Svatý stolec v UNESCO o „Výchově včera a dnes“

4.6.2015 

V sídle Organizace spojených národů pro výchovu, vědu a kulturu (UNESCO) bylo ve středu zahájeno fórum pod titulem „Výchova dnes a zítra“. Jeho organizátory jsou stálý pozorovatel Svatého stolce v pařížském sídle UNESCO, mons. Francesco Follo, a Kongregace pro katolickou výchovu. Sympozium se řadí do širšího rámce iniciativ, probíhajících u příležitosti sedmdesátého výročí založení UNESCO, padesátého výročí vydání Deklarace II. Vatikánského koncilu o křesťanské výchově Gravissimum educationis a dvacátého pátého výročí publikace , apoštolské konstituce o katolických univerzitách Jana Pavla II. V pařížském sídle UNESCO včera po úvodním pozdravu generální ředitelky Iriny Bokové vystoupili kard. Zenon Grocholewski, prefekt Kongregace pro katolickou výchovu, a vatikánský státní sekretář, kard. Pietro Parolin.

„Vznik Organizace spojených národů pro výchovu, vědu a kulturu podnítila nezadržitelná touha po míru, vzájemné úctě a mezinárodní spolupráci“, uvedl ve své promluvě kardinál prefekt. Jestliže vychovávat nikdy nebylo snadné, poznamenal dále, dnes je to jeden z nejtěžších úkolů, jehož cílem má být celistvá formace člověka v jeho přirozené a transcendentní dimenzi, k zodpovědné službě celku a budování obecného dobra. Pokud má výchova této úloze dostát, potřebuje celistvě utvářené vychovatele, kteří jsou skrze důslednost vlastního života důvěryhodnými svědky pravdy a dobra. Nestačí být odborníky v oboru a svěřit výchovný úspěch účinnosti metod, postupů a technologií. Kard. Grocholewski nezastíral, že snaha o výchovu pevně ukotvených lidí, schopných spolupracovat a dát smysl svému životu, často končí neúspěchem. Výchovná krize proto vyžaduje, abychom odhalili hluboké příčiny, které vyvolaly křehkost dneška, vyzýval prefekt Kongregace pro katolickou výchovu.

Podle stálého pozorovatele Svatého stolce v pařížském sídle UNESCO má dnes výchova především předávat životní smysl a teprve na druhém místě usměrňovat získávání znalostí a poznávání kulturních rozlišností. Pouze takto si skutečně můžeme vážit toho, co známe, a přestáváme považovat za „barbarské“ to, co neznáme, vysvětlil arcibiskup Follo. Výchova není pouhé předávání informací a vštěpování poznatků, nýbrž formace k takovým kulturním zásadám, které jsou s to ještě více člověka polidštit. „Nesmíme vychovávat k tomu, abychom něco ovládali a něčemu sloužili, což by byla manipulace výchovou, nýbrž abychom někomu prokazovali službu. Vychovávat neznamená poskytovat důvody pro život, nýbrž sdělovat, pro koho tento život žít“, řekl v Paříži mons. Follo.

Katolická církev, odbornice na vše lidské, proto výchovu umístila do středu svého poslání, zdůraznil kard. státní sekretář, Pietro Parolin. Církev nadále výchovu považuje za naléhavý úkol současné doby, která se na jedné straně vyznačuje globálními změnami a na druhé straně redukcionistickým postojem, v jehož rámci se všeobecný dosah výchovy omezuje na pouhý ekonomický aspekt. Současná hospodářská krize, dodal kard. Parolin, zapříčinila ztrátu smyslu a v jejím důsledku sociální apatii ve vztahu k obecnému dobru. A učinila to ve jménu minimalistické antropologie, jejímž prototypem je homo oeconomicus a která dusí mezilidské vztahy a uvězňuje možnosti racionálního úsudku, pronesl vatikánský státní sekretář na půdě UNESCO.

Jana Gruberová

Copyright © 2003-2024 česká sekce Vatikánského rozhlasu. Všechna práva vyhrazena. Adresa redakce: ceco@spc.va.