Nový portál Vatikánského rozhlasu

Upozorňujeme, že aktuální program České sekce Vatikánského rozhlasu již najdete pouze na našich nových internetových stránkách

https://www.vaticannews.va/cs.html

Portál radiovaticana.cz bude dále sloužit jako archiv starších vysílání České sekce (roky 2007-2020). V sekci Podcast na našich nových stránkách naleznete archiv denních pořadů Vatikánského rozhlasu v češtině od listopadu roku 2018.

Přejít na stránky Vatican News
VaticanNews.va

   6. 12. 2022

RSS  RSS zpráv  Podcast denních pořadů       

Hlavní stránka

Zprávy

Svatý otec

Publicistika

Rozhovory

Homilie

Seriály

Speciály

Zvukový archiv

Denní programy


Redakce

Program

Frekvence

Fotogalerie

Technika

Historie

Kontakty


Anketa


O webu

Rozhovory online

Rozšířené hledání

Odkazy


Zasílání novinek

Nejčtenější



Cirkev cz Liturgie cz Rádio Proglas TV Noe Česká provincie Tovaryšstva Ježíšova Res Claritatis Vysokoškolské katolické hnutí Česká republika Pastorace na webu Katolik.cz KTF UK Stránky pro animátory seniorů NAVRCHOLU.cz
 
Rozhovory

  

10.7.2007 

Mimo strukturu katolické Církve není eklesiální prázdno

Arcibiskup Amato, sekretář Kongregace pro nauku víry, přibližuje nový dokument

Česká sekce RV

Kongregace pro nauku víry vydala dokument o některých aspektech učení o katolické církvi, který má "předcházet chybným nebo reduktivním interpretacím? toho, co učil o povaze církve II. vatikánský koncil. O objasnění cílů a obsahu dokumentu jsme požádali arcibiskpa Angela Amata, sekretáře Kongregace pro nauku víry:

?Vzhledem k chybným nebo reduktivním interpretacím učení koncilu, Kongregace pro nauku víry chce připomenout autentický význam výrazu ?subsistit in?, který stojí v dogmatické konstituci o církvi Lumen gentium.?

Proč byl použit literární žánr ?responzí?, tedy odpovědí na pochybnosti?
?Je to žánr, s kterým není spojována rozsáhlá nebo složitá problematiky, jak tomu bývá v případě instrukcí nebo věroučných nót. V našem případě jde o některé stručné odpovědi na pochybnosti o správné interpretaci Koncilu. Konkrétně tedy pět otázek a pět souhrnných odpovědí, které se omezují na citace z Magisteria a chtějí nabídnout jasné a spolehlivé slovo v této problematice.?

Můžete nám stručně vyložit obsah responzí?
?První otázka se táže, zda II. vatikánský ekumenický koncil změnil předchozí učení o církvi. Kongregace odpovídá a potvrzuje, že II. vatikánský ekumenický koncil nechtěl změnit ani fakticky nezměnil toto učení, ale pouze je rozvinul, prohloubil a pojednal ve větší šíři, tak jak to konec konců jasně prohlásil na začátku koncilu Jan XXIII.: ?Koncil... chce předávat čisté a celistvé katolické učení, bez oslabování a zkreslování.?

Zdá se, že zásadní je druhá otázka, totiž ?Jak má být vykládáno tvrzení, že Kristova církev subsistuje v katolické církvi??
?Ano. Jde o problém, který byl interpretován různě a ne vždy v souladu s koncilním učením o církvi. Odpověď Kongregace vychází z Koncilu a říká, že Kristus ustanovil na zemi jedinou církev: ?Tato církev [...] subsistuje v katolické církvi a je řízena Petrovým nástupcem a biskupy ve společenství s ním.? (Lumen gentium, 8) Subsistence odkazuje k nepřerušené historické kontinuitě a trvání všech prvků ustanovených Kristem v katolické církvi, ve které se konkrétně nachází Kristova církev na této zemi.?

Proč tedy koncil užívá výraz ?subsistit in? a nikoliv jednoduše slovesnou formu ?je??
?Někteří právě toto interpretovali jako radikální změnu v učení o církvi. Ve skutečnosti výraz ?subsistit in?, který potvrzuje totožnost Kristovy církve s katolickou církví, učení o církvi nemění. Nicméně vyjadřuje s větší jasností, že mimo její strukturu není jakési ?eklesiální prázdno?, nýbrž ?mnoho prvků posvěcení a pravdy, které jako dary vlastní Kristově církve vybízejí ke katolické jednotě?(Lumen gentium, 8).

Tyto odpovědi mají také důležitý ekumenický rozměr. Proto ve čtvrté otázce stojí: ?Proč II. vatikánský ekumenický koncil přisuzuje jméno ?církve? východním církvím, které nejsou v plném společenství s katolickou církví?
?Odpověď je vypůjčena z koncilního dekretu o ekumenismu, kde stojí: ?Jelikož tyto církve, i když odloučené, mají pravé svátosti a především, vlivem apoštolské posloupnosti, mají kněžství a eucharistii, které je s námi dosud těsně pojí, ? zaslouží si titul ?partikulární nebo místní církve?, a jsou nazývány ?sesterskými církvemi? partikulárních katolických církví. K tomu je ovšem třeba upřesnit, že společenství s katolickou církví, jejíž viditelnou hlavou je římský biskup a Petrův nástupce, není pro partikulární církev jakýmsi vnějším doplňkem, ale je jedním, z jejích vnitřních konstitutivních principů. Proto status partikulární církve, jemuž se těší ctihodné východní křesťanské komunity, trpí jistým nedostatkem.?

