VaticanNews.va

   24. 10. 2018

RSS  RSS zpráv  Podcast denních pořadů       

Hlavní stránka

Zprávy

Svatý otec

Publicistika

Rozhovory

Homilie

Seriály

Speciály

Zvukový archiv

Denní programy


Redakce

Program

Frekvence

Fotogalerie

Technika

Historie

Kontakty


Anketa

Sleduji zprávy Vatikánského rozhlasu?

Poslechem na Rádiu Proglas.4991
Poslechem z webových stránek.3190
Četbou textů na webových stránkách.5056
Poslechem i četbou.3101


O webu

Rozhovory online

Rozšířené hledání

Odkazy


Zasílání novinek

Nejčtenější

Františkova mariánská víra: „V Medžugorje je milost, ale chybí rozlišování...“

Papež: Nedůvěřuji lidem, kteří nepochybují

O přikázáních - Lhostejnost zabíjí


Rádio Proglas TV Noe Česká provincie Tovaryšstva Ježíšova Res Claritatis Vysokoškolské katolické hnutí Česká republika Pastorace na webu Katolik.cz KTF UK Stránky pro animátory seniorů Návštěva papeže v České republice NAVRCHOLU.cz
 
Publicistika

 Reportáže, reflexe, sloupky 

25.7.2018 

Knězem díky Messiaenovi

Příběh klavíristy Jeana-Rodolpha Karse

Jana Gruberová

Hudební kariéra se někdy může vyvinout zcela nečekaně a zároveň cesty Ducha jsou nevyzpytatelné. Největší hudebníci zdaleka nemusí být také nejslavnější a do ústraní někdy z vlastního rozhodnutí odcházejí umělci nebývalé hodnoty. Takový je případ klavíristy Jeana-Rodolpha Karse, jehož interpretace hudebních děl Oliviera Messiaena přivedla ke kněžskému povolání. S jedenasedmdesátiletým členem komunity Emmanuel, který je dnes kaplanem baziliky Nejsvětějšího Srdce v burgundském Paray-le-Monial (místa Kristova zjevení svaté Markétě Marii Alacoque a duchovním centru nové komunity), nedávno rozmlouval italský katolický deník Avvenire (16.3.2018).

Jean-Rodolphe Kars se svým rakouským rodičům narodil roku 1947 v Kalkatě. Pochází z rodiny židovských vídeňských uprchlíků, kteří do Indie odešli po Anschlussu a později se usadili v Paříži. Jejich výjimečně talentovaný syn zde na konzervatoři vystudoval klavír a už v devatenácti letech na sebe upozornil výborným umístěním na mezinárodní pianistické soutěži v Leedsu (1966), která zahájila jeho sólovou kariéru a nahrávky pro hudební vydavatelství Decca, z nichž překrásná Debussyho Preludia se nedávno dočkala reedice na kompatním disku.

Jean-Rodolphe ani jeho rodiče nebyli nábožensky praktikující ani se o tuto oblast nijak nezajímali, přesto mladý klavírista v témže období, kdy se před ním otevírala mezinárodní jeviště, zašel na konferenci Oliviera Messiaena spojenou s náslechem, na níž skladatel vykládal a prezentoval své dílo. „První skladba, kterou popisoval”, vypráví dnes otec Kars, „bylo Et exspecto resurrectionem mortuorum (1964), monumentální orchestrální dílo. Okamžitě mne zasáhlo a silně rozrušilo. Byla to první jiskra, ze které vyšlehla má vášeň pro Messiaena”. Navzdory proklamovanému agnosticismu se Karse dotkla „nejenom hudba, nýbrž mimořádně hluboké skladatelovy komentáře, ať už čerpal z biblických citací anebo jiných duchovních či přírodních zdrojů, jako ptactva a hvězd.”

Jak dále vzpomíná, rovněžtak ohromující byla Messiaenova pokora, „serióznost a prostota, s jakými naslouchal své vlastní hudbě, a sledoval ji v partituře, jako by to bylo poprvé”. Takto ze zrodila Karsova láska k hudbě francouzského katolického skladatele a ornitologa, která jej dokonce dovedla ke studiu varhanní hry, aby mohl do svého koncertního repertoáru zařadit také varhanní díla obdivovaného mistra. Zájem židovského pianisty o Messiaenovu tvorbu zanedlouho korunovala první cena v klavírní soutěži nazvané právě po tomto dlouholetém varhaníkovi pařížského kostela Nejsvětější Trojice (Concours de piano Olivier Messiaen).   

Deset let po prvním setkání s velkým katolickým skladatelem Jean-Rodolphe Kars již jako úspěšný a mezinárodně známý sólista interpretoval jedno z jeho vrcholných děl, klavírní cyklus Vingt Regards sur l´Enfant-Jésus, hudební meditace nad Ježíšovým dětstvím, v jednom ze sálů amsterdamského Concertgebouw. Kars se zároveň zhostil výkladu této kontemplace Ježíšova Vtělení, členěné do dvaceti pohledů nebývalé teologické pronikavosti a hluboké něhy, neboť se jednalo o vůbec první nizozemské provedení. Vloni na podzim se nečekaně objevila nahrávka tohoto koncertu, o níž Kars ani nevěděl a kterou vydala etiketa Piano Classics.

