Kard. Kasper: Číst Amoris laetitia ve světle tridentského dekretu o eucharistii

2.3.2018 

Vatikán. Za kreativní obnovu tradice označuje kardinál Walter Kasper exhortaci Amoris laetitia ve své nové knize. Emeritní předseda Papežské rady pro jednotu křesťanů a oblíbený teolog papeže Františka, který v pondělí 5. března dovrší 85 let, se ve svazku nadepsaném „Poselství Amoris laetitia. Bratrská diskuse“ znovu dotýká témat, jež v poslední době vyvolávají v církvi bouřlivé diskuse. Hovoří kardinál Kasper:

„Tradice není stojatá voda, nýbrž je jako pramen či řeka, je živoucí. Církev je živoucí organimus a v tomto smyslu je nutné překládat vždy platnou katolickou tradici do aktuální situace. To je také smysl aktualizace, aggiornamenta, o němž mluvil papež Jan XXIII.“

Podtitul knihy zdůrazňuje, že jde o „bratrskou diskusi“. Píšete, že není zapotřebí mít z diskusí strach, avšak dodáváte, že „k obviňování z hereze nesmí docházet“. Co vás zaujalo na prudkých debatách, které následovaly po publikaci Amoris letitia?

„Především bych chtěl říci, že debaty jsou v církvy nezbytné, netřeba z nich mít strach! Je tu však také trpká, příliš silná debata spojená s obviněním z hereze. Hereze je zarputilý postoj popírající formulaci dogmatu. Učení o nerozlučnosti manželství není papežem Františkem zpochybňováno! Dříve než vyslovím, že jde o herezi, je vždy zpotřebí ptát se, jak druhý míní své tvrzení. A především je třeba předpokládat, že je katolík a nikoli naopak!“

V místě, kde se věnujete zpochybňované poznámce č. 351 Amoris laetitia o svátostech pro rozvedené a znovu sezdané katolíky, píšete, že tato poznámka má být čtena ve světle dekretu Tridentského koncilu o eucharistii. Proč?

„Tridentský koncil říká, že v případě, kdy nedošlo k těžkému hříchu, nýbrž jen k drobnému pochybení, eucharistie tento hřích maže. Hřích je složitý termín. Nejde v něm pouze o objektivní předpis, ve hře je také intence, svědomí člověka a ve svátosti smíření je třeba zvážit, zda jde skutečně o těžkých hřích, či pouze drobné pochybení nebo dokonce o nic. V případě lehkého hříchu může člověk dostat rozhřešení a přistupovat ke svátosti eucharistie. Odpovídá to již učení papeže Jana Pavla II. a papež František postupuje v plné návaznosti, ve stopách předchozího papeže. Nevidím tedy důvod, proč říkat, že by šlo o herezi.“

V čem podle vás spočívá největší pomoc, jakou Amoris laetitia přináší dnešním rodinám? Jakým způsobem se může tento dokument promítnout do každodenního života rodin?

„Znám některé farnosti, rovněž tady v Římě, které organizují setkání manželů nebo snoubenců připravujících se na manželství a čtou si některé části této apoštolské exhortace. Jazyk tohoto dokumentu je natolik jasný, že mu může rozumět každý křesťan. Nejde o vysokou teologii, lidem nesrozumitelnou... Je to dokument, který poskytuje prostor svobodě, ale interpretuje také podstatu křesťanského poselství srozumitelným jazykem. Lid Boží mu tedy rozumí! Papež má vynikající spojení s Božím lidem.“

Jak je všeobecně známo, papež František při první modlitbě Anděl Páně po svém zvolení citoval vaši knihu nazvanou „Milosrdenství“. Proč je podle vás milosrdenství tak důležitým tématem tohoto pontifikátu, také pokud jde o rodiny?

„Dnes prožíváme období neslýchaného násilí ve světě. Mnoho lidí nese zranění. Také v manžesltví jich je mnoho. Lidé v těchto složitých časech potřebují milosrdenství, empatii a náklonnost církve. Myslím, že milosrdenství je odpovědí na znamení naší doby.“

O své nové knize hovořil kardinál Walter Kasper.

Johana Bronková

Copyright © 2003-2024 česká sekce Vatikánského rozhlasu. Všechna práva vyhrazena. Adresa redakce: ceco@spc.va.