Papež: Otčenáš a lámání chleba disponuje duši k účasti na sv. přijímání

14.3.2018 

Vatikán. Na Svatopetrském náměstí se dnes konala generální audience za účasti asi 20 tisíc lidí. Zahájilo ji čtení z Lukášova evangelia (Lk 24, 29b-31), popisující setkání emauzských učedníků se vzkříšeným Pánem, kterého poznali až při lámání chleba. Právě této části eucharistické liturgie, jíž těsně předchází společná recitace modlitby „Otče náš“, se věnoval Petrův nástupce v dnešní katechezi. Nejprve přiblížil význam společné recitace modlitby Páně ve mši svaté a v samotném závěru své promluvy řekl:

Po pozdravení pokoje následuje lámání chleba, které dalo v apoštolské době jméno celé eucharistické bohoslužbě (srov. Všeobecné pokyny k Římskému misálu, 83; KKC, 1329). Lámání chleba, které udělal Ježíš při Poslední večeři, je zjevujícím gestem, které po vzkříšení umožnilo učedníkům, aby Jej rozpoznali. Připomeňme si emauzské učedníky, kteří vyprávěli o setkání se Vzkříšeným, a »jak ho poznali při lámání chleba« (srov. Lk 24, 30-31.35).
Lámání eucharistického chleba je provázeno voláním »Beránku Boží«. Tento obraz Jan Křtitel vztáhnul na Ježíše, »který snímá hříchy světa« (
Jan 1,29). Biblický obraz beránka odkazuje k vykoupení (srov. Ex 12,1-14; Iz 53,7; 1 Petr 1,19; Zj 7,14). V eucharistickém chlebu lámaném za život světa spatřuje modlitební shromáždění pravého Božího Beránka, tedy Krista Vykupitele, a úpěnlivě jej prosí: »Smiluj se nad námi... daruj nám pokoj«.
Invokace »smiluj se nad námi« a »daruj nám pokoj«, zasazené mezi modlitbu Otčenáš a lámání chleba, pomáhají disponovat duši k účasti na eucharistické hostině, prameni společenství s Bohem a bratřími. Nezapomeňme tuto velkou modlitbu, kterou nás naučil Ježíš a kterou se On sám modlil k Otci. Tato modlitba nás připravuje k přijímání.“

PLNÉ ZNĚNÍ papežovy KATECHEZE je ZDE

Milan Glaser

Copyright © 2003-2024 česká sekce Vatikánského rozhlasu. Všechna práva vyhrazena. Adresa redakce: ceco@spc.va.