A konečně poslední otázka se táže, proč texty Koncilu a Magisteria nepřipisují titul ?církev? křesťanským komunitám vzešlým z reformace v 16. století?
?K tomu je třeba říci, že rána je stále ještě velmi hluboká. Tyto komunity, které vznikly po půldruhém tisíci let katolické tradice, nezachovaly apoštolskou posloupnost ve svátosti kněžského svěcení a ochudily se tak o konstitutivní prvek, který zásadní pro to ?být církví.? Vzhledem k tomu, že služebné kněžství v těchto komunitách chybí, nezůstala v nich ani pravá a celistvá podstata eucharistického tajemství. Proto ? podle katolického učení ? nemohou být nazývány ?církvemi? ve vlastním smyslu.?

Co byste dodal na závěr?
?Z Responzí můžeme vyvodit tři závěry. Především, že mezi tradiční naukou církve, koncilní a pokoncilní je kontinuita. Nová tvář církve neznamená přelom, ale harmonii v adekvátnějším pochopení sebe sama ve své jednotě a jedinečnosti. Za druhé: jediná Kristova církev navzdory rozdělením subsistuje v dějinách katolické církve. Není tedy správné myslet si, že Kristova církev dnes neexistuje nikde, nebo že snad existuje ideálním způsobem totiž v zárodku v budoucím souladu nebo spojení různých sesterských církví, jako po tom touží a usiluje o to dialog. Slovem ?subsistit? chtěl Koncil vyjádřit jedinečnost a nezaměnitelnost Kristovy církve: Církev existuje jako jedinečný subjekt v historické skutečnosti. Za třetí: identifikace Kristovy církve s katolickou církví nemá být chápána jakoby mimo katolickou církev zelo ?eklesiální prázdno?, protože v odloučených církvích a církevních společenstvích nacházíme důležitá ?elementa Ecclesiae?, církevní prvky. Na závěr dodejme, že odstraněním některých falešných interpretací učení o církvi Responze přispívají k posílení ekumenického dialogu, který kromě otevřenosti k partnerům dialogu musí zároveň zachovávat identitu katolické víry. Jedině tak bude možné dospět k jednotě všech křesťanů, aby byl ?jeden ovčinec a jeden pastýř? (Jan 10, 16) a uzdravit tak onu ránu, která doposud brání katolické církvi v naplnění jejího univerzálního poslání v dějinách.?

Dokument Kongregace pro nauku víry o některých otázkách učení o katolické církvi představil pro Vatikánský rozhlas arcibiskup Angelo Amato, sekretář Kongregace pro nauku víry.

Přeložila Johana Bronková

 odeslat článek     vytisknout článek


Související články
26.3.20 Misál z roku 1962: nové preface a památky svatých
30.1.20 Papež podpořil hospicovou péči jako „terapii lidské důstojnosti“
17.7.12 Nevěřme nepravostem
22.12.10 Kongregace pro nauku víry: Papežova slova o prezervativu nic nemění na církevním učení
15.7.10 Kongregace pro nauku víry aktualizovala ?Normy o nejvážnějších deliktech?



Hlavní stránka | Zprávy | Svatý otec | Publicistika | Rozhovory | Homilie | Seriály | Speciály | Zvukový archiv | Denní programy
Redakce | Frekvence | Fotogalerie


Copyright © 2003-2022 Česká sekce Vatikánského rozhlasu. Všechna práva vyhrazena. Adresa redakce: ceco@spc.va.
Administrace: Česká sekce Vatikánského rozhlasu. Technická realizace: Václav Lahoda.

 
Stáhnout záznam ve formátu MP3  

Kanál Vatikánského rozhlasu na YouTube  

Archív denních pořadů ve formátu Real Audio  
 Zprávy
Nové internetové stránky Vatikánského rozhlasu

Bohoslužba k 30. výročí založení Visegradské skupiny a svátek sv. Cyrila a Metoděje ve Věčném městě

Nové Motu proprio zavádí snížení trestu a resocializační programy

Papež: Luštěniny jsou ušlechtilá potravina

Papež připomenul Světový den rozhlasu

Posvátná kniha syrské katolické církve se vrátí do Karakoše

Láska se raduje z růstu druhého člověka, píše papež v poselství k postní době

Papež František: Vytvářejte komunikaci dovolující zahlédnout pravdu věcí

Papež: Kultura setkávání může být východiskem k jednotnějšímu a smířenému světu

Papež František vybízí k solidaritě s křesťany ve Svaté zemi

Jezuitské periodikum La Civiltà Cattolica vyjde také v ruštině

Papež: Kéž nový lunární rok přinese ovoce bratrství a solidarity

 Nově na webu
Svatý otec: Modlitba v každodenním životě

Publicistika: Za skutečnou katolicitu, pluralitu kultur a názorů

Publicistika: 90 let papežského rozhlasu

Rozhovory: Papeže by chtěli všichni

Homilie: Mlčení víry

Archiv zpráv prosinec 22
   1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031 

Starší zprávy >

Náš tip

Patris corde

Bratrství se zrodilo z Kříže

Zveřejněna nová encyklika Fratelli tutti