Poselství Benedikta XVI. účastníkům summitu FAO

3.6.2008 

?Zabezpečit výživu lze přijetím odvážných opatření, která nebudou přistupovat ke hladu a podvýživě jako k nějakým dlouhodobým, bezvýchodným fenoménům.? Tato slova adresoval Benedikt XVI. účastníkům summitu organizace OSN pro zemědělství a výživu (FAO), na který se do Říma sjely desítky hlav států a stovky vládních delegací celého světa, aby se pokusily řešit celosvětovou potravinovou krizi.

Poselství Svatého otce přečetl dnes dopoledne jeho účastníkům státní sekretář Svatého stolce kard. Bertone. ?Hledí na vás miliony mužů a žen ? čteme v poselství, jejich život je ohrožen novými nástrahami a znepokojivá situace vystavuje jejich země nebezpečí. Rostoucí globalizace trhů ne vždycky usnadňuje dostupnost potravin a jejich produkce je často podmíněna strukturálními omezeními, jakož i protekcionistickými politikami a spekulacemi, které odsouvají celé národy na okraj procesů rozvoje. V takovéto situaci ? pokračuje dále Benedikt XVI. ? je zapotřebí mocně zdůraznit, že hlad a podvýživa jsou nepřípustné ve světě, který ve skutečnosti disponuje takovou mírou produkce, zdrojů a poznatků, jež jsou schopny odstranit tato dramata i jejich následky.?

Papež ocenil úsilí FAO, že zaměřuje pozornost mezinárodního společenství na překážky boje proti hladu, a s odvoláním na svůj nedávný projev na půdě OSN poukázal na ?naléhavou potřebu překonat paradox mnohostranného konsensu, který je i nadále v krizi proto, že je podrobován rozhodnutím jednotlivců?.

Svatý otec v poselství dále podotýká, že je si vědom složitosti a obtížnosti problému a poukazuje na to, že ?chudoba a podvýživa nejsou výrazem nějaké osudovosti, vyvolané nepříznivými situacemi životního prostředí nebo přírodními pohromami. Úvahy výlučně technické a ekonomické povahy by zase neměly převážit nad požadavkem spravedlnosti vůči těm, kteří trpí hladem. Právu na potravu přímo odpovídá mravní motivace, vyjádřená evangelním požadavkem ?dát najíst hladovým? (srov. Mt 25,35). Toto primární právo na potravu ? pokračuje Benedikt XVI. - je vnitřně svázáno s ochranou a obranou lidského života, pevnou a nedotknutelnou skálou, na níž stojí celá budova lidských práv.?

Poselství Svatého otce účastníkům summitu FAO pak pokračuje: ?V této výjimečné době, kdy je zajištění potravy ohroženo zdražením zemědělských produktů, je třeba vytvořit nové strategie boje proti chudobě a podpory zemědělského rozvoje. K tomu musí dojít prostřednictvím strukturálních reforem, které umožní čelit výzvám potravinového zajištění a klimatických změn. Kromě toho je zapotřebí zvýšit dostupnost potravin doceněním produktivity drobných zemědělců a zaručit jim přístup na trh.? Papež pak zmiňuje, že cesta k tomuto cíli je nesnadná, ale umožnila by znovu objevit význam venkovské rodiny, která představuje především určitý model života, výchovy, kultury i náboženství. A kromě toho z ekonomického hlediska zajišťuje ?účinnou a láskyplnou pozornost vůči těm nejslabším; na základě principu subsidiarity může zaujmout přímé postavení v řetězci distribuce a komercializace zemědělských produktů určených k výživě, což snižuje náklady na prostředkující články distribuce a usnadňuje produkci v malém měřítku.?

?Dnešní těžkosti ukazují ? pokračuje dále papežovo poselství ? že moderní technologie samy o sobě nejsou schopny vyřešit nedostatek potravin, stejně tak jako to nemohou učinit statistiky, ba v případě nouzových situací ani zaslaná potravinová pomoc. To všechno má svůj význam, nicméně to musí být doplněno a nasměrováno politickými činy, inspirovanými oněmi principy přirozeného zákona, které jsou vepsány do srdce všech lidí, a chrání důstojnost lidské osoby. Pouze ochrana osoby proto umožní přemoci hlavní příčinu hladu, kterou je uzavírání se lidské bytosti vůči bližním, což ničí solidaritu, omlouvá konzumní model života a rozkládá tkanivo společnosti, čímž konzervuje, ne-li přímo prohlubuje práh nespravedlivých nerovností a přehlíží ty nejhlubší požadavky dobra. Kdyby tedy respektování lidské důstojnosti bylo doceněno u jednacího stolu, při rozhodování a jejich uplatňování, bylo by možné překonat jinak nepřekonatelné překážky a byl by tak eliminován nebo přinejmenším umenšen nezájem o dobro druhých. Potom by bylo možné přijmout odvážná opatření, která nebudou přistupovat ke hladu a podvýživě jako k nějakým dlouhodobým, bezvýchodným fenoménům. Obrana lidské důstojnosti v mezinárodním měřítku by v nouzových situacích pomohla zaznamenat nadbytek při pohledu na potřeby druhých, starat se o plody stvoření podle požadavku spravedlnosti a dávat je k dispozici všem generacím.?

V závěru svého listu účastníkům summitu FAO v Římě pak Benedikt XVI. napsal, že církev stojí po boku všem přítomným delegacím s nadějí, že podniknou nové kroky a zaváží se je uskutečnit s velkou rozhodností. Svatý otec pak s odvoláním na tradici církve citoval z Graciánova dekretu z 12.století důrazný a pevný apel, který ? jak píše - ?je aktuální pro účastníky summitu: ?Dej najíst tomu, kdo umírá hlady, protože, nedáš-li mu, pak jsi ho zabil??.

Milan Glaser

Copyright © 2003-2024 česká sekce Vatikánského rozhlasu. Všechna práva vyhrazena. Adresa redakce: ceco@spc.va.