Nový portál Vatikánského rozhlasu

Upozorňujeme, že aktuální program České sekce Vatikánského rozhlasu již najdete pouze na našich nových internetových stránkách

https://www.vaticannews.va/cs.html

Portál radiovaticana.cz bude dále sloužit jako archiv starších vysílání České sekce (roky 2007-2020). V sekci Podcast na našich nových stránkách naleznete archiv denních pořadů Vatikánského rozhlasu v češtině od listopadu roku 2018.

Přejít na stránky Vatican News
VaticanNews.va

   7. 5. 2024

RSS  RSS zpráv  Podcast denních pořadů       

Hlavní stránka

Zprávy

Svatý otec

Publicistika

Rozhovory

Homilie

Seriály

Speciály

Zvukový archiv

Denní programy


Redakce

Program

Frekvence

Fotogalerie

Technika

Historie

Kontakty


Anketa


O webu

Rozhovory online

Rozšířené hledání

Odkazy


Zasílání novinek

Nejčtenější



Cirkev cz Liturgie cz Rádio Proglas TV Noe Česká provincie Tovaryšstva Ježíšova Res Claritatis Vysokoškolské katolické hnutí Česká republika Pastorace na webu Katolik.cz KTF UK Stránky pro animátory seniorů NAVRCHOLU.cz
 
Publicistika

 Komentáře "Církev a svět" 

22.2.2009 

Mrchožrouti

Ondřej Krajtl

Musím přiznat svůj omyl. Před časem jsem v jednom svém komentáři napsal, že komunistická sektostrana dnes nepředstavuje prakticky žádné ohrožení demokracie. Propadl jsem tehdy nepřiměřenému optimismu. Pokud jste pak i vy uvěřili mně, omlouvám se. Je to jinak - komunisté a jejich myšlenkoví souputníci nezaniknou nikdy, jejich vliv nesetřeseme. S trochou štěstí se vytratí někam na politickou i společenskou periferii, ale budou nás stále doprovázet, jako se táhnou mrchožrouti za karavanou, a čekat na svou příležitost.

Proč tak dramatická proměna názoru? Celé to začalo recenzí Kamila Fily na nový film Marie Poledňákové s názvem Líbáš jako Bůh. Bůh s velkým B, tedy jediný, nejvyšší. Ale asi to ani příliš nepřekvapí, že si naše pseudoateistická společnost plete bůžky s Bohem, to jen tak mimochodem. Byla to recenze nemilosrdná, avšak poctivá a spravedlivá. Fila označuje Poledňákovou za královnu normalizační zábavy a spolu s tím výstižně definuje normalizaci jako snahu zapomenout na vše politické, jako ?kulturu zapomnění?. Celá existence se tehdy, v 70. a 80. letech minulého století, točila kolem zařizování domovů a chalup, nasycení hladových krků a plánování, co a za co nakoupit v Tuzexu a do kterého ze spřátelených socialistických států na dovolenou příští rok. V tomto kolotoči lidé nakonec zapomínají, v jakých podmínkách žijí, a připadají jim pak snesitelné - normální a přirozené.

Podle Fily platí, že pokud z nejznámějších filmů Marie Poledňákové odstraníme dětskou roztomilost a hlášky, zůstane nám fascinující obraz amorálnosti a nevkusu tehdejší společnosti. To stejné pak lze říci o jejích filmech z jedenadvacátého století. Postavy jednají bez zábran a bez ohledů na druhé, neřeší žádná vnitřní dilemata a nepokoušejí se překonat žádné obtíže; čekají, že ?vše se vyřeší samo?. Z filmů nelze vyvodit ani náznak odsouzení nějakého jednání - vše je možné a povolené, vždyť žijeme v ?permanentní dovolené?. Nakonec všechno nějak dobře dopadne, a co na tom, že až do té chvíle si všichni lhali a chovali se bezcharakterně. Dokonalé, fotorealistické zachycení každodenního mravního bahna komunismu, ale bez jediné stopy hodnocení nebo odsouzení.

Na tuto recenzi reagovalo několik mých známých. Jeden z nich velmi rozhořčeně odmítl celou recenzi s tím, že už má dost antikomunismu za každou cenu, neustálého omílání normalizace, že nemůže autorovi věřit a považovat jeho odsudky komunismu za autentické, když nemá osobní zkušenost s perzekucí, netrpěl a komunisté mu neublížili. A že by nikdo neměl být ?přirozeně a spontánně? anti-cokoliv, ať už jde o ideologii nebo hodnoty.

Přiznám se, že mě jeho argumentace dost vyděsila. Nečekal jsem, že by někdo ve věku kolem třiceti mohl zpochybňovat antikomunismus. Samozřejmě kromě poslankyně KSČM Kateřiny Konečné, ale ta za to nemůže, má to dědičné.

Po letmém průzkumu už se tak nedivím, antikomunismus skutečně představuje pro nezanedbatelnou část české veřejnosti problém. Jednak proto, že nikdo vlastně přesně neví, co tento pojem označuje. Je to odpor k existenci a činnosti Komunistické strany Československa? Nebo nedůvěra k myšlence komunismu jakožto ideologii a systému společenského uspořádání? Dále také proto, že velké množství lidí vlastnilo stranickou komunistickou legitimaci - a když ne přímo oni, tak mezi jejich předky se určitě někdo našel. A poslouchat dvacet let stále dokola, jak jste byli součástí hnusu a vaše babička že byla ideologickým spoluvrahem Horákové a řady dalších, to se po čase omrzí. Konečně námitka osobní zkušenosti má také jistou váhu, nejčastěji ovšem v podobě ?kdoví, jak to bylo přesně, vždyť já to nezažil a každý to vykládá jinak?.

Právě na tuto strunu dnes hraje část komunistické reprezentace, když volá po zákazu kontaktů mezi studenty a politickými vězni, po reformě výuky historie na školách a po vyváženém, tedy ?také komunistickém? výkladu minulosti. Nejznámější stoupenkyní tohoto přístupu je předsedkyně Pražské rady KSČM a učitelka základní školy Marta Semelová. Právě podle ní by se děti neměly učit například o procesu se zmíněnou Miladou Horákovou, prý kvůli objektivitě. Mohlo by to být směšné, kdyby... Kdyby KSČM nebyla třetí nejsilnější parlamentní stranou, kdyby se stejně nevyjadřovala řada dalších ne úplně bezvýznamných komunistických reprezentantů, například náměstek hejtmana moravskoslezského kraje, Karel Konečný, otec nejmladší komunistické poslankyně...

Ne, komunisté se sami od sebe nerozplynou a jejich myšlení jen tak nezmizí. Oni nejsou jako hrdinové filmů Marie Poledňákové a nečekají, až problémy samy vyhnijí. Příliš výrazně se zapsali do naší historie a kultury, včetně té populární. Nakonec ale právě díla popkultury mohou nejlépe posloužit proti ?kultuře zapomnění?. Umožňují totiž takzvané subverzivní čtení, výklad opačný k autory původně zamýšlenému. Tak můžeme číst Krále Šumavy jako příběh lží, hlouposti a nenávisti ke svobodě k i vlastním lidem. Tak čteme tvorbu režisérky Poledňákové jako příběhy prolnutí ideové zvrácenosti s rozpadem individuálních hodