O čem bude či nebude biskupská synoda

1.2.2015 

V obsáhlém rozhovoru pro argentinský deník La Nación (10. prosince 2014) papež mimo jiné řekl, že na synodě „se nemluvilo o homosexuálním manželství - to nám nepřišlo na mysl - ale jen o tom, jak má rodina přistupovat ke svému homosexuálnímu potomkovi“. S těmito papežovými slovy poněkud kontrastuje první synodální zpráva z diskuse tzv. relatio post disceptationem, která obsahuje zmínku o „darech a kvalitách homosexuálních osob“ a rovněž tak „bere v úvahu, že obětavost a vzájemná podpora jsou cennou oporou v partnerském soužití homosexuálů“. Papežova slova o tom, že na synodě nebyla tato témata probírána, jsou tedy možná jen důsledkem jeho nepřítomnosti na zasedání během středečního dopoledne, kdy byl na generální audienci. Kromě toho je známo, že několik biskupů sdělilo médiím, že uvedená témata v synodální aule naneslo. Hovořili dokonce o tom, že uzákonění partnerských svazků homosexuálů je výrazem civilizace. Vysvětlení výše zmíněného kontrastu však může být i jiné.

Na konferenci pořádané Papežskou radou pro rodinu minulý týden vystoupil generální sekretář biskupské synody, kardinál Baldisseri, který před 300 aktivisty různých prorodinných organizací celého světa odpověděl na znepokojení účastníků v souvislosti s uvedenými zmínkami o homosexuálech, které se objevily i v tzv. lineamentech pro chystané řádné zasedání biskupské synody o rodině. Generální sekretář synody řekl, že tyto texty samozřejmě mohou být po dalších reflexích upraveny a nejsou výrazem církevního magisteria. Nicméně všechny texty vzniklé na mimořádné synodě o rodině byly výslovně papežem Františkem schváleny. „Netřeba se proto znepokojovat anebo pohoršovat – dodal kardinál Baldisseri – tím, že nějaký kardinál či teolog řekne něco, co se liší od obecného učení. Neznamená to, že jde proti němu, ale že je třeba o věcech reflektovat. Dogma má totiž svoji evoluci, která je rozvojem a nikoli změnou.“ Kardinál Baldisseri zároveň informoval, že 46 otázek, které tvoří lineamenta příští biskupské synody jsou plodem práce generálního sekretariátu a patnáctičlenné rady generálního sekretariátu. Odpovědi na otázky od jednotlivých biskupských konferencí jsou očekávány 15. dubna t.r.

Komentáře generálního sekretáře biskupské synody souzní s tím, co na toto téma řekl kardinál Reinhard Marx, ale s jedním zajímavým doplňkem ohledně toho, co tím vším papež František sleduje. Mnichovský arcibiskup a předseda devítičlenné rady kardinálů připravujících spolu s papežem reformu římské kurie řekl, že papež František chtěl nechat otevřené dveře oběma zmíněným argumentům, které byly až dosud nemyslitelné. Neobdržely sice dvou třetinovou většinu, nicméně víc jak polovina biskupů byla pro. Ptal jsem se na to výslovně papeže – řekl kardinál Marx německému deníku Die Zeit – a on mi odpověděl, že chtěl, aby byly publikovány všechny body spolu s výsledky hlasování. Chtěl, aby všichni v církvi viděli, k čemu jsme došli.“ To co tedy papež řekl v rozhovoru pro argentinský deník La Nación je spíše než nějaké nedopatření určitý signál k tomu, čeho se biskupská synoda o rodině netýká. Ostatně papežské magisterium v této věci je zcela jednoznačné. A Boží lid se také probouzí z letargie. V souvislosti s mezináboženským dialogem je možné také dodat, že chybné pojetí svobody se netýká jenom karikatur zesměšňujících náboženskou víru, ale také svévolné interpretace a odpadu od víry. Zmíněné excesy, které se tu a tam v církvi objevují a na synodě se objevily, jsou mimochodem tou nejlepší pozvánkou pro islámistické fanatiky, kteří ospravedlňování homosexuálního soužití považují za znamení totálního civilizačního úpadku.

Snad by tedy bylo vhodné zamyslet se i nad širším spektrem toho, co muslimové západní civilizaci vyčítají. Není to zdaleka jen svoboda mělkých slov a přihlouplých obrázků západních médií, ale především vnitřní nekonzistence obyvatel bývalé křesťanské civilizace, z níž zůstává jen hrdost utržená ze řetězu.

Milan Glaser

Copyright © 2003-2024 česká sekce Vatikánského rozhlasu. Všechna práva vyhrazena. Adresa redakce: ceco@spc.va.