Nanebevzetí P. Marie - papežova homilie a polední promluva

15.8.2011 

Obyvatelé Castelgandolfa se každoročně těší na setkání se Svatým otcem ve zdejším farním kostele, který leží jen několik desítek metrů od papežské rezidence. Benedikt XVI. těsně před osmou hodinou ráno přešel přes zaplněné náměstí do kostela sv. Tomáše z Villanovy, aby zde krátce poté zahájil mši svatou. Papež ve své homilii vyložil symbol archy úmluvy, jak se objevuje v knize Zjevení, a mimo jiné řekl:

V prvním čtení jsme slyšeli: „Boží chrám v nebi se otevřel a ukázala se v něm archa jeho úmluvy“ (Zj 11,19). Jaký je význam archy? Co ukazuje? Ve Starém zákoně symbolizuje Boží přítomnost uprostřed Božího lidu. Nyní však symbol přenechal místo realitě. Nový zákon nám tak říká, že pravou archou úmluvy je živá a konkrétní osoba: Panna Maria. Bůh nepřebývá v nějaké skříni, Bůh přebývá v osobě, v srdci Marie, Té, která nosila ve svém lůně věčného Božího Syna, jenž se stal člověkem, Ježíše, našeho Pána a Spasitele. V arše, jak víme, byly uchovávány desky Mojžíšského zákona, které manifestovaly vůli Boha zachovávat úmluvu s jeho lidem, ukazovaly podmínky věrnosti úmluvě s Bohem, abychom se připodobňovali Boží vůli a tím také své nejhlubší pravdě. Maria je archou úmluvy, protože do sebe přijala Ježíše, přijala do sebe živé Slovo, veškerý obsah Boží vůle, Boží pravdy; přijala do sebe Toho, který je novou a věčnou smlouvou a kulminuje v oběti Jeho těla a krve: těla a krve přijaté od Marie. Křesťanská zbožnost tedy právem ctí Matku Boží a obrací se k ní v litaniích invokací Foederis Arca, totiž „Archa úmluvy“, archa Boží přítomnosti, archa úmluvy lásky, kterou Bůh definitivně uzavřel s celým lidstvem v Kristu.

PLNÉ ZNĚNÍ homilie Benedikta XVI. je ZDE

V poledne pak Benedikt XVI. pronesl z balkonu nad nádvořím papežské rezidence pravidelnou sváteční promluvu před modlitbou Anděl Páně a mimo jiné řekl:

Biblické čtení z Apokalypsy, které čteme v liturgii této slavnosti, mluví o boji mezi ženou a drakem, mezi dobrem a zlem. Sv. Jan, zdá se, znovu předkládá první stránky knihy Genesis, které vyprávějí o temném dramatu hříchu Adama a Evy. Naši prarodiče podlehli zlému. V plnosti času, Ježíš, nový Adam, a Maria, nová Eva, s konečnou platností vítězí nad nepřítelem. Ano, Ježíšovým vítězstvím nad zlem je přemožena také vnitřní a fyzická smrt. Maria byla první, kdo vzal do náručí Božího Syna Ježíše, který stal dítětem, a nyní je první, kdo je vedle Něho v nebeské slávě.

To, co dnes slavíme, je veliké tajemství, tajemství naděje a radosti pro nás pro všechny. V Marii spatřujeme cíl, k němuž kráčí všichni ti, kdo dokáží spojovat svůj život s Ježíšovým, kdo jej umějí následovat jako Maria. Tento svátek tedy promlouvá o naší budoucnosti, říká nám, že také my budeme vedle Ježíše v Boží slávě a vybízí nás k odvaze věřit, že moc Kristova zmrtvýchvstání v nás může působit a učinit z nás muže a ženy, kteří se každý den snaží žít jako zmrtvýchvstalí - tak, že do temnot zla, které je ve světě, přinášejí světlo a dobro.

PLNÉ ZNĚNÍ promluvy Benedikta XVI. před modlitbou Angelus je ZDE

Milan Glaser

Copyright © 2003-2024 česká sekce Vatikánského rozhlasu. Všechna práva vyhrazena. Adresa redakce: ceco@spc.va.