Práce se nesmí stát nástrojem odcizení, řekl papež sdružení pracujících

23.5.2015 

Od založení Křesťanského sdružení italských pracujících (ACLI) letos uplynulo 70 let. Více než sedm tisíc členů tohoto svazu oslavilo své výročí při dnešní audienci s papežem Františkem. Petrův nástupce jim věnoval obsáhlou promluvu, ve které je vyzval k hledání nových a kvalifikovaných odpovědí na problémy současného ekonomického systému. Jak poznamenal, nezměnila se typologie těchto problémů, nýbrž jejich rozměry a naléhavost. Neslýchanou rychlostí a v dosud nevídané míře se šíří pracovní nejistota, nelegální práce, zločinný útisk pracujících.

“Hledejte účinnou a okamžitou reakci na stávající světový hospodářský systém, který nemá ve svém středu muže a ženu, nýbrž modlu peněz. To ona vládne. Bůžek peněz přináší zkázu a vyvolává kulturu odpisu – skartují se děti, které už nikdo nerodí a které se využívají a zabíjejí ještě před narozením. Skartují se staří lidé, kterým se neposkytuje důstojná péče a kteří kvůli bídným penzím nemají na léky. A nyní se skartují také mladí. Jen si pomyslete, že v této tolik štědré zemi nemá více než 40 procent pětadvacetiletých lidí práci. Je z nich skartační materiál. Tato světská a egoistická společnost je nabízí jako oběť své modle peněz, která stojí ve středu světové ekonomiky.“

Lidská bytost vyjadřuje a rozvíjí důstojnost svého života skrze svobodnou, tvořivou, participativní a solidární práci (Evangelii Gaudium, 192), pokračoval papež a pozastavil se u jmenovaných přívlastků pracovní činnosti.

“Svobodná práce. Skutečná svoboda práce spočívá v tom, že člověk, pokračující ve Stvořitelově díle, přispívá k tomu, aby svět opětovně odhalil svůj účel – tedy být dílem Boha, který ve vykonané práci ztělesňuje a prodlužuje svou přítomnost ve stvoření a lidských dějinách.“

Práce však příliš často podléhá různorodým tlakům a zájmům novodobých otrockých organizací, které utlačují zejména ženy a děti tím, že popírají stvoření v jeho kráse a harmonii, podotkl římský biskup. Práce se nesmí stát nástrojem odcizení, nýbrž zdrojem naděje a nového života, podporujícím přirozenou kreativitu.

“V každém muži a každé ženě je básník, schopný tvořit. (…) Nesmíme přistřihnout křídla těm lidem – a zejména mladým, kteří mají ve své inteligenci a schopnostech co nabídnout. Je nutné je zbavit zátěže, která jim brání v právoplatném a co nejrychlejším vstupu do světa práce.“

V souvislosti s participativností práce se papež zmínil o vztahové logice, která má být cílem každého pracovního procesu. „Účelem pracovní činnosti je zodpovědná spolupráce s jinými lidmi, jinak ztrácí svůj primární cíl, kterým je pokračování Božího díla“, řekl. A konečně papež vyzdvihl hledisko solidarity, tedy setkávání, vzájemné blízkosti a přijetí mezi pracovníky, zvláště s ohledem na nezaměstnané.

“Tedy svoboda, tvořivost, participace a solidarita. Abyste si tyto postoje zdůvodnili, pomyslete na skartované a vykořisťované děti, na odepisované a neléčené staré lidi s minimálním důchodem a na mládež, která je z práce vyloučena. Co potom mladí lidé dělají? Nevědí, co dělat, a hrozí tu, že upadnou do závislostí, kriminality anebo se jako žoldáci vydají do války. To vše způsobuje nedostatek práce.“

V závěru se papež dotkl několika aspektů, kterými se vyznačuje činnost italského křesťanského svazu pracujících. Je to jeho působnost v zahraničí v důsledku poválečné italské emigrace, k jejímuž pokračování papež vyzval a položil důraz na péči o dnešní mladé lidi, kteří z Itálie často emigrují. K dalšímu bodu – boji s chudobou a proti ochuzování střední vrstvy – papež poznamenal:

“Ve farních charitách dnes vídáme lidi, kteří přicházejí pro jídlo a nechtějí být viděni. Zchudli ze dne na den a stydí se za to. Ještě včera žili důstojně a dnes tak málo stačilo k tomu, aby byli chudí – ztráta zaměstnání, nemohoucnost ve stáří, nemoc v rodině a dokonce – pomyslete na ten strašlivý paradox – narození dítěte. (…) Proto vedete důležitý kulturní zápas. Sociální zabezpečení musí být považováno za infrastrukturu, posilující rozvoj, a nikoli za výdaj.“

Tmelícím prvkem vašeho úsilí je věrnost Ježíši Kristu a jeho Slovu, stejně jako studium a uplatňování sociální nauky církve, zdůraznil Petrův nástupce, který v samém závěru své promluvy pozměnil dosavadní program křesťanského svazu pracujících.

“Křesťanská inspirace a lidový rozměr určují vnímání a nové chápání trojí, historicky dané věrnosti vašeho svazu pracujícím, demokracii a církvi. V aktuálním kontextu by se dalo říci, že tato trojí věrnost – pracujícím, demokracii a církvi – je obsažena v novém a trvale platném pojmu: věrnost chudým.“

Zakončil papež František dnešní audienci se sdružením italských pracujících.

Jana Gruberová

Copyright © 2003-2024 česká sekce Vatikánského rozhlasu. Všechna práva vyhrazena. Adresa redakce: ceco@spc.va.