Ve vztahu k islámu je třeba překonat dvojí chybný přístup

30.3.2016 

Více než 200 osob bylo zadrženo a přes pět tisíc vyslýcháno po atentátu v Láhauru, který na velikonoční neděli stál život 73 lidí, z toho 31 dětí převážně z křesťanských rodin. Další 300 lidí bylo zraněno. Památku obětí uctily stovky křesťanů, ale také muslimů, kteří se shromáždili v parku, na místě činu, ke společnému modlitebnímu bdění (foto). Hovoří prof. Mobeen Shahíd, předseda Sdružení pákistánských křesťanů v Itálii:

Přestože většina obětí jsou křesťané, nesmíme zapomínat, že na místě byly také muslimské rodiny a že zahynulo také několik muslimů. Přestože tedy šlo o v podstatě o útok proti křesťanům, týká se celého národa! Země dnes bohužel doplácí na důsledky výchovy inspirované fanatismem v době boje proti mezinárodnímu komunismu ve válce proti sovětskému Rusku v Afgánistánu. My křesťané bychom měli k těmto věcem přistupovat s hlubokou vírou, po příkladu Krista, který odpouští. Je tu však bohužel bolest rodin, které ztratily své děti.... Právě teď jsem se dozvěděl, že v nemocnici zemřelo další z hospitalizovaných dětí. Počet zabitých dětí se tedy odhaduje na 31. Pákistánský prezident a premiér v reakci na atentát uznali zásadní přínos náboženských menšin pro Pákistán a myslím, že nyní přišel okamžik, aby obnovili Federální ministerstvo pro náboženské menšiny. Bez Federálního ministra totiž nejen není možné tyto menšiny chránit, ale také dovolit, aby se rozvíjely a podílely se na rozvoji národa.

Papež František se ve svém apelu obracel také k autoritám. Jedním z problémů pákistánské vlády je účinně se postavit extrémismu. Také nechvalně proslulý zákon o rouhání je stále platný...

Premiér Nawaz Sharif se ve své večerní promluvě k národu vyjádřil rovněž ke zneužívání zákona o rouhání. To je pozitivní krok pro křesťany a další menšiny v Pákistánu. Ministerský předseda v projevu řekl, že „nebudeme akceptovat ilegální činy ve jménu Boha a Proroka“. Je to poprvé za poslední tři vlády, co jsme něco takového slyšeli, tedy to, že premiér upřesnil, že nelze akceptovat ilegálnost. Doufáme, že kromě obnovení Federálního ministerstva pro náboženské menšiny bude možné ustanovit také výbor, který by mohl uplatňovat konkrétní, reálná a efektivní opatření, která by snížila počet aplikací tohoto zákona, pokud by přímo nedosáhla jeho zrušení.

říká prof. Mobeen Shahíd, předseda Sdružení pákistánských křesťanů v Itálii. Oběti atentátu nazývá „mučedníky víry“, protože - jak dodává – byli zavražděni proto, že jsou křesťané, jak to prohlásili talibanci.
Právě o fenoménu pákistánského terorismu hovoří pro náš rozhlas Massimo Borghesi z univerzity v Perugi:

Fenomén terorismu má v Pákistánu zvláštní charakter, velice vzdálený Islámskému státu. Je odpovědí na situaci, která se vytvořila v posledních desetiletí po válce s Afghánistánem, a má tvář tzv. talibanců. Jde o fundamentalistickou větev sunnitského islámu, která dnes stojí v opozici k politice prezidenta Sharifa, který se snaží otupovat hrany a vytvářet národní jednotu. Jde o velmi odvážný postoj, bohužel však slabý. Teroristický atentát, k němuž došlo v Láhauru na velikonoční neděli, je útokem na křesťany, ale také odpovědí na politiku současné vlády, ze strany těch, kdo si nepřejí proces integrace a preferují vyhrocení rozdílů a ústup menšin - křesťanů na prvním místě. Mnozí si nyní přejí, aby papež přisoudil teroristické činy jako je útok v Láhauru přímo islámu. Ve skutečnosti František nevyslovuje toto slovo nikoli z jakési opatrnosti, jakkoli by byla pochopitelná, ale z principu. Většina muslimů na světě je totiž proti jakémukoliv násilí a přeji si pokojné soužití. Problémem je radikální islamismus, který má kořen v sunnitském wahhábismu, který nikoli náhodou šíří Saúdská Arábie, jeden z hlavních spojenců Západu.

Jak připomíná francouzský politilog Oliver Roy, v dnešní společnosti jsou rozšířeny dva přístupy k tématu islámu, které je třeba překonat. Jde jednak o perpektivu „kulturalismu“, podle níž zásadní nesourodost nutně vede ke střetu civilizací mezi Západem a islámem. Ale stejně tak je třeba překonat teorie (Third-Worldism), podle nichž za všechno nese vinu Západ a islamismus je pouze reakcí chudé a frustrované společnosti přistěhovalců. I když je pravdou, že tady – jak vysvětluje Roy – jsme svědky islamizace radikalismu, tedy zcela jiného procesu, než je ten, který vede talibance k útokům v Pákistánu. V Evropě muslimové druhé generace často nacházejí v islamismu jakousi formu dekonstrukce světa, který nenávidí, protože je vylučuje.

Johana Bronková

Copyright © 2003-2024 česká sekce Vatikánského rozhlasu. Všechna práva vyhrazena. Adresa redakce: ceco@spc.va.