Papež na Sri Lance – 1. den

13.1.2015 

1. Uvítání na letišti v hlavním městě Kolombo. 300 tisíc lidí zdravilo papeže na 28 kilometrové cestě z letiště do centra města.

2. Setkání hinduistů, buddhistů, muslimů a křesťanů s Petrovým nástupcem.

Po pěti měsících od apoštolské cesty do Jižní Koreje se papež František vrací do Asie a stejně jako před dvaceti lety Jan Pavel II. spojuje do jediné cesty návštěvu dvou zemí, ve kterých na tomto světadílu žije nejvyšší počet katolíků. Dnes v devět hodin ráno místního času zahájil svůj pobyt na Srí Lance, který potrvá dva dny.

Jak sdělil tiskový mluvčí Svatého stolce, téměř desetihodinový let do srílanského hlavního města Kolombo proběhl klidně. Na palubě speciálu italských aerolinek O. Lombardi Svatému otci představil novinářský doprovod.

”Začínáme druhou asijskou cestu, která je pro vás zatím nejdelší, co do počtu dní a kilometrů. Je tu 76 novinářů, přičemž výjimečný je počet Filipínců, kterých je 14. To něco vypovídá o očekávání na Filipínách. Jako vždy zastupujeme řadu zemí a různá média. Bohužel dva francouzští kolegové z deníků Le Figaro a Le Monde z rozhodnutí jejich ředitelství zůstali ve Francii, jinak by nás bylo o dva více.”

Uvedl vatikánský tiskový mluvčí. Papež František odpověděl krátkým pozdravem a poté procházel uličkou letadla a osobně zdravil všechny členy novinářského doprovodu.

ad 1. Na mezinárodním letišti Bandaranaike v hlavním srílanském městě očekávali Petrova nástupce církevní představitelé (kard. Malcolm Ranjith, arcibiskup Kolomba a předseda Srílanské biskupské konference spolu s apoštolským nunciem, arcibiskupem Pierrem Nguyên van Totem) a nedávno zvolený prezident Srílanské socialistické demokratické republiky, pan Maithripala Sirisena. Jak zmínil v úvodu své promluvy, papežova návštěva pro něj má zvláštní osobní význam. Poskytuje mu totiž možnost přijmout papežské požehnání v samém počátku úředního období. Srílanský prezident poté zmínil návštěvu Jana Pavla II., která se konala v dějinné chvíli poznamenané terorismem a chaosem, zatímco dnes, jak řekl, na ostrově vládne mír a prosperita. Dále upozornil na pokračující proces dialogu, zejména mezináboženského, a národního smíření, který papežova návštěva podporuje. A konečně poděkoval za kanonizaci prvního srílanského světce Josepha Vaze, která je poctou celému národu.

„Dlouho jsem se těšil na tuto návštěvu Sri Lanky a na tyto dny, které společně strávíme. Sri Lanka je pro svoje přírodní krásy známa jako perla Indického oceánu. Především je však tento ostrov znám vřelostí a rozmanitým bohatstvím svých kulturních a náboženských tradic.

Zněla první slova papeže Františka na srílanské půdě. Petrův nástupce poděkoval za možnost návštěvy, účast náboženských představitelů, laskavost a přívětivost. A nové hlavě státu poblahopřál ke zvolení na zodpovědné místo.

„Moje návštěva na Sri Lance je především pastorační. Jako univerzální pastýř katolické církve jsem se přišel setkat s katolíky tohoto ostrova, povzbudit je a také se spolu s nimi modlit. Ústředním bodem programu mojí návštěvy bude kanonizace bl. Josefa Vaze, jehož příklad křesťanské lásky a úcty ke každému člověku bez ohledu na etnikum či náboženské vyznání nás dodnes stále inspiruje a učí. Svojí návštěvou však chci také vyjádřit lásku a péči církve o všechny obyvatele Sri Lanky a utvrdit katolické společenství v aktivní účasti na životě zdejší společnosti.

Pokračoval Svatý otec a poukázal na trvající tragédii našeho světa, kterou je válka. Také Srí Lanka po mnoho let prožívala hrůzy občanského konfliktu a nyní se snaží upevnit mír a zahojit rány oněch let, poznamenal papež.

