není známo, zatímco druhá polovina na zamlčování toho, co známo je.“ O propojení politiků a sdělovacích prostředků zmíněný autor mnoha takovýchto trefných aforismů podotýká: „Diplomaté sdělují žurnalistům smyšlenky a potom předstírají, že tomu, co se dočtou, věří.“

Nenasytná lidská žádostivost obsáhnout křesťanskou víru intelektem; ovládnout ji prostřednictvím vyčerpávající spekulativní reflexe či etické klasifikace, stojí v pozadí všeobecné a stále rostoucí apostaze. Podstatou křesťanské víry je totiž tajemství, které je třeba „vydržet“, a to jak na rovině intelektuální, tedy přijetím omezenosti lidského chápání, tak na rovině mravní, tedy akceptováním faktu, že každý bude moci - i muset - soudit jenom sebe sama.

Kdo upřímně nebude chtít sebe sama soudit, ba odsoudit, připraví se o milost, která oznamuje radost. Tu věčnou.

Při prvním příchodu Mesiáše se věřící zdráhali akceptovat vtělené božství Stvořitele, božskou autoritu Ježíše Nazaretského. Ve vztahu ke druhému příchodu Krista se toto zdráhání týká spíše akceptace toho, jak Jedinec může být pro všechny lidi spásou plně osobní.

V pozadí však stále stojí iluzorní, tedy dočasným vládcem tohoto světa sugerované přesvědčení, že mesiášské království nakonec přece jen bude z tohoto světa... V této perspektivě má horizontální rozměr lidské existence zcela odstranit ten vertikální.



Další články z podrubriky Komentáře "Církev a svět"

 odeslat článek     vytisknout článek


Související články
4.11.18 K významu Mariánského sloupu na Staroměstském náměstí
21.10.18 Mlčeti zlato
7.10.18 Proč modlitba ke svatému archanděli Michaelovi?
2.9.18 K čemu je vlastně papež?
19.8.18 Pavel VI. o okupaci Československa 21. srpna 1968



Hlavní stránka | Zprávy | Svatý otec | Publicistika | Rozhovory | Homilie | Seriály | Speciály | Zvukový archiv | Denní programy
Redakce | Frekvence | Fotogalerie


Copyright © 2003-2018 Česká sekce Vatikánského rozhlasu. Všechna práva vyhrazena. Adresa redakce: ceco@spc.va.
Administrace: Česká sekce Vatikánského rozhlasu. Technická realizace: Václav Lahoda.

 
Záznam aktuálního pořadu ve formátu MP3  

Kanál Vatikánského rozhlasu na YouTube  

Archív denních pořadů ve formátu Real Audio  
 Zprávy
Pánova překvapení mohou někdy dezorientovat, ale vyvádějí z uzavřenosti

Papež František navštíví na jaře Maroko

Mons. Semeraro: Římská kurie musí spojovat tradici s novostí

Vatikánské sympozium ke 100. výročí konce I. světové války

Plenární zasedání Konference biskupů USA

Půl milionu lidí vyhnáno ze svých obydlí

Jaký má být biskup?

Papež k vědcům: Chtěl bych být před vámi advokátem chudých a potřebných

Papež založil na Lateránské univerzitě studijní program Mírové vědy

Prezident Švýcarské konfederace navštívil papeže

Pomník 425 kněží zavražděných sovětským režimem

Papež: Odmítejme válečnou kulturu

 Nově na webu
Svatý otec: Ježíš si od nás nedal zaplatit za naše vykoupení

Publicistika: O polském „nacionalismu“

Publicistika: Bombardování Vatikánu před 75 lety bylo zacíleno na rozhlasový vysílač

Rozhovory: V případech pedofilie jsem nikdy neudělil milost,

Homilie: Na kříži se Bůh zjevil jako agapé

Archiv zpráv listopad 18
   1234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930  

Starší zprávy >

Náš tip

O teologii manželství

Božím lidem je třeba se stát

Bůh nebrání pravdu na úkor lásky, ani lásku na úkor pravdy či rovnováhu na úkor obojího