VaticanNews.va

   13. 12. 2018

RSS  RSS zpráv  Podcast denních pořadů       

Hlavní stránka

Zprávy

Svatý otec

Publicistika

Rozhovory

Homilie

Seriály

Speciály

Zvukový archiv

Denní programy


Redakce

Program

Frekvence

Fotogalerie

Technika

Historie

Kontakty


Anketa

Sleduji zprávy Vatikánského rozhlasu?

Poslechem na Rádiu Proglas.5173
Poslechem z webových stránek.3297
Četbou textů na webových stránkách.5179
Poslechem i četbou.3158


O webu

Rozhovory online

Rozšířené hledání

Odkazy


Zasílání novinek

Nejčtenější

Cantalamessa: Musíme věřit v Boha, který přesahuje Boha, v něhož věříme

Papež: Nežít v závislosti na problémech, nýbrž v důvěře k Bohu

Pane, braň moji víru před zesvětštěním


Rádio Proglas TV Noe Česká provincie Tovaryšstva Ježíšova Res Claritatis Vysokoškolské katolické hnutí Česká republika Pastorace na webu Katolik.cz KTF UK Stránky pro animátory seniorů Návštěva papeže v České republice NAVRCHOLU.cz
 
Publicistika

 Komentáře "Církev a svět" 

13.5.2018 

O zdrojích nevraživosti

Milan Glaser

Neprůchodný sklad harampádí pokrytého prachem vznikne ze směsi informací, které člověk nepodrobí „rozlišování duchů“, jak nazýval sv. Ignác z Loyoly rozpoznávání  „rozličných hnutí, která - při recepci informací - vznikají v duši: dobrých, aby se přijímala, a špatných, aby se odmítala“. Netýká se to pouze myšlenkových koncepcí nebo konkrétních verbálních vyjádření, nýbrž jednotlivých událostí, ba celých dějin, které se chtě nechtě stávají také informacemi, jež ovliňují člověka individuálně i kolektivně.

Paměť neobsahuje pouze to, co si tam každý vložil osobně, nýbrž také to, co tam ukládají, odkládají či zapomněli druzí. Vztah k času je v lidském životě zásadní a rozlišování je jeho podmínkou. Člověk samotný nemůže obsáhnout celé dějiny, pouze se do nich zařadit. Při dnešním, stále rostoucím rozsahu poznatků a možností jejich bezhlavého šíření je však nemalou potíží právě zařazení vlastního života do časového běhu skutečného, nikoliv pouze virtuálního dění. To umožňují – nebo by měly umožňovat - sdělovací či komunikační prostředky, které se - poněkud spiritisticky zavánějícím výrazem - nazývají média, jež jsou pro nástup moderní doby či novověku charakteristická. První tiskoviny, jejichž cílem nebyla bohoslužba či studium, nýbrž publikum, se začaly vydávat na začátku 17. století.

Zavedení termínu novověk úzce souvisí s odsudkem, který vyjadřoval touhu skoncovat s obdobím označovaným jako středověk. Domýšlivost, jejíž sofistikovaná verbalizace se tak začala šířit na sklonku středověku, vstoupila do dějin jako jejich konstruktivní prvek a není pro křesťanskou víru méně nebezpečná než verbální hereze. Nikoli náhodou se v novověkých dějinách při každém bolestivém střetu této domýšlivosti s realitou lidských omezení vždycky mluvilo o středověkém tmářství. Je to projev nezodpovědné snahy zmocnit se času, který patří pouze Bohu. Tak se zrodila destruktivní dialektika, která svoji spirálu neustále roztáčí.

V reakci na negativní postoj vůči názoru, že časově starší je vždy méně hodnotné, se zrodil postoj přesně opačný, který tvrdí, že to starší je právě proto vždycky hodnotnější. Ježíšova slova o tom, že „učedník nebeského království je jako hospodář, který vynáší ze své bohaté zásoby věci nové i staré“ (Mt 13,52), nemají místo v novověkém myšlení, které se začalo hermeticky uzavírat do svých stále novějších abstrakcí.

