V Eucharistii se koncentruje všechno dílo spásy

6.7.2009 

V sobotu byla v Apoštolském paláci znovu otevřena Kaple svatého Pavla. Jde o soukromou kapli papeže a takzvané papežské rodiny. Benedikt XVI. proto předsedal v sobotu v 18.00 slavnostním nešporám.

Kaple prošla pětiletou rekonstrukcí, na které pracovalo 20 restaurátorů. Na její obnovu bylo investováno přes tři miliony euro, které darovala nadace ?Patrons of Arts.? Tato instituce byla založena v roce 1992 na podporu Vatikánských muzeí. Stejně tak jako Sixtinskou kapli i kapli svatého Pavla zbobí fresky od Michelangela Buonarrotiho. Je na nich vyobrazeno ukřižování svatého Petra a Pavlovo obrácení. Během prací byly po pěti stech letech oživeny barvy fresek.

Benedikt XVI. se ve své promluvě během nešpor zamyslel nad oběma obrazy. Na tváři apoštola Pavla je vidět ?zázrak Kristovy milosti, která promněňuje a obnovuje člověka prostřednictvím světla své pravdy a své lásky. Tak Svatý otec překládá poselství fresek na nichž episody z života svatého Petra a svatého Pavla představují ?novost povolání k víře, které své dovršení nachází v tajemství Kříže.

?Šavlova tvář znázorňuje lidskou bytost potřebující světlo shůry. Je to světlo milosti Boží, nezbytné k získání nového pohledu, kterým lze spatřit skutečnost obrácenou na naději, která vás očekává v nebi. Tvář Šavla, který padl na zem, vyjadřuje zralost člověka vnitřně osvíceného Kristem Pánem. Milost a pokoj Boží zahalily Šavla, zmocnily se ho a vnitřně ho přetvořily.?

Silný ve své již zralé víře na svých mnohých apoštolských cestách Pavel hlásá milost a pokoj všem národům. Zatímco Šavel z Tarsu, obnovený vírou se stává neúnavným svědkem Světla, Petr, sjednocený s Kristem, až k nejzazší bolesti ukřižování, se stává obrazem všeho lidského utrpení a bídy: ?kříž Krista, Hlavy Církve, se obnovuje v kříži Petrově, jeho náměstka na zemi.
V kapli sv. Pavla jsou Petr a Pavel jeden naproti druhému, jako by se ?tvář Petrova obracela k tváři Pavlově, která ikdyž nevidí, nese v sobě světlo vzkříšeného Krista. Na Buonarrotiho obrazech lidské utrpení nachází svůj poslední smysl v lásce Boha, který je světlo, spása a vzkříšení:

?Jako by Petr v hodině nejvyšší zkoušky hledal světlo, které dalo opravdovou víru Pavlovi. To je tedy smysl těchto dvou obrazů, které se mohou stát dvěma akty v jednom dramatu, v dramatu velikonočního tajemství: Kříž a Vzkříšení, smrt a život, hřích a milost.?

Z tohoto vyplývá obraz spásy, který uskutečnil a završil sám Kristus. Obraz jehož nejvyšší shrnutí se nachází v Eucharistii:

?Eucharistie je svátostí v níž se koncentruje všechno dílo spásy, v eucharistickém Kristu můžeme kontemplovat přeměnu smrti v život, násilí v lásku. Skrytou pod závojem chleba a vína, rozpoznáváme očima víry stejnou slávu, kterou zjevil apoštolům po vzkříšení.?

V kapli svatého Pavla, uzavřel Svatý otec, se vše spojuje do jednoho hymnu vítězství života a milosti nad smrtí a hříchem, do symfonie chvály a lásky ke Kristu Spasiteli.

Markéta Šindelářová

Copyright © 2003-2020 česká sekce Vatikánského rozhlasu. Všechna práva vyhrazena. Adresa redakce: ceco@spc.va.