Benedikt XVI. navštívil římskou farnost sv. Jana od Kříže

8.3.2010 

Benedikt XVI. včera navštívil farnost sv. Jana od Kříže v periferní římské čtvrti Colle Salario. Několik stovek věřících v kostele a další před kostelem se zde dopoledne účastnilo mše svaté, kterou sloužil Petrův nástupce spolu vikářem římské diecéze kard. Vallinim, místním biskupem a, samozřejmě, také zdejším farářem donem Enrico Gemma, třemi kaplany a stálým jáhnem. Farnost vznikla roku 1989, vlastní kostel má od roku 2001 a na jejím území žije přibližně tři tisíce rodin. Benedikt XVI. ve své homilii mimo jiné řekl:

?Nejmilejší křesťanské rodiny, drazí mladí, kteří žijete v této čtvrti a kteří patříte do této farnosti, nechte se stále více vést touhou zvěstovat všem evangelium Ježíše Krista. Nečekejte, až přijdou jiní s jinými poselstvími, která nevedou k životu; staňte se vy sami Kristovými misionáři mezi bratry tam, kde žijí, pracují, studují nebo tráví volný čas. Zahajte i tady organickou a detailní pastoraci povolání, založenou na výchově rodin a mladých k modlitbě, a žijte život jako dar, pocházející od Boha.?

Papež ve své homilii ocenil mladé farní společenství, otevřené k různým církevním hnutím:

?Povzbuzuji vás, abyste odvážně pokračovali tímto směrem a spolu se všemi ostatními zdejšími iniciativami usilovali o jednotný pastorační plán. S potěšením jsem se dověděl, že vaše společenství chce v úctě k povoláním a roli zasvěcených osob i laiků, prosazovat spoluodpovědnost všech členů Božího lidu. Vyžaduje to změnu mentality, zejména ve vztahu k laikům, to znamená opustit názor, podle něhož jsou laici pokládáni za spolupracovníky kléru, a skutečně uznat jejich spoluodpovědnost za existenci a působení církve, a tím favorizovat růst zralého a aktivního laikátu.?

Závěr homilie Svatý otec věnoval výkladu prvního nedělního čtení z knihy Exodus, které podává událost setkání Mojžíše s Bohem jeho předků v hořícím keři. Mojžíš se ptá Boha na jeho jméno:

?Odpověď Boha může vypadat divně, jako odpověď poskytnutá a zároveň neposkytnutá. Říká o sobě jednoduše: ?Já jsem, který jsem!?. ?On je? a to musí stačit. Bůh tedy neodmítnul Mojžíšovu otázku, zjevuje svoje jméno, a vytváří tak možnost oslovení a vztahu. Bůh zjevením svého jména ustanovuje mezi sebou a námi vztah. Stává se někým, koho lze oslovit, navazuje s námi vztah a dává nám možnost existovat ve vztahu k Němu. To znamená, že se do jisté míry sděluje našemu lidskému světu, stává se dostupným, jakoby jedním z nás. Bere na sebe riziko vztahu, bytí spolu s námi. To co začalo u hořícího keře na poušti, dovršuje se u hořícího keře kříže, kde Bůh, který se stal přístupným ve svém Synu, jenž se stal člověkem, reálně jedním z nás, dává se do našich rukou a tak uskutečňuje osvobození lidstva. Na Golgotě se Bůh, který se v noci útěku z Egypta zjevil jako Ten, který osvobozuje z otroctví, zjevuje jako Ten, který objímá každého člověka spasitelskou mocí Kříže a Zmrtvýchvstání, osvobozuje jej z hříchu a smrti a přijímá do náruče Své lásky. Zůstávejme v rozjímání nad tímto tajemstvím Božího jména, abychom lépe chápali tajemství postní doby, abychom jako jednotlivci i společenství žili v ustavičném obrácení a byli tak ve světě ustavičnou epifanií, svědectvím živého Boha, který osvobozuje a zachraňuje láskou.?

PLNÉ ZNĚNÍ HOMILIE Benedikta XVI. je zde ZDE

Po mši svaté se Benedikt XVI. odebral do prostor farního sálu v přilehlé faře, kde se pozdravil s jednotlivými členy tamní farní rady, které na závěr také oslovil a poděkoval za pozvání, přípravu a organizaci jeho návštěvy.

Milan Glaser

Copyright © 2003-2024 česká sekce Vatikánského rozhlasu. Všechna práva vyhrazena. Adresa redakce: ceco@spc.va.