Komunikátor se má inspirovat milosrdným Samaritánem

23.1.2014 

„Ježíš převrací perspektivu, nejde o to vidět druhého jako někoho, kdo je mi podobný, nýbrž jde o to, připodobnit se druhému. Komunikovat tedy znamená vzít na vědomí lidské bytosti jako Boží děti. Líbilo by se mi nazývat tuto sílu komunikace „blízkostí“ – píše papež František v poselství ke Světovému dni sdělovacích prostředků, které nese datum liturgické památky patrona novinářů, sv. Františka Sáleského.

Letošní poselství je nadepsané „Komunikace ve službě autentické kultury setkávání“. Papež si všímá „skandální propasti mezi luxusem bohatých a bídou chudých“ a vybízí novináře ke znovuobjevení smyslu pro jednotu celé lidské rodiny, jež následně vede k solidaritě. V médiích spatřuje papež nástroj dialogu. Kultura setkávání totiž předpokládá ochotu naslouchat druhému. Papež neopomíjí vyjmenovat negativní aspekty dnešní medializované kultury. Zmiňuje rychlost informace přesahující schopnost reflexe a úsudku. Podobně různost názorů nemusí být vždy bohatstvím, nýbrž dává možnost vybírat pouze to, co odpovídá našemu očekávání nebo dokonce určitým politickým a ekonomickým zájmům. Média tak mohou jak pomáhat v růstu tak i dezorientovat.

„Měli bychom proto znovu získat jistý smysl pro pomalost a poklid. Vyžaduje to čas a schopnost ztišit se k naslouchání,“ zdůrazňuje papež. Jak dále vysvětluje, tento postoj trpělivosti dovolí rovněž ocenit hodnoty inspirované křesťanstvím, principy solidarity, subsidiarity a další. Klíčovým termínem pro kulturu setkávání je papežovi „blízkost“, kterou ilustruje na podobenství o milosrdném Samaritánu, v němž vidí komunikátora, který se stává tím, kdo je nablízku, totiž bližním. Protikladem tohoto stylu je agresivní komunikace, která manipuluje, slouží konzumu a reálného bližního zcela ignoruje.

„Nestačí brouzdat digitálními „ulicemi“, být prostě připojeni. Je třeba kontaktů, které doprovázejí skutečné setkání. Nemůžeme žít sami, uzavřeni v sobě samých.(...) Komunikační strategie nám nezaručí krásu, dobrotu a pravdu komunikace.(...) Neutrálnost médií je pouze zdánlivá, jedině ten, kdo se v komunikaci osobně angažuje, může být považován za bernou minci. Osobní angažovanost je samým jádrem důvěryhodnosti komunikátora. Právě proto může křesťanské svědectví - díky socilání síti - dospět až na existenciální periferie.“

Papež František se pak obrací adresně k církvi a ke křesťanům. Často opakovanou výzvu „vyjděte do ulic“ rozšiřuje rovněž na digitální oblast a sociální síťě označuje za jedno z míst, kde evangelium může překročit práh chrámu.

Johana Bronková

Copyright © 2003-2024 česká sekce Vatikánského rozhlasu. Všechna práva vyhrazena. Adresa redakce: ceco@spc.va.