Nový portál Vatikánského rozhlasu

Upozorňujeme, že aktuální program České sekce Vatikánského rozhlasu již najdete pouze na našich nových internetových stránkách

https://www.vaticannews.va/cs.html

Portál radiovaticana.cz bude dále sloužit jako archiv starších vysílání České sekce (roky 2007-2020). V sekci Podcast na našich nových stránkách naleznete archiv denních pořadů Vatikánského rozhlasu v češtině od listopadu roku 2018.

Přejít na stránky Vatican News
VaticanNews.va

   2. 5. 2024

RSS  RSS zpráv  Podcast denních pořadů       

Hlavní stránka

Zprávy

Svatý otec

Publicistika

Rozhovory

Homilie

Seriály

Speciály

Zvukový archiv

Denní programy


Redakce

Program

Frekvence

Fotogalerie

Technika

Historie

Kontakty


Anketa


O webu

Rozhovory online

Rozšířené hledání

Odkazy


Zasílání novinek

Nejčtenější



Cirkev cz Liturgie cz Rádio Proglas TV Noe Česká provincie Tovaryšstva Ježíšova Res Claritatis Vysokoškolské katolické hnutí Česká republika Pastorace na webu Katolik.cz KTF UK Stránky pro animátory seniorů NAVRCHOLU.cz
 
Publicistika

 Komentáře "Církev a svět" 

28.9.2008 

Doba pokřesťanská nebo předkřesťanská?

Michaela Freiová

Dnešní svátek svatého Václava obvykle obrací naši pozornost k národní minulosti. Vztahuje se k počátku naší státnosti, kterou svatý Václav významně reprezentuje: právě postavy světců se v jeho době chápaly jako výraz svébytnosti národního, státního celku. Kanonizace světce byla i zahraničně-politickým aktem.

Ale v dnešní době, jejíž vazba ke křesťanské minulosti se uvolnila natolik, že se často označuje za po-křesťanskou, je možné se na něj podívat i v jiném zorném úhlu ? v úhlu budoucnosti.

Charles Chaput, arcibiskup coloradského Denveru, právem říká, že doba počátků křesťanství se v mnohém podobala době dnešní. Když se dnes mluví o po-křesťanské době, říká arcibiskup, chce se vyjádřit, že západní národy v posledních desetiletích opouštějí a podceňují své křesťanské dědictví. Ale naše po-křesťanská doba vypadá v mnoha ohledech spíše jako doba před-křesťanská. Znamení naší doby v rozvinutém světě ? znamení morální, intelektuální, duchovní i demografická ? jsou znepokojivě podobná znamením ve světě doby Vtělení.

Poučit se z historie, pokračuje arcibiskup, je subjektivní záležitost. Je tu vždycky riziko, že věci zjednodušíme. Ale výzvy, jimž čelíme jako dnešní katolíci, jsou velmi podobné těm, jimž čelili první křesťané. A to by nám mohlo pomoci uvědomit si perspektivu, v níž oni tehdy evangelizovali svou kulturu.

To lze vztáhnout i na naši zemi v době počátků její christianizace. Staroslověnská legenda o svatém Václavu mluví o naší zemi jako o ?krajině severní, nad jiné drsné a ve víře lhostejné?. Do ní vnáší svatý Václav ideu křesťanské charity, na níž se podílí osobně i on, jako panovník. Legenda říká: ?Všem nuzným prokazoval dobrodiní, nahé odíval, lačné krmil, pocestné přijímal, všechny lidi chudé i bohaté miloval, přisluhoval služebníkům Božím??

Svatý Václav přispěl podstatně i k obnově práva: jak říká legenda, zřídil pro lid správné zákonodárství, jež nerozlišuje mezi chudým a bohatým, v rozsuzování býval obezřelý. Ve své snaze o odstranění brutality v prosazování práva se podle legendy snažil i od odstranění mučení během vyšetřování: to byla myšlenka pokroková, která se šířila jen velmi pomalu.

Aktuální je pro nás i boj svatého Václava s otroctvím: právě v naší době se ? jako součást globalizace ? masivně rozrůstá obchod s lidmi.

Na postavě svatého Václava ale vidíme také zásadní rys křesťanského náboženství: jeho vazbu na přirozený rozum a na vzdělání. Papež Jan Pavel II. opakovaně vyzýval křesťany k nové evangelizaci. A tato evangelizace, jak vystihl kardinál Lustiger, nevede přes podíl na politické moci, ale přes ?nové obrácení kultury?. Vzdělání je zde alfou a omegou. V naší zemi čelíme agresivním protikřesťanským a zejména protikatolickým náladám, jež jsou rozšířeny zvláště v mladších generacích. Tomu se nemůžeme divit, a nemůžeme to mít mladým lidem za zlé, když uvážíme, že zde i po politickém převratu dorůstají další a další ročníky mládeže, která o Církvi neslyšela nic než pomluvy, která nerozumí ani těm nejzákladnějším křesťanským pojmům; ostatně novináři je neumějí ani skloňovat.