Čtyřicet dní po zmiňovaném holandském koncertu ovšem život čtyřiatřicetiletého nadějného pianisty nabral nečekaný směr. Jean-Rodolphe prožil natolik silnou duchovní zkušenost v osobním setkání s Kristem, že jej přivedla k rozhodné konverzi ke katolické víře. „Nelze říci”, zdůrazňuje po mnoha letech, „že by mne Messiaenova hudba »obrátila«, avšak když jsem se v modlitbě znovu probíral svou minulostí, s rostoucím úžasem jsem odhaloval, do jaké míry mne skladatelovy texty a skladby tajně připravovaly ke konverzi, samozřejmě bez mého vědomí. Šlo o jakousi skrytou katechezi”, dodává francouzský kněz. „Messianeova hudba ovšem nebyla příčinou, nýbrž zprvu nevědomým a později stále vědomějším rámcem mé konverze”.

Po přijetí svátosti křtu Kars pokračoval ve své úspěšné klavírní kariéře, avšak objevuje se povolání v povolání a mladý hudebník se rozhoduje pro kněžství a členství v komunitě Emmanuel. „Tři týdny po kněžském svěcení, v listopadu roku 1986, jsem s radostí poprvé sloužil mši v pařížském kostele Nejsvětější Trojice, kde byl Messiaen hlavním varhaníkem, a mohl jsem mu veřejně poděkovat za vše, co mi svou hudbou daroval. Z nádherné varhanní improvizace, která z kůru následovala, bylo patrné silné dojetí…”, vypráví.

Ačkoli Messiaen s Karsem nikdy explicitně nemluvili o víře až do Jean-Rodolphova kněžského svěcení, skladatelovo dílo bylo pro kněžského kandidáta „ozvučenou teologií”, svěřuje se: „Při studiu teologie jsem si uvědomil, že mi Messiaenova hudba nepřestává hrát v srdci a paměti a že jsem si díky těmto vzpomínkám mohl snáze, či dokonce s potěšením osvojit některá poměrně složitá teologická témata”. Zejména po mistrově smrti otec Kars docenil široký vliv, jakým na něj Messiaenova tvorba působila: „Děkoval jsem Bohu”, říká dnes, „že jsem mohl mít takového duchovního otce”.

Také jako kněz Jean-Rodolphe Kars vystupuje na koncertech a podle vlastních slov uskutečňuje „stále hlubší smíření mezi uměleckou činností a duchovním povoláním”. Věnuje se odkazu Messiaenova díla a občas organizuje konference o vztahu hudby a spirituality. Tvrdí totiž, že „hudba je pro něj pouze jiným způsobem, jak meditovat o Božím slově a vykládat je”, což je názor, s kterým by jeho duchovní i umělecký učitel jistě souhlasil. 

Poměrně nedávné svědectví otce Jeana Rudolpha Karse (z roku 2013), v němž mluví o své životní cestě, je pro zájemce, vládnoucí francouzštinou, dostupné ZDE.

Osobnost skladatele i jeho žáka přibližuje revue Salve 2/2008.



Další články z podrubriky Reportáže, reflexe, sloupky

 odeslat článek     vytisknout článek


Související články
16.8.18 Věřit lze jen dvěma způsoby: v Boha buď dobrého anebo krutého
3.2.17 Kardinál Ravasi: nerezignovat na kvalitu církevní hudby
24.12.16 „Tichá noc“ se dožívá dvou set let
14.11.16 Ennio Morricone: Také krása patří ke skutkům milosrdenství
9.3.16 Chvála věrnosti



Hlavní stránka | Zprávy | Svatý otec | Publicistika | Rozhovory | Homilie | Seriály | Speciály | Zvukový archiv | Denní programy
Redakce | Frekvence | Fotogalerie


Copyright © 2003-2018 Česká sekce Vatikánského rozhlasu. Všechna práva vyhrazena. Adresa redakce: ceco@spc.va.
Administrace: Česká sekce Vatikánského rozhlasu. Technická realizace: Václav Lahoda.

 
Záznam aktuálního pořadu ve formátu MP3  

Kanál Vatikánského rozhlasu na YouTube  

Archív denních pořadů ve formátu Real Audio  
 Zprávy
Mít naději znamená žít pro setkání s Ježíšem

Papež František: Existují dva druhy strachu – uzavřený a otevřený

Kardinál Tagle: Témata LGBT se v závěrečném dokumentu objeví

Papež k mladý Indům: Budounost i přítomnost máte ve svých rukou

Papež zdraví mladé putující za sv. Terezií z Los Andes

Biskupská synoda vstoupila do konečné fáze

Co František z mládežnické synody žádá po seniorech?

Papežská kondolence k železničnímu neštěstí na Taiwanu

Svatý otec: Láska zjevená na kříži promlouvá k dnešnímu světu

Papež František se pomodlil před hrobem Jana Pavla II.

Papež přijal prezidenta Kolumbijské republiky

Vrcholí práce nad závěrečným dokumentem synody

 Nově na webu
Svatý otec: Cesta lásky je vždycky „ztrátová“

Publicistika: Mlčeti zlato

Publicistika: Pravda nás osvobodí

Rozhovory: V případech pedofilie jsem nikdy neudělil milost,

Homilie: Na kříži se Bůh zjevil jako agapé

Archiv zpráv říjen 18
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031    

Starší zprávy >

Náš tip

O teologii manželství

Božím lidem je třeba se stát

Bůh nebrání pravdu na úkor lásky, ani lásku na úkor pravdy či rovnováhu na úkor obojího