Benedikt XVI. se setkal s biskupy latinského obřadu Arabského regionu

14.1.2008 

Biskupové latinského obřadu Arabského regionu jsou ve Vatikánu ode dneška do soboty na kanonické návštěvě ?ad Limina Apostolorum.? Benedikt XVI. dnes dopoledne přijal na audienci první skupinu vedenou latinským patriarchou Jeruzaléma Mons. Michelem Sabbahem. Jde o duchovní z míst, kde křesťanské komunity, menší než muslimské, denně čelí obtížné situaci, způsobené letitými konflikty a humanitární krizí, ale také ze zemí, v nichž mají své kořeny světová náboženství a kterými dnes otřásá velké geopolitické napětí. Ve Svaté zemi, kde má Církev své kořeny, dnes křesťané žijí v minoritě, většinu tu tvoří muslimové.
Do Konference latinských biskupů Arabského regionu patří Saudská Arábie, Bahrain, Kypr, Egypt, Spojené arabské emiráty, Džibutsko, Jordánsko, Irák, Izrael, území pod Palestinskou samosprávou, Kuvajt, Libanon, Omán, Katar, Sýrie, Somálsko a Jemen. Tři ze zmíněných zemí - Saudská Arábie, Omán a Somálsko - nemají navázány diplomatické vztahy se Svatým Stolcem.
Předsedou Konference latinských biskupů Arabského regionu je latinský patriarcha Jeruzaléma Mons. Michel Sabbah, podpředsedou latinský arcibiskup Bagdádu Mons. Jean Benjamin Sleiman. Vznikla v roce 1967 a její statut byl schválen v roce 1989.

Jaké jsou pastorační priority latinského patriarchátu v Jeruzalémě objasnil v rozhovoru pro Vatikánský rozhlas patriarcha Michel Sabbah:
?Naše priorita spočívá zejména v katechezi, protože se snažíme, aby křesťané byli křesťany nejen podle jména, ale křesťany, kteří své křesťanství projeví také ve světě, který křesťanský není. Svět obecně není křesťanský a tím méně ten náš. Země, v nichž žijeme, jsou arabské, muslimské a počet křesťanů je tu velmi malý. Je třeba, aby křesťané přijali své křesťanství a žili ho. Je nutné pochopit, jak můžeme bát křesťany, jak můžeme křesťanství žít v nekřesťanské společnosti, jak v ní můžeme být Ježíšovými svědky. S otázkou katecheze souvisí také otázka migrace, která není jen záležitostí hledání lepších životních podmínek, ale má také význam pro přijímání víry v té společnosti, v níž nás Bůh chce mít.?

Jaký je život v místní Církvi?
?Je tu mnoho místních církví a některé z nich, zejména v Africe, byly založeny velmi dávno, zejména františkány a kapucíny, kteří byli v těchto zemích jako první, aby pečovali o nepočetné křesťany, kteří se tu nacházeli. Na Středním východě byli křesťané přítomni vždy. Naše země se postupně během dějin změnily z křesťanských na muslimské. Je nyní na nás, vzít na vědomí naše křesťanské poslání v našich zemích. Ve všech arabských zemích jsou věřícími křesťany většinou cizinci, dělníci, co sem přišli za prací. Jsou tu i arabští křesťané, ale většina jich je z Evropy, Filipín nebo Indie. Na Středním východě jsou latinské místní církve proto, že do Svaté země přišli mnozí během křižáckých výprav a někteří tu poté zůstali. V mnoha zemích je latinská církev přítomna sice v malém počtu, ale zase je velmi rozvinutá co do institucí, škol, nemocnic, sociálních projektů. Jde tedy o přítomnost v malém počtu, ale velmi výkonnou, velmi citelnou, která nabízí své služby křesťanům i nekřesťanům.?

řekl Vatikánskému rozhlasu latinský patriarcha Jeruzaléma Michel Sabbah.

Markéta Šindelářová

Copyright © 2003-2024 česká sekce Vatikánského rozhlasu. Všechna práva vyhrazena. Adresa redakce: ceco@spc.va.