Papež kázal o tom, jak se má křesťan bránit před vlažností a zkažeností

18.11.2014 

Křesťan si musí dávat pozor, aby se nestal vlažným, pohodlným nebo zdánlivým – připomněl papež František v homilii při ranní mši v kapli Domu sv. Marty. Zdůraznil, že křesťané musí neustále odpovídat na Ježíšovu výzvu k obrácení, jinak se z hříšníků stanou zkaženými.

Obrácení je milost, „Boží navštívení“. Papež toto téma komentoval na základě prvního liturgického čtení z knihy Zjevení (3,1-6.14-22) a setkání Ježíše se Zacheem vylíčené v dnešním evangeliu (Lk 19,1-10). „V prvním čtení – podotkl – požaduje Pán po laodicejských křesťanech obrácení, protože zvlažněli. Pěstují spiritualitu pohodlnosti a říkají si: »Dělám, co mohu, ale jsem klidný a nenechám se někým rozrušit nějakými podivnostmi«. Kdo takto žije, usoudil papež, myslí si, že mu nic nechybí: »V neděli chodím do kostela, denně se modlím, mám dobrý pocit, jsem v milosti Boží, jsem bohatý a nic potřebuji, je mi dobře«. Tento duševní stav – varoval papež – je hříšný stav, je to duchovní pohodlnost, stav hříchu. A takovému říká Pán zcela bez servítků: »protože jsi vlažný... vyplivnu tě z úst« (Zj 3,16). Dává mu však také radu, aby se »oblékl«, protože zpohodlnělí křesťané jsou nazí.“
Potom – dodal papež – následuje druhá výzva k těm, kteří žijí zdáním, tedy zdánlivým křesťanům, kteří jakoby žijí, ale jsou mrtví. Pán od nich žádá, aby bděli. Zdání – řekl papež – je rouškou těchto mrtvých křesťanů a Pán je volá k obrácení.

Patřím mezi tyto křesťany? Jsem živý uvnitř, mám duchovní život? Vnímám Ducha svatého, naslouchám Duchu svatému, postupuji vpřed anebo se mi zdá, že všechno jde dobře, nemám si co vyčítat, mám dobrou rodinu, lidé mne nepomlouvají, nic mi nechybí, svatbu jsem měl v kostele... jsem »v milosti Boží«, jsem v pohodě. Takové je zdání! Takoví křesťané jsou zdánliví, jsou mrtví. Je třeba hledat život uvnitř, upamatovávat se a bdít, nabýt sil k cestě vpřed. Obrátit se od zdání k realitě, od vlažnosti k horlivosti.

Třetí výzva k obrácení se týká Zachea, »vrchního celníka, velmi bohatého«, jak podotýká evangelium. „Byl zkorumpovaný – řekl papež – pracoval pro cizince, pro Římany, a zrazoval svoji vlast“.

Byl jako mnozí jiní vládci, které známe: byl zkažený. Takoví, místo aby sloužili lidu, vykořisťují jej, aby sloužili sobě samým. Ve světě takoví jsou. Lidé je nechtějí. Takovýto člověk nebyl vlažný, nebyl mrtvý, nýbrž ve stavu hnilobného rozkladu. Zkrátka zkažený. Uvnitř však něco vnímal. Říkal si: »tento prorok, který uzdravuje a o kterém říkají, že velmi dobře mluví, mě zajímá a chtěl bych jej vidět.« Duch svatý je chytrý. Zasel setbu zvědavosti a Zacheus, aby Ježíše spatřil, začne si dokonce počínat směšně. Představte si nějakého významného vládce, který je navíc zkorumpovaný, ale rozhodne se vylézt na strom, aby viděl procesí. Představte si, jak je to směšné.

„Zacheus – řekl dále papež – se nestyděl. Chtěl spatřit Ježíše, působil v něm Duch svatý. Potom do jeho srdce vstoupilo Boží Slovo a s tímto Slovem přišla radost. Ti pohodlní a zdánliví – zdůraznil František – zapomněli, co je radost, zatímco tento zkorumpovaný člověk ji náhle zakusil. Jeho srdce se změnilo, obrací se. A Zacheus hned slibuje, že vrátí čtyřnásobně to, co ukradl.“

Jakmile obrácení dospěje do kapes, je jisté. Existují křesťané, kteří jsou křesťany srdcem? Ano, to jsou všichni. Křesťané duší? Všichni. Křesťanů kapes je však nemnoho. V tomto případě však obrácení nastalo ihned. Je autentické. Zacheus se obrátil. Avšak ti, kteří nechtěli konverzi, nechtěli se obrátit, »jakmile to uviděli, reptali a říkali: Vešel jako host k hříšníkovi« (Lk 19,7). Podle nich se Ježíš pošpinil, ztratil čistotu a musí se očistit, protože vešel do domu hříšníka.

„Toto jsou tři výzvy k obrácení – pokračoval papež - a Ježíš je adresuje vlažným, pohodlným, zdánlivým, těm, kdo se považují za bohaté, ale jsou ubozí, nemají nic a jsou mrtví. Boží Slovo – řekl papež – je schopno změnit všechno. Ne vždycky však máme odvahu uvěřit v Boží Slovo a přijmout toto Slovo, které uzdravuje nitro. Církev chce, abychom v těchto posledních týdnech liturgického roku hodně a velmi vážně přemýšleli o svém obrácení, protože jedině tak budeme moci postupovat vpřed na cestě křesťanského života. A říká nám, abychom si připomínali Boží Slovo, abychom se na ně upamatovávali, střežili Boží Slovo, řídili se jím a začali nový, obrácený život.

Milan Glaser

Copyright © 2003-2024 česká sekce Vatikánského rozhlasu. Všechna práva vyhrazena. Adresa redakce: ceco@spc.va.