Heroické obětování života může vést k blahořečení, potvrzuje nový papežský dokument

11.7.2017 

„Nikdo nemá větší lásku než ten, kdo za své přátele položí svůj život“ (Jan 15,13) – tento verš z Janova evangelia uvozuje a zároveň opatřuje titulem (Maiorem hac dilectionem) apoštolský list, který dnes zveřejnil papež František formou motu proprio, tedy z vlastní iniciativy. Dokument otevírá novou cestu k beatifikaci pro věřící, kteří v následování Krista obětovali svůj život, ačkoli přímo nepodstoupili mučednictví, ani u nich nelze potvrdit heroičnost ctností. Jejich hrdinská oběť života podnícená a podporovaná milosrdnou láskou však zaslouží stejný obdiv a je vzorem pravého, naplněného a příkladného připodobnění se Kristu, zdůrazňuje Svatý otec. Kandidát blahořečení musí v tomto případě vyhovovat pěti požadavkům – dokument vypočítává svobodné a dobrovolné obětování života a hrdinské přijetí propter caritatem jisté smrti v krátkodobém časovém úseku, dále vazbu mezi obětováním života a předčasnou smrtí, alespoň běžný stupeň křesťanských ctností před obětováním života a poté až do smrti, existující pověst svatosti v rámci církevního společenství a nezbytnost zázraku, který se udál na přímluvu Božího služebníka po jeho smrti a stvrzuje beatifikaci.

Jak pro vatikánský deník L´Osservatore Romano vysvětluje sekretář Kongregace pro svatořečení, mons. Marcello Bartolucci, papež František dnešním dokumentem zavádí čtvrtý možný postup v beatifikačním řízení. Vedle uznání mučednictví, hrdinských ctností a ve výjimečných případech takzvané ekvipolentní beatifikace staví obětování života, které se dvěma prvně jmenovaným skutkovým podstatám podobá, avšak zcela se s nimi neshoduje. Chybí zde totiž pronásledovatel, který v případě mučednictví nutí k zapření Krista, a trvalé, dlouhodobé uplatňování křesťanských ctností, zejména pak heroické lásky. Právě z toho důvodu dokument hovoří o krátkodobě následující smrti, což sice neznamená bezprostřední úmrtí, avšak ani natolik vzdálené, aby se hrdinský čin změnil v hrdinskou ctnost. Pokud bychom mohli stanovit jakýsi žebříček v soudních procesech ověřujících svatost kandidáta, pokračuje mons. Bartolucci, mohli bychom na první místo postavit mučednictví, na druhé heroické ctnosti a na třetí hrdinský skutek obětování života až k jisté smrti.

Kongregace pro svatořečení se problematikou hrdinského obětování života začala hlouběji zabývat před třemi lety, dodává její sekretář, a ustavila zvláštní pětičlennou studijní komisi, jejíž práci v únoru roku 2015 schválil a podpořil také papež František. Avšak kupříkladu již Benedikt XV. nevylučoval z úcty oltáře ony křesťanské svědky, kteří vydali život v nejvyšší oběti lásky, jako byli ošetřovatelé při morových epidemiích, pro které nákaza znamenala jistou smrt, uzavírá pro deník Svatého stolce mons. Marcello Bartolucci. Před rokem (2.6.2016) se na Kongregaci pro svatořečení konalo shromáždění patnácti odborníků (deseti poradců a pěti postulátorů), věnované právě otázce obětování života. Vedl jej mons. Enrico Dal Covolo, rektor Papežské lateránské univerzity, který pro naše mikrofony shrnul, za jakých okolností může nastat tato výjimečná situace:

“Rozhodnutí Svatého otce reaguje na obtíže, které se někdy vyskytly v průběhu kanonického procesu. Například bylo zahájeno šetření ve věci mučednictví a pak se přešlo k procesu o heroických ctnostech, což jsou dvě velmi odlišná soudní řízení, protože u daného kandidáta nebylo dobře poznatelné, o jakou skutkovou podstatu se jedná. Kupříkladu – abych uvedl všeobecně známé případy – se jedná o Božího služebníka Salva d´Acquisto (italského karabiníka, který nabídl svůj život za skupinu 22 civilistů při nacistické represi), anebo o Maxmiliana Kolbeho, který byl blahořečen pro heroičnost ctností a svatořečen jako mučedník. To je důkazem obtíží, které v průběhu řízení mohly nastat a které nyní, v případě některých ambivalentních procesů, řeší tato třetí cesta. Například zde není potřeba, aby bylo potvrzeno pronásledování, nenávist k víře a krveprolití, jak se to naopak předpokládá při mučednictví. Je naopak třeba dokázat souvislost mezi obětováním života a předčasnou smrtí, přijatou z lásky k Bohu a bratrům.“

Uvedl pro Vatikánský rozhlas rektor Papežské lateránské univerzity.

Jana Gruberová

Copyright © 2003-2024 česká sekce Vatikánského rozhlasu. Všechna práva vyhrazena. Adresa redakce: ceco@spc.va.