Vydávat svědectví o jediném a jednotném Ježíšově Těle

21.5.2009 

říká O.David Neuhaus vikář katolíků hebrejského jazyka v Izraeli.

Během pouti do Svaté země Benedikt XVI. výslovně pozdravil také křesťany mluvící hebrejsky. V Nazaretské bazilice Zvěstování papež řekl, že ?jsou nám připomínkou židovských kořenů naší víry?. Místní církev ve Svaté zemi je totiž ve své většině arabská a hebrejsky mluvící komunita představuje z početního hlediska sotva pětinu celkového počtu katolíků. Tato komunita má při latinském patriarchátu svého vlastního patriarchálního vikáře. Je jím O.David Neuhaus z Tovaryšstva Ježíšova, který je německého původu a ke katolickému náboženství konvertoval ze židovství. Během papežovy návštěvy ve Svaté zemi O.Neuhaus v rozhovoru pro Vatikánský rozhlas popisuje zrod tamější komunity hebrejsky mluvících katolíků:

?Když sem ve velké emigrační vlně přišli židé z Evropy, přivedli s sebou také příbuzné, kteří byli katolíky. Většinou to byla smíšená manželství, kde muž byl žid a žena katolička. Navíc se tady ocitli katolíci židovského původu, kteří objevili svou víru a svou příslušnost k židovskému lidu v důsledku Shoa. Potom tu byli křesťané, kteří sem přišli spolu s katolíky a kteří po Shoa zjistili, že je důležité být v kontaktu s židovskou realitou ze solidarity s židovským národem. Z těchto velmi vzájemně rozdílných příslušností se zrodily tyto komunity. Oficiálně bylo tady v Izraeli založeno dílo pojmenované po sv. Jakubovi v roce 1955 s vlastními kněžími, sestrami, ale také laiky, s cílem vytvořit církev, která je izraelská v rámci židovské společnosti Izraele. Je třeba říci, že absolutní většinu katolíků v Izraeli tvoří Arabové. Ti, kteří jsou součástí židovské společnosti, proto chtěli mít své vlastní hebrejské zázemí v katolické realitě státu Izrael.?

Jaké jsou zvláštnosti těchto komunit?
?Náš život jako izraelských katolíků je více méně dán kulturou židovské společnosti. Existujeme tedy uprostřed dialogu života. To má velký význam také pro liturgii, která je slavena hebrejsky, respektuje také hebrejský kalendář a samozřejmě se to projevuje také v hudbě.?

Jaké vztahy panují mezi těmito komunitami a arabskými, ruskými a jinými zahraničními křesťany, kteří přišli do Izraele za prací?
?Rusové, kteří sem přišli, a stali se občany Izraele, jsou součástí našeho vikariátu. Ti, kteří jsou katolíky, protože velká většina jich je pravoslavných. Jsou součástí našeho vikariátu, protože také oni jsou izraelskými občany, kteří žijí uprostřed izraelské židovské společnosti. Potom existují další dvě velmi významné skupiny. První z nich jsou Arabové, kteří tvoří absolutní většinu křesťanů v Izraeli, a pojí nás s nimi jedna společná víra a jedna společná církev. Všichni jsme tedy součástí latinského Jeruzalémského patriarchátu. Naším patriarchou byl do loňského června Palestinec, ten dnešní je z Jordánska. Myslím, že je velmi důležité, aby reprezentanti církví vysílali signály jednoty, protože v každodenním životě není mnoho možností se setkat a při významných příležitostech je třeba v naší velmi rozdělené společnosti vydávat svědectví o jednotě. Chceme dosvědčovat jednotu s těmi, kteří přicházejí za prací ze zahraničí, a je jich mnoho, kteří podávají překrásná svědectví křesťanské víry. Často bývají navazovány úzké vztahy, protože někteří zde zůstávají dlouhou dobu a učí se hebrejsky. I tady proto dochází ke krásným setkáním, ale úkolem církve ve Svaté zemi pro arabskou většinu, cizince i naše malé stádce hebrejského jazyka je vydávat svědectví o jediném a jednotném Ježíšově Těle.?

Říká O.David Neuhaus, který je v Izraeli pověřen pastorací hebrejsky mluvících křesťanů.

Přeložil Milan Glaser

Česká sekce RV

Copyright © 2003-2024 česká sekce Vatikánského rozhlasu. Všechna práva vyhrazena. Adresa redakce: ceco@spc.va.