Ježíš přinesl definitivní zjevení Zákona

13.2.2011 

Benedikt XVI. před Angelus, nám. sv. Petra

Drazí bratři a sestry,
V liturgii této neděle pokračuje čtení z Ježíšova takzvaného ?horského kázání?, které tvoří 5, 6 a 7 kapitolu Matoušova evangelia. Po ?blahoslavenstvích?, která jsou jeho životním programem, Ježíš vyhlašuje nový Zákon, svoji Tóru, jak jej nazývají naši bratři židé. Mesiáš měl totiž při svém příchodu přinést definitivní zjevení Zákona. A právě to Ježíš oznamuje: ?Nemyslete si, že jsem přišel zrušit Zákon nebo Proroky. Nepřišel jsem je zrušit, nýbrž naplnit.? A vzápětí ke svým učedníkům dodává: ?Nebude-li vaše spravedlnost mnohem dokonalejší než spravedlnost učitelů Zákona a farizejů, do nebeského království nevejdete? (Mt 5.17.20). V čem však spočívá tato Kristova ?plnost? zákona, a tato ?dokonalejší? spravedlnost, kterou vyžaduje?

Ježíš to vysvětluje pomocí řady protikladů mezi starozákonními přikázáními a způsoby, jakými je podává On. Pokaždé začíná slovy: ?Slyšeli jste, že bylo řečeno předkům,,,? a potom prohlašuje: ?Ale já vám říkám??. Například: ?Slyšeli jste, že bylo řečeno předkům: ?Nezabiješ?. Kdo by zabil, propadne soudu. Ale já vám říkám: Každý, kdo se na svého bratra hněvá, propadne soudu? (Mt 5,21-22). A šestkrát to takto opakuje. Tento způsob mluvy vzbuzoval velký dojem u lidí, kteří se nad tím podivovali, protože ono ?já vám říkám? se rovnalo požadavku, kladeném autoritou samotného Boha, jenž je zdrojem Zákona. Ježíšova novost spočívá podstatně v tom, že On sám ?naplňuje? přikázání láskou k Bohu, mocí Ducha svatého, který v něm přebývá. A my se skrze víru v Krista můžeme otevřít působení Ducha svatého, který nás uschopňuje žít láskou Boží. Všechna přikázání se proto stávají opravdovými jakožto požadavek lásky, a všechna se sbíhají v jediném přikázání: miluj Boha celým srdcem a miluj bližního jako sebe sama. ?Plností Zákona je láska,? píše sv. Pavel (Řím 13,10). Tváří v tvář tomuto požadavku se například bolestný případ čtyř romských dětí, které zemřely minulý týden na periferii tohoto města ve svém požárem zachváceném baráku, mění v otázku, zda by solidárnější a bratrštější společnost, která by byla důslednější v lásce, a tedy více křesťanská, nemohla této tragické události předejít. A tuto otázku je třeba si klást i v mnoha jiných bolestných událostech, více či méně známých, ke kterým dochází denně v našich městech a v našich zemích.

Drazí přátelé, možná to není náhoda, že se první velké Ježíšovo kázání nazývá ?horským kázáním?! Mojžíš vystoupil na horu Sinaj, aby obdržel Zákon Boží a přinesl jej vyvolenému národu. Ježíš je samotným Synem Božím, který sestoupil z nebe, aby nás cestou lásky dovedl do nebe, vzhůru k Bohu. Ba dokonce On sám je touto cestou: nemáme dělat nic jiného než jej následovat, abychom uvedli do praxe Boží vůli a vstoupili do Jeho království, do života věčného. Jediný tvor již dosáhl toho horského vrcholu: Panna Maria. Díky svému spojení s Ježíšem byla Její spravedlnost dokonalá a proto ji vzýváme jako Speculum iustitiae. Svěřme se jí, aby vedla také naše kroky ve věrnosti Kristovu Zákonu.

Přeložil Milan Glaser

Česká sekce RV

Copyright © 2003-2024 česká sekce Vatikánského rozhlasu. Všechna práva vyhrazena. Adresa redakce: ceco@spc.va.