Obecné povědomí je syceno stálé méně srozumitelnými či přinejmenším méně jednoznačnými pojmy, jež se pojí k emocím brojícím proti konkrétnu. Nezřídka i proti těm lidem, kteří tyto abstrakce vymysleli. Proto revoluce požírá svoje děti.

Zvrácenost této dialektiky nabývá stále větších rozměrů, protože se neuplatňuje rozlišování duchů. I v církvi, kde dochází ke střetu mezi dvěma krajnostmi, jež se stále více jeví jako jediné platné alternativy, ačkoli jsou obě chybné. Jde přitom o dva protichůdně svůdné zdroje nevraživosti a domýšlivosti, které mění svůj háv, nikoli svou povahu.

Tradicionalismus je pouze naruby obráceným osvícenstvím a nevznikl po Druhém vatikánském koncilu, nýbrž v 19. století. Naivita tradicionalistů spočívá v tom, že ztotožnili sami sebe s definicí, kterou osvícenství připsalo svým protivníkům.

Vládce tohoto světa je vzbouřenec, který balamutí pobídkou k destruktivní kreativitě nebo vymáhá falešný soucit, o který vlastně vůbec nestojí a za který vrací jenom nevraživost.

Zásadní kritérium rozlišování duchů v dnešním medializovaném světě je proto jednoduché. V žádném případě se neřídit emocemi šířenými sdělovacími prostředky v reálných mezilidských  vztazích. K navázání a tím spíše k udržování reálného vztahu s druhým člověkem nejsou a nemohou být nezbytná média.



Další články z podrubriky Komentáře "Církev a svět"

 odeslat článek     vytisknout článek


Související články
9.12.18 Těšit se na Soudce, který přijde
2.12.18 Věrohodnost a apostaze
25.11.18 Pokrok není nekonečný
4.11.18 K významu Mariánského sloupu na Staroměstském náměstí
21.10.18 Mlčeti zlato



Hlavní stránka | Zprávy | Svatý otec | Publicistika | Rozhovory | Homilie | Seriály | Speciály | Zvukový archiv | Denní programy
Redakce | Frekvence | Fotogalerie


Copyright © 2003-2018 Česká sekce Vatikánského rozhlasu. Všechna práva vyhrazena. Adresa redakce: ceco@spc.va.
Administrace: Česká sekce Vatikánského rozhlasu. Technická realizace: Václav Lahoda.

 
Záznam aktuálního pořadu ve formátu MP3  

Kanál Vatikánského rozhlasu na YouTube  

Archív denních pořadů ve formátu Real Audio  
 Zprávy
Papež: Modlitba v určitém smyslu již obsahuje spásu

Jihočeská delegace předala papeži Františkovi „požehnané pivo“ a perník pro chudé

Program apoštolské cesty do Spojených arabských emirátů

Papež se rozloučil se třemi členy Rady kardinálů

Křesťan má zářit útěchou

Papež František se účastní zasedání kardinálské devítky

K rozvaze u soukromých zjevení radí papež v pořadu Ave Maria

Morenita si nehalí tvář

Tanzánský kardinál: Radši zemřeme hlady, než bychom se nechali kolonizovat

Zemřel německý katolický filosof Robert Spaemann

Pane, braň moji víru před zesvětštěním

Papež vyzval k respektu „neviditelných“ lidských práv

 Nově na webu
Svatý otec: O Otčenáši – Prosba, která se dožaduje s důvěrou

Publicistika: Těšit se na Soudce, který přijde

Publicistika: Svatý stolec a církev v USA

Rozhovory: Dovolili jsme si přispět naší troškou písku do mlýna

Homilie: Na kříži se Bůh zjevil jako agapé

Archiv zpráv prosinec 18
     12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31      

Starší zprávy >

Náš tip

O teologii manželství

Božím lidem je třeba se stát

Bůh nebrání pravdu na úkor lásky, ani lásku na úkor pravdy či rovnováhu na úkor obojího