Nevzdělanost v oblasti dějin a písemnictví je zde hlavní příčinou. I papež Benedikt XVI. ještě před svým nástupem do funkce hovořil o fenoménu, který nazval ?sebenenávist západní civilizace?. Protikřesťanská agresivita u nás má stejný důvod: nevzdělanost v oblasti dějin a kultury. Církev se proto musí ptát ? co jsme udělali proto, aby nové generace poznaly vývoj evropských dějin a evropské kultury, a tak se naučily milovat vlastní minulost, milovat Evropu, poznat a milovat její kořeny a tedy poznat a milovat křesťanství?

Dalším polem, které přímo volá po evangelizaci, je démografická krize. Arcibiskup Chaput, jehož jsme už zmínili, ve svém pojednání cituje antického autora, který kritizuje stav své společnosti takto: ?Naše společnost je rozvinutá v mnoha ohledech, ale má velký problém s nedostatkem dětí. Promiskuita je běžná a obecně přijímaná, stejně tak bisexualita a homosexualita a prostituce. Potraty jsou legální, praktikují se běžně, intelektuálové je omlouvají. Sem tam některý zákonodárce prosadí opatření na podporu manžtelství, ale tato opatření nikam nevedou.? Toto je charakteristika římské společnosti Kristovy doby z pera současníka. Ale naši dobu bychom mohli popsat stejně.

A tehdy, stejně jako dnes, být křesťanem ? znamenalo a znamená odmítat potrat, zabíjení dětí, rozvody, homosexuální praktiky, nevěru? Znamenalo to a znamená odmítnou kulturu smrti, která je charakteristická jak pro společnost zanikajícího Říma, tak pro společnost dnešní.

Je tedy jenom na křesťanech, jaká bude naše doba: po-křesťanská nebo předkřesťanská? Chceme příštím generacím předat úpadkové jevy dneška nebo křesťanské dědictví? Ostatně ? kdo jsou ty příští generace? Jsou to především děti z prostředí, které přeje životu a křesťanským tradicím: jiná prostředí mají dětí velmi málo a často žádné.

Snad tedy můžeme uzavřít slovy papeže Benedikta: "K evropskému dědictví patří v posledku myšlenková tradice, pro kterou je podstatná vazba mezi vírou, pravdou a rozumem. Na počátku všech věcí je tvůrčí rozum Boha, který se rozhodl jej s námi sdílet."



Další články z podrubriky Komentáře "Církev a svět"

 odeslat článek     vytisknout článek


Hlavní stránka | Zprávy | Svatý otec | Publicistika | Rozhovory | Homilie | Seriály | Speciály | Zvukový archiv | Denní programy
Redakce | Frekvence | Fotogalerie


Copyright © 2003-2024 Česká sekce Vatikánského rozhlasu. Všechna práva vyhrazena. Adresa redakce: ceco@spc.va.
Administrace: Česká sekce Vatikánského rozhlasu. Technická realizace: Václav Lahoda.

 
Stáhnout záznam ve formátu MP3  

Kanál Vatikánského rozhlasu na YouTube  

Archív denních pořadů ve formátu Real Audio  
 Zprávy
Nové internetové stránky Vatikánského rozhlasu

Bohoslužba k 30. výročí založení Visegradské skupiny a svátek sv. Cyrila a Metoděje ve Věčném městě

Nové Motu proprio zavádí snížení trestu a resocializační programy

Papež: Luštěniny jsou ušlechtilá potravina

Papež připomenul Světový den rozhlasu

Posvátná kniha syrské katolické církve se vrátí do Karakoše

Láska se raduje z růstu druhého člověka, píše papež v poselství k postní době

Papež František: Vytvářejte komunikaci dovolující zahlédnout pravdu věcí

Papež: Kultura setkávání může být východiskem k jednotnějšímu a smířenému světu

Papež František vybízí k solidaritě s křesťany ve Svaté zemi

Jezuitské periodikum La Civiltà Cattolica vyjde také v ruštině

Papež: Kéž nový lunární rok přinese ovoce bratrství a solidarity

 Nově na webu
Svatý otec: Modlitba v každodenním životě

Publicistika: Za skutečnou katolicitu, pluralitu kultur a názorů

Publicistika: 90 let papežského rozhlasu

Rozhovory: Papeže by chtěli všichni

Homilie: Mlčení víry

Archiv zpráv květen 24
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  

Starší zprávy >

Náš tip

Patris corde

Bratrství se zrodilo z Kříže

Zveřejněna nová encyklika Fratelli tutti