Členové Římské Roty u Svatého otce

29.1.2004 

Svatý Otec Jan Pavel II. dnes dopoledne přijal ve Vatikánu členy Římské Roty u příležitosti zahájení nového soudního roku. Ve svém projevu Svatý otec pokračoval v linii předchozích let, kdy hovořil o základních prvcích manželství a zdůraznil jeho přirozenou povahu, jeho nerozlučitelnost a jeho svátostný charakter. Zaměřil se manželské kauzy, které jsou svěřené k řešení právě soudcům římské roty z hlediska soudně-pastoračního. Manželství je třeba vždy vložit do sociálně-kulturního prostředí doby a církev a její pastýři ho musí podporovat, stejně jako společnost a všichni lidé dobré vůle. Základem tohoto postoje není jen nejistá volba, ale ocenění objektivního dobra, které představuje každé manželské spojení a každá rodina. Právě když je ohroženo osobní a společenské uznání tohoto základního dobra, lze hlouběji chápat jeho význam pro lidi a pro společnost. Ve světle těchto úvah je zřejmé ? pokračoval dále Jan Pavel II. ? že povinnost bránit a podporovat manželství se týká nejen pastýřů církve, ale odpovědnosti všech věřících, ba všech lidí a civilních autorit, každého podle jeho kompetencí. V závěru svého projevu k členům Římské Roty Svatý otec vyzdvihl, že je třeba znovu objevit pravdu, krásu a dobro manželské instituce, která je dílem samého Boha skrze lidskou přirozenost a svobodný souhlas manželů. Manželství zůstává jako takové nerozlučitelné, jako pouto spravedlnosti a lásky, spojené odvždy s plánem spásy a pozdvižené v plnosti časů k důstojnosti křesťanského manželství. To je skutečnost, kterou církev a svět musejí prosazovat.

* * *

U příležitosti audience Svatého otce pro členy Římské Roty položil redaktor našeho rozhlasu Giovanni Peduto několik otázek prelátovi Římské Roty, mons. Guiseppe Sciaccovi:

Ot. ? Nejprve, jaká je historie Římské Roty?

Od. - Na tuto otázku bych chtěl odpovědět slovy vlivného laického katolického právníka Artura Carla Iemoly, který řekl, že Rota je nejstarším a nejprestižnějším tribunálem světa. Rota existuje asi tisíc let, i když název ?Rota? vzniká až v roce 1331 s apoštolskou konstitucí ?Ratio Iuris? Jana XXII. v Avignonu, která stanovuje velmi přesně charakter, úkoly a cíle. Je to kolegiátní tribunál: kolegiální, protože je svěřený kolegiu prelátů a protože soudí kolegiálně. Je to řádný kolegiální tribunál Svatého Stolce, který rozhoduje o odvoláních postoupených Svatému otci. Příznačně první název Roty byl ?Capella Domini Papae?, papežská kaple a těmto svým ?kaplanům?, kteří ji tvořili, papež svěřoval úkol vést kauzy, vykonávání a pak vynášení rozsudků v jeho jménu. Soudci Roty soudí jménem papeže a podílí se tak na soudní moci samého papeže.

Ot. ? A čím se přesně zabývá Římská Rota?

Od. ? Rota, jak jsem řekl, je odvolací tribunál. Má všeobecnou kompetenci. Zjednodušeně mohu říci, že 85 až 90 % našich soudů tvoří maželské kauzy, které přicházejí na odvolání postoupené našemu apoštolskému tribunálu. Ale Rota se také zabývá kausami dědickými, kriminálními, trestními, které nejsou vyhrazeny Tribunálu Kongregace pro nauku víry a které se týkají tzv. ?delicta graviora?, v nichž Římská Rota není kompetentní.

Ot. ? Co byste mohl říct o letošním projevu Svatého otce, který mluvil o manželství?

Od. ? Svatý otec ve svém rozsálém projevu k členům Římské Roty u příležitosti zahájení nového soudního roku Roty se zvláště zastavil u toho, co se technicky jmenuje ?favor iuris?, což se týká instituce manželství. Jedná se o základní soudní princip, kterýé se týká zachování soudních aktů, které ? pokud jsou uděleny v souladu s normou zákona ? je třeba považovat za platné, pokud se neprokáže opak. Lidé, kterých se to týká, musejí mít potřebnou jistotu a záruku ohledně závazků, které na sebe vzali. A to se aplikuje na manželské procesy. Manželsví, udělené podle norem práva, musí být považováno za platné se všemi důsledky, dokud by se nepokázal opak. ?Favor uiris", přízeň práva, které hlavně chrání osoby, kterých se to týká, v pravdě jejich skutečného stavu.

Ot. ? Dnes se manželství ocitá stále více v krizi: proč?

Od. ? Manželství je bohužel v obecné krizi, která postihuje tak trochu všechny hodnoty, zvláště ty nejvyšší, které vyžadují veliký smysl pro oběť, dobrovolnost, vzájemnost, zkrátka kde jde o lásku, která se nezastaví před pokušením k sobectví, ale která je překoná. Myslím, že to většinou odrazuje mladé, kteří cítí tuto závažnou krizi hodnot. Protože to, co nahání strach je nevratná a velkodušná ? snad se dá říci i heroická ? definitivní volba manželství, které je však pravým křesťanským povoláním k rodinnému životu.

Jiří Sýkora

Copyright © 2003-2024 česká sekce Vatikánského rozhlasu. Všechna práva vyhrazena. Adresa redakce: ceco@spc.va.