Hodina islámu v italských školách?

19.10.2009 

Ještě lze slýchat zažehnávací formuli: ?Ve škole by se mělo?? Tentokrát se to týká návrhu zavést do státních škol ?hodiny islámu?. Je v tom něco dramatického, ale také groteskního, sní-li se o tom, že ?škola? vyřeší problém. V pozadí je mýtus, který se jako mnohé jiné ? zrodil z ideologických schémat jakobínů. Pánů, jejichž učitelem byl nikoli skeptik Voltaire, ale horlivec Rousseau. Člověk se podle něho prý rodí dobrým, prvotní hřích je zkázonosná pohádka. Svěřte děti patřičným učitelům a budete mít království dobroty, altruismu a občanských ctností. Vznikají stále nové těžkosti? To není problém. Stačí jen zařadit do veřejné školy odpovídající ?hodiny?, které vychovají ratolesti k dobru a k dobrému a bude vystaráno.

Toto je karikatura nových chrámů lidstva uhněteného Rozumem a vytrženého z pověr. Došlo však k tomu, že právě na onom laicisticky formovaném Západě povstaly nadšené davy stoupenců smrtících ideologií, které zdevastovaly dvě století, která následovala po triumfu rousseauovských utopií. Protože však motto ideologů zní: ?neshoduje-li se realita s teorií, tím hůře pro realitu?, trvají tyto mýty dál a působí. Sex mezi dospívajícími vytváří nežádoucí těhotenství a favorizuje násilí? Zavedou se do škol ?hodiny sexuální výchovy?. Dochází ke smrtelným haváriím na silnicích zavedou se ?kurzy silniční výchovy?. Sociální soužití je stále více nepokojné? Postačí tedy ?hodiny občanské výchovy?.

Tak by se dalo pokračovat, ale realita je zřejmá. Na každý problém je odpověď, která se svěřuje škole. Výsledky, na což - samozřejmě, marně - upozorňovali pedagogové, jsou mizivé anebo situaci dokonce zhoršují. Zmatené puzení mládeže ke vzpouře vede ke zkoušení a praktikování toho, co dospělí, zejména učitelé ve svých kázáních odsuzují. Neuposlechnutí profesora skýtá takový pocit jako kdysi neuposlechnutí faráře.

A nyní je na řadě islám, jehož přítomnost mezi námi roste každým dnem a patří mezi jevy, které si zasluhují devalvovaný přívlastek ?historické?. Nestojíme tváří v tvář imigraci, ale stojíme před migrací, ke které dochází jednou nebo dvakrát za tisíc let.

Ať už je to jakkoli, patřím mezi ty, kteří jsou přesvědčeni, že Západ bude pro islám v dlouhodobé perspektivě smrtící pastí. Naše hodnoty a ještě více naše neřesti jej rozruší a nakonec povedou ke zhroucení víry, jejíž nosný Text, není zdaleka schopen čelit takové kritice, které byla podrobena židovsko-křesťanská Písma. Víry, která během 1400 let nebyla nikdy schopna trvale vyjít ze své tropické zóny, a je Zákonem, vzniklým pro starodávné kmenové struktury. Víra, zbavená kléru a jednotící organizace, a neschopná interpretovat Korán, který je aplikován vždy a jednom doslovně, nemůže čelit problémům moderní doby a musí se zamknout mezi své zdi a pokoušet se zahánět strach agresivitou. A k tomu ještě: panina se šunkou, vína a likéry, minisukně a bikiny, sexuální promiskuita, pornografie, liberalizované a bezplatné interrupce, homosexuální ?parády?, a dokonce chování psů a koček, tedy nečistých živočichů, a vše ostatní, z čeho se skládá náš svět ? v dobré i ve zlém ? způsobí, že ten, kdo se pokládal za dobyvatele, ocitne se v situaci poraženého.

To však myslím v historické perspektivě a aby bylo možné tam dospět, bude třeba mnoho času a mnoha soužení, možná dramat. Co dělat nyní? Je překvapující, že právě od pravice přichází návrh rádoby léku, který byl vždycky drahý levicovým silám, totiž zavedení ?hodin islámu? do veřejných škol, rozumí se, toho dobrého, politicky korektního. Taková idea nemá hlavu ani patu.

Stručně. Poněvadž muslimští školáci s výjimkou několika případů tvoří ve třídě menšinu, bylo by třeba je alespoň na tuto hodinu shromáždit všechny v jediné třídě. A hned tu máme madras, koranickou školu, která vyžaduje, aby věřící v Alláha byli jedině spolu se svými souvěrci. Budou sevřeni do komunit pod péčí naší republiky. Kdo je však bude učit? A co je bude učit?

Naivní či nevědomí stoupenci tohoto návrhu jsou patrně odchováni mýtem ?umírněného islámu? a myslí si, že existují řady muslimských intelektuálů ?laického, pluralistického a demokratického zaměření?, kteří jsou připraveni se účastnit konkursů na katedru ?korektního? islámu? Neuvědomují si, že muslim, který by prezentoval své náboženství jako jednu z mnoha jiných pravd, by se vystavoval fatwě smrti? Nevědí, že relativismus a náboženská neutralita jsou plodem evropského osvícenství, ale rouháním pro toho, kdo věří v Korán? Nevědí, že islámský letopočet začíná Mohamedem a že čas i svět patří pouze jeho Alláhovi? Nevědí, že samotný pojem ?dějiny náboženství? je nemyslitelný pro toho, kdo je přesvědčen, že existuje jediná víra a ty ostatní jsou neúplné nebo lživé? Anebo si politikové myslí, že svěří ?hodiny islámu? těm, kteří nevyznávají islám, a že nechají vykládat Korán ?laicky a neutrálně? tomu, kdo nevěří ve věčné Slovo a nezměnitelného Boha?

Kdybych byl pojišťovacím agentem, nikdy bych neuzavřel životní pojistku s takovýmito nepravděpodobnými a stěží se vyskytujícími učiteli. Kdyby se výuka v oněch navrhovaných madrasech italské republiky lišila byť jen trošičku od té, která vládne v mešitách, exploze násilí by se stala nevyhnutelnou. Stejně jako tomu bylo až příliš často v minulosti, přinesly by dobré úmysly katastrofální plody.

Z italského deníku Corriere della Sera, 19.října
přeložil Milan Glaser

Vittorio Messori

Copyright © 2003-2024 česká sekce Vatikánského rozhlasu. Všechna práva vyhrazena. Adresa redakce: ceco@spc.va.