Vrchní imám Al-Azhar: Všichni občané jsou si rovni

18.1.2017 

Ahmad Muhammad Ahmad Al-Tajíb, vrchní imám sunnitské univerzity Al-Azhar, učinil významný krok na cestě obnovy mezináboženského dialogu, informuje káhirská dopisovatelka internetového portálu terrasanta.net, blízkého františkánské Kustodii Svaté země.
Ve svém pravidelném týdenním vystoupení v egyptské televizi v pátek 13. ledna mluvil o termínu dhimma, tedy povinnosti jakéhokoli islámského státu hájit nemuslimské obyvatele na svém území. Al-Tajíb vysvětlil, že po rozšíření islámu z Arabského poloostrova se vyskytla otázka vládnutí mnoha nemuslimským menšinám i většinám. Vzhledem k tomu, že islám nikoho nemůže nutit ke konverzi, uchýlily se tehdejší formy islámské vlády k tomuto druhu smlouvy s nemuslimskými poddanými, a to formou, která hájila jejich práva na úrovni muslimských obyvatel a zároveň ukládala stejné povinnosti. Zmíněnou smlouvou je právě dhimma, kterou na sebe islámský stát bere péči a zodpovědnost za nemuslimy výměnou za platbu daně, zvané jizya, zatímco muslimové jsou povinován platbou zakátu, který je navíc zavazuje k vojenské službě při obraně státu.

Dané téma je navýsost aktuální, pokračoval rektor sunnitské univerzity, neboť samozvaný Islámský stát v Sýrii a Iráku daň pro nemuslimy exhumoval a ukládá ji ponižujícím, až brutálním způsobem. Také mnohá uskupení islámských extrémistů usilují o znovuzavedení dhimmy, upozornil Al-Tajíb, který se nicméně v tomto bodě vyslovil zcela jasně: Dhimma je pojem, náležející do přesného historického kontextu, který dnes už neexistuje. Formy vlády, pro které tato smlouva vznikla a na které byla aplikována, byly nahrazeny moderními státy a jejich pojímáním občana. Ve své době byla dhimma pokrokem v porovnání s jinými civilizacemi, kupříkladu římské, které diskriminovaly obyvatele, pokud nevyznávali státní náboženství. Ovšem opětovné nastolení dhimmy v dnešním hluboce změněném kontextu by podle Al-Tajíba bylo „forma nespravedlnosti, postrádající vědeckost myšlení“.

Pro vrchního imáma Al-Azhar tudíž křesťané v Egyptě nejsou dhimmi, tedy nevěřící muslimové, ani pouhá „menšina“ – také tento pojem Al-Tajíba neuspokojuje, protože je podle jeho soudu zatížen negativními konotacemi. Křesťané jsou občané a neexistuje nic, co by ospravedlňovalo anachronistický návrat daně jizya. Občanství je jedinou zárukou rovnosti a stability pro dnešní společnosti, zakončil přestavitel nejvyšší autority sunnitského islámu svou páteční rubriku v egyptské televizi.

Jana Gruberová

Copyright © 2003-2024 česká sekce Vatikánského rozhlasu. Všechna práva vyhrazena. Adresa redakce: ceco@spc.va.