Proces s komunistickými zločinci je pokrytectví

19.2.2009 

říká O. Ponchaud, který žije 40 let v Kambodži

Proces s komunistickými katy v Kambodži je velkým pokrytectvím ? říká P. François Ponchaud, kněz, který tam žije od roku 1965 a jako první předal světu informace o zločinech Pol Potova režimu. Velkou odpovědnost za to, co se v Kambodže dělo, nesou podle něj také ti, kteří až do roku 1989 Rudé Khmery podporovali, včetně OSN, Evropy a Spojených Států. P. Ponchaud kritizuje také Amnesty International, protože nereagovala na podrobné zprávy, které jí předal už v roce 1978.
V Phnompenh začal tento týden první proces jednoho z pěti vůdců Pol Potova režimu. 66letý Kaing Guek Eav, známý také jako ?soudruh Duch? se zodpovídá z vojenských zločinů a ze zločinů proti lidskosti. Vedl mimo jiné popraviště S-21, kde bylo každý den zabíjeno přes 100 lidí.

?Proces má odsoudit Rudé Khmery, za to, že se dopustili strašlivých, neslýchaných zločinů proti lidskosti. Má tedy ukázat, že to, co dělali, je nepřípustné. Na druhé straně je tenhle proces velkým pokrytectvím, protože až do roku 1989 měli Rudí Khmerové podporu celého mezinárodního společenství. Pro mě je ten proces hořkou zkušeností. Dneska mluví kdekdo, ale proč se nikdo neozval v letech 1975-89??

Jakou publicitu má proces Kambodži?

?Téměř vůbec se o něm nemluví. Lidé z mé vesnice ani z nejbližšího okolí se tím procesem nezabývají. Naprostá většina lidí se stará jen o to, jak přežít. Lidé na vesnicích bojují o přetrvání, nejsou naladěni na kritické reflexe. Proces tedy zajímá především uprchlíky, kteří žijí v zahraničí. Ti si mohou dovolit reflexe a diskuse. A pak je tady jistá, nepříliš početná intelektuální elita země, která se tím procesem zabývá.?

Nepovede proces k novému otevírání ran minulosti?

?Kambodžané mají ve své buddhistické kultuře zakotvené sklony k zapomínání. Zdá se mi, že si nějak ? lépe či hůře ? poradili s traumatickými prožitky. Kromě toho ten proces jejich zranění neléčí. Může ale obnovit konflikty. V mé vesničce se například vždycky říkalo, že rudí už nejsou, že byli všichni zabiti. A časem se ukázalo, že dva zůstali. Jeden z nich hraje ve vesnice velmi důležitou roli. Co s tím dělat? Myslím, že Kambodžané se s tím vypořádali sami, v rámci své kultury.?

Přesto se v poslední době rozhodli soudit zločince. Nebude účast mezinárodního společenství na tomto procesu bránit smíření?

?Musíme připomenout jednu velmi důležitou věc: aktuální vláda v Phnompenh je složena výlučně z někdejších Rudých Khmerů. O tom se nikdo nezmiňuje ani slovem. Právě ta mafie, která je u moci, vede zemi k nové eskalaci násilí. Za dvacet let se bude říkat: ti šílení Kambodžané zase sáhli k násilí. Skutečná otázka musí směřovat k tomu, co se děje dnes. Zda děláme něco proto, aby se tomu násilí předešlo. Poměrně nedávno dostala místní vláda miliardu dolarů. A nikdo po ní nepožadoval výměnou žádné změny v oblasti dodržování lidských práv.?

Může soud za této situace vůbec splnit svůj úkol, je na vládě nezávislý?

?Copak v Kambodži může být cokoliv na vládě nezávislé? Samozřejmě, že soudci nejsou nezávislí, navzdory tomu, co tvrdí jejich mezinárodní kolegové. Před měsícem kanadský soudce přednesl návrh na rozšíření seznamu obviněných. Kambodžský soudce ohlásil veto a tím to skončilo. Zkrátka argument síly. Bojí se otevřít Pandořinu skříňku. Těch, kdo nesou vinu, je příliš mnoho a mají stále ještě velký vliv a kdykoliv mohou sáhnout po zbrani. Ve hře je bezpečnost země. Musíme tedy prozatím volit mezi spravedlností a mírem. Já jsem pro mír.?

Mohla by tedy být ohrožena stabilita celé země?

?Přesně tak. Nad mnoha věcmi by se objevil otazník. Bylo by skvělé, kdyby to vedlo ke spravedlnosti, právnímu státu a nezávislosti. Ale to není vůbec jisté. I když, kdo ví, třeba skutečně ten proces něco změní, přinese skutečnou spravedlnost... Naděje umírá poslední.?

Jaká je role církve v této situaci?

?Církev nehraje žádnou roli. Z velmi prosté příčiny: křesťanů je v Kambodži sotva jedno promile společnosti. Proto si církev nemůže brát hlas.?

Je tedy ten proces vůbec potřebný?

?Osobně si myslím, že ne. Ale na druhé straně, proč ne? Zločiny Khmerů jsou ohromné a příšerné. Má je soudit národní a mezinárodní tribunál, proč ne? Ale jak už jsem řekl, ten proces je pro mě trpkou zkušeností.?

- říká P. François Ponchaud, který je přes 40 let jako misionářem v Kambodži.

Také podle jiného katolického misionáře v Kambodži chybí politická vůle k vážnému vypořádání se s minulostí. Takové účtování je ale ? jak říká o. Alberto Caccaro citovaný agenturou AsiaNews ? velmi potřeba. Lidé stále ještě žijí ve stínu komunismu. Nejvíce se to projevuje na vzájemné nedůvěře.

Přeložila Johana Bronková

Česká sekce RV

Copyright © 2003-2024 česká sekce Vatikánského rozhlasu. Všechna práva vyhrazena. Adresa redakce: ceco@spc.va.