„Není to snadný úkol překonat hořké dědictví nespravedlností, nevraživosti a nedůvěry, jež za sebou tento konflikt zanechal. Lze to uskutečnit pouze tak, že zlo bude překonáno dobrem (srov. Řím 12,21) a budou se pěstovat ctnosti, které podporují smíření, solidaritu a pokoj. Léčebný proces dále vyžaduje zahrnutí snahy o pravdu, nikoli s cílem otevírat staré rány, ale spíše jako nezbytného prostředku k umožnění jejich uzdravení, spravedlnosti a jednotě.”

Podle Petrova nástupce mají “stoupenci různých náboženských tradic hrát podstatnou roli v delikátním procesu smíření a rekonstrukce, který v zemi probíhá. Ke zdaru tohoto procesu je zapotřebí spolupráce všech členů společnosti.

„Všichni musí mít svobodu vyjádřit svoje starosti, svoje potřeby, svoje očekávání a svoje obavy. Především však musí být připraveni vzájemně se přijímat, respektovat legitimní odlišnosti a učit se žít jako jedna rodina. Pokaždé když si lidé pokorně a otevřeně naslouchají, vyjdou najevo společné hodnoty a očekávání. Na rozdílnosti už se nehledí jako na hrozbu, ale jako na zdroj obohacení. Cesta ke spravedlnosti, smíření a sociální harmonii se tak ukáže ještě zřetelněji.

Obnova tedy musí zahrnovat zdokonalení infrastruktury a dostupnost materiálních potřeb, ale také a především prosazování lidské důstojnosti, úctu k právům člověka a plné přijetí každého člena společnosti, vyzdvihl papež František ve svém úvodním pozdravu.

PLNÉ ZNĚNÍ promluvy papeže na uvítanou je ZDE

První vlaštovkou zmiňovaného procesu národního smíření po třicetileté občanské válce byl pěvecký sbor, který zpěvy v sinhálštině, tamilštině, angličtině a latině doprovázel uvítací ceremoniál na letišti. Sjeli se do něj mladí lidé ve věku 16-25 let ze všech částí ostrova, které hudebně připravovali katoličtí kněží a řeholnice. Ačkoli v hlavním městě působí několik profesionálních těles, rozhodli se organizátoři cesty pro obdobnou iniciativu, která snad poprvé v dějinách ostrova sdružila Sinhálce a Tamily ve zpěvu k Boží poctě.

Podle mluvčího arcibiskupství v Kolombu se místní církev snažila při organizaci návštěvy o co nejvyšší jednoduchost a strohost, kupříkladu nevydala peníze na jakoukoliv výzdobu. Velice dekorativní byl ovšem samotný zástup asi tří set tisíc lidí, který lemoval 28 km cesty z letiště do centra hlavního města. Vynikaly v něm skupinky buddhistických mnichů, kteří zdravili papeže projíždějícího v papamobilu, ale také sloni ve slavnostních postrojích na znamení úcty k příchozímu hostu. Nečekané množství vítajících Srílančanů způsobilo první změnu v plánovaném programu – kvůli více než hodinovému zpoždění se papež František odebral ihned k odpočinku na apoštolskou nunciaturu. Na původně plánovaném setkání s biskupy v budově arcibiskupství Svatého otce zastoupil kard. státní sekretář Pietro Parolin. Petrův nástupce nicméně přijal Srílanskou biskupskou konferenci poměrně nedávno – vloni v květnu při její návštěvě ad limina .

Prvním bodem papežova odpoledního programu byla zdvořilostní návštěva hlavy státu v prezidentském paláci. Do zlaté návštěvní knihy tu papež vepsal: “Prosím o Boží dary odvahy, moudrosti a rozlišování pro ty, kteří slouží milovanému srílanskému lidu.”

ad 2. V zemi, kde jsou katolíci co do počtu (7%) na čtvrtém místě za nejrozšířenějším buddhismem (70%), hinduismem (13%) a islámem (10%), nemohlo v programu papežské návštěvy chybět mezináboženské setkání. Konalo se dnes vpodvečer v kongresovém sále BMICH, který byl vybudován Čínskou lidovou republikou počátkem 70. let. Kromě kongresového sálu pro tisíc osob je v budově také studijní centrum, knihovna, výstaviště, hotel a banka.

Historicky prvním náboženstvím byl na Sri Lance hinduismus, polyteistické náboženství, jehož stoupenců je dnes na ostrově jen o polovinu více než křesťanů. První buddhisté přišli na Sri Lanku ve 3. století před Kristem a patřili ke škole zvané théraváda, což je původní forma buddhismu, která kromě Sri Lanky zakořenila také v Thajsku, Laosu, Kambodži a Barmě. Její stoupenci dnes tvoří většinu obyvatelstva tohoto ostrova.

Zdejší křesťanství se tradičně vztahuje k apoštolu Tomášovi, který měl na ostrov přijít z indické Keraly v prvním století. Přítomnost křesťanů zde skutečně dosvědčuje misionář a cestovatel Odorik z Pordenone, italský františkán českého původu zvaný také Oldřich z Furlánska nebo Oldřich Čech, který krátce navštívil Sri Lanku v roce 1322. Františkánští misionáři sem přišli roku 1517 a v roce 1542 přijal křesťanskou víru zdejší sinhálský král Dharmapala. Do tohoto historického kontextu patří také královský výnos z roku 1694, kdy zdejší panovník Keerthi Sri Rajasinghe povolil šíření křesťanství o. Juanovi Sylveirovi z řádu oratoriánů sv. Filipa Neriho.
Islám se na ostrově šířil do 16. století, do příchodu františkánských misionářů.

Dnešní mezináboženské setkání Petrova nástupce s představiteli všech náboženství Sri Lanky zahrnovalo kromě promluv představitelů jednotlivých náboženství také jejich krátké náboženské obřady či požehnání.

Po představitelích hlavních třech náboženství se ujal slova papež František, který pronesl podle svého zvyku krátkou promluvu. Vyšel v ní z deklarace Druhého vatikánského koncilu o poměru církve k nekřesťanským náboženstvím, kde „církev prohlašuje, že »neodmítá nic, co je v těchto náboženstvích pravdivé a svaté. S upřímnou vážností se dívá na jejich způsoby chování a života, pravidla a nauky« (Nostra aetate, 2). Chci potvrdit tento upřímný respekt církve vůči vám, vašim tradicím a vaší víře,“ řekl papež František:

A v tomto duchu úcty chce katolická církev spolupracovat s vámi a se všemi lidmi dobré vůle na prosperitě všech obyvatelů Sri Lanky. Doufám, že moje návštěva pomůže povzbudit a prohloubit různé formy mezináboženské a ekumenické spolupráce, jež byla zahájena v minulých letech.
Tyto chvályhodné iniciativy poskytly příležitost k dialogu, který je bytostně důležitý, máme-li se vzájemně poznat, chápat a respektovat. Zkušenost však učí, že má-li být takový dialog a setkání účinné, musí se zakládat na plné a ryzí prezentaci našich přesvědčení. Takový dialog samozřejmě ukáže, jak se různí naše víra, tradice i praktiky. Nicméně, budeme-li poctiví při prezentaci svých přesvědčení, budeme s to jasněji nahlédnout to, co máme společné. Nové cesty se otevírají ve vzájemné úctě, spolupráci a také přátelství.

Tyto pozitivní kroky v mezináboženských a ekumenických vztazích nabývají zvláštního a naléhavého významu na Sri Lance. Dlouhé roky byli muži a ženy této země oběťmi občanské války a násilí. Dnes je zapotřebí uzdravení a jednota, nikoli další konflikty a rozdělení. Podporovat uzdravení a jednotu je zajisté ušlechtilý závazek každého, komu leží na srdci dobro země a celé lidské rodiny. Doufám, že mezináboženská a ekumenická spolupráce ukáže, že k harmonickému životu bratří a sester není zapotřebí, aby muži a ženy opomíjeli svoji etnickou či náboženskou identitu.

PLNÉ ZNĚNÍ promluvy papeže Františka na mezináboženském setkání je ZDE

Končil papež František svoji promluvu na mezináboženském setkání v hlavním cejlonském městě Kolombo. Zítra dopoledne bude Petrův nástupce slavit kanonizaci bl. Josefa Vaze, která začne ve 4h ráno našeho času, odpoledne pak navštíví národní srílanskou mariánskou svatyni Madhu.

Česká sekce RV

Copyright © 2003-2024 česká sekce Vatikánského rozhlasu. Všechna práva vyhrazena. Adresa redakce: ceco@spc.va.