VaticanNews.va

   29. 3. 2020

RSS  RSS zpráv  Podcast denních pořadů       

Hlavní stránka

Zprávy

Svatý otec

Publicistika

Rozhovory

Homilie

Seriály

Speciály

Zvukový archiv

Denní programy


Redakce

Program

Frekvence

Fotogalerie

Technika

Historie

Kontakty


Anketa

Sleduji zprávy Vatikánského rozhlasu?

Poslechem na Rádiu Proglas.6750
Poslechem z webových stránek.4131
Četbou textů na webových stránkách.6594
Poslechem i četbou.3882


O webu

Rozhovory online

Rozšířené hledání

Odkazy


Zasílání novinek

Nejčtenější

Dekret Kongregace pro bohoslužbu o slavení Velikonoc

Pán nás volá ze svého kříže, abychom opět nalezli život

Ježíšovy zázraky mají za účel přivádět k víře


Cirkev cz Liturgie cz Rádio Proglas TV Noe Česká provincie Tovaryšstva Ježíšova Res Claritatis Vysokoškolské katolické hnutí Česká republika Pastorace na webu Katolik.cz KTF UK Stránky pro animátory seniorů NAVRCHOLU.cz
 
Homilie

  

25.5.2012 

Dar Ducha – zůstat normální!

Homilie ke slavnosti Seslání Ducha svatého

Richard Čemus

Nedávno jsem poslouchal rozhlasový pořad o svatých. Končil trvrzením, že hranice mezi svatostí a fanatismem se často ztrácí. Nešlo mi to z hlavy. Je být křesťanem už tak nenormální? Ale co je to vlastně fanatismus? P. Špidlík říkával, že člověk se stává fanatikem tehdy, když nahradí obsah vlastní mysli cizím myšlením, jinými slovy: když se zcela ztotožní s myšlením někoho jiného tak, že sám už neuvažuje. Psychologie tu učí, že to, s čím se člověk identifikuje, nás ovládá a bere nám svobodu. Je to neetické, byť by šlo třeba o Bibli, kterou tak čtou fundamentalisté. K tomu Písmo svaté sloužit nemá. Podle sv. Basila je Boží slovo lék, který léčí hříchem zraněnou duši, aby v ní mohl promluvit opět Bůh. Příkladem je sv. Antonín Poustevník, přítel Boží, o kterém sv. Atanáš píše, že už neměl zapotřebí číst. V tomto světle lze chápat i výrok Galilea Galilei: „Lidi nelze nic učit, lze jim pouze pomoci objevit, že vše, co se dá naučit, nosí již v sobě.“

Slavíme Letnice! Bylo by omylem, představit si Seslání Ducha svatého jako hrubou vnější sílu, která se zmocní člověka, mluví a jedná skrze něj, aniž by věděl, co se s ním děje. Byl by to fanatismus, byť sebezbožnější. A možná i případ pro psychiatra. Existovali-li v Církvi tzv. blázni pro Krista, pak to nebyli duševně choré osoby, které nevěděli, co činí a proč. Překračovali normu společenského chování, aby poukázali na její faleš, anebo extravagancemi vyjadřovali nevyjádřitelnou lásku ke Kristu. Říká se, že prvním „bláznem pro Krista“ byl sv. Petr, když si vědomě přál být ukřižován hlavou dolů. Sv. Ignác z Loyoly ze zcela svobodného rozhodnutí volí zase raději chudobu a potupu než bohatství a čest a touží po tom, aby „byl považován za pošetilce a blázna pro Krista, který jako první byl za takového považován, než za moudrého a rozumného v tomto světě“. (Ex 167)

Duch nenutí, Duch inspiruje. V běžné mluvě inspirace znamená jen jakousi vágní orientaci z povzdálí na to, s čím se člověk nechce plně ztotožnit. V duchovní literatuře je inspirace naopak vanutím samotného Ducha, který vchází do člověka a vnuká mu to, co čteme v Listu Galaťanům: „ovocem Ducha je láska, radost, pokoj, shovívavost, vlídnost, dobrota, věrnost, tichost, zdrženlivost.“ (Gal 5,16-25) Nedělá to násilně, ani ne jako kapka vody, která padá na kámen, až jej vyhloubí, ale – jak vypozoroval Ignác – jemně a tiše, „jako když kapka vody se vsákne do houby.“ Duch Boží nemá zapotřebí násilí; podle Ignáce vchází a vychází otevřenými dveřmi jako do vlastního, zatímco Odpůrce, kterému v nás nic nepatří, musí hlučně lomcovat dveřmi. Podle sv. Ireneje je Duch sv. součástí naší obnovené přirozenosti, zatímco podle syrského otce Afraáta je duší naší duše.

Advocatus diaboli by zde mohl ovšem namítnout, že jde o psychické vyšinutí: jak může člověk být sám sebou, když v něm žije jakési druhé já? A měl by pravdu! P. Špidlík na tuto námitku odpovídá: Duch svatý není cizí silou a naše já nepotlačuje, vchází k nám z našich vlastních hlubin a s naším já se identifikuje. Stává se naší součástí a srůstá s námi. V tomto smyslu mohl Pavel Evdokimov zcela v tradici Otců odvážně pronést, že Duch sv. je vnitřním činitelem naší přirozenosti. Není tedy víra v Boha rozštěpením osobnosti, ale naopak sjednocením všech jejích sil mocí Božího Ducha v srdci člověka. Duch nás tak postupně prosakuje zevnitř až do konečků prstů a aktivuje hříchem utlumené schopnosti naší přirozenosti. Origenes mluvil o tzv. „duchovních smyslech“. To, co považujeme za zázrak, jako jasnozřivost (vidět na dálku v času i prostoru); mít vhled do lidských srdcí (kardiognose); „vidět“ Boha, „cítit“ jeho vůni, „dotýkat“ se jej ve všech věcech, se stává normálním projevem duchovního člověka. Patří sem i uzdravování a schopost rozumět jazyku druhého a mluvit tak, aby i on/ona rozuměli mně.

Platí to i o víře, naději a lásce. Jsme zvyklí tyto ctnosti nazývat nadpřirozenými dary Ducha svatého, vlitými nám shůry. Již sv. Basil ale připomíná, že bydlí-li Duch sv. v nás (srv. Řím 8, 10-11) pak věřit, doufat a milovat je zcela přirozenou touhou člověka. Křesťan není tedy ani fanatik, ani blázen! Je jenom normální. A jen kdo věří, kdo doufá a kdo miluje má šanci normálním i zůstat!

Foto Patricia Cemus

 odeslat článek     vytisknout článek


Hlavní stránka | Zprávy | Svatý otec | Publicistika | Rozhovory | Homilie | Seriály | Speciály | Zvukový archiv | Denní programy
Redakce | Frekvence | Fotogalerie


Copyright © 2003-2020 Česká sekce Vatikánského rozhlasu. Všechna práva vyhrazena. Adresa redakce: ceco@spc.va.
Administrace: Česká sekce Vatikánského rozhlasu. Technická realizace: Václav Lahoda.

 
Záznam aktuálního pořadu

Stáhnout záznam ve formátu MP3  

Kanál Vatikánského rozhlasu na YouTube  

Archív denních pořadů ve formátu Real Audio  
 Zprávy
O neomylnosti lidu ve víře

Arcibiskup Crepaldi: Úvaha o krizi, která není jenom zdravotní

Mimořádná pobožnost v čase epidemie – Urbi et Orbi

Mlčení spravedlivého před urputností

Obřady Svatého týdne proběhnou ve Vatikánské bazilice

Papež daroval třicet ventilačních přístrojů

Poznat svoje idoly

Misál z roku 1962: nové preface a památky svatých

Církevní statistika: Františkův pontifikát ovlivňuje hlavně Afriku a Asii

Bývalý lékař arcibiskup Aupetit se hlásí ke službě nemocným

Don Alessio: Odlidštění a samota

USA: Colorado zrušilo trest smrti

 Nově na webu
Svatý otec: Pán nás volá ze svého kříže, abychom opět nalezli život

Publicistika: Požehnání, které rozčísá temnoty strachu

Publicistika: Koronavirus dnes a zítra

Rozhovory: Nemějte strach

Homilie: „Opovržený, opuštěný od lidí“ (Iz  52,2-3)

Archiv zpráv březen 20
      1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031     

Starší zprávy >

Náš tip

Hořkosti v kněžském životě

Žena je vrcholem tvorstva, z ní plyne spása

Miguel Ángel Fiorito S.I. - Mistr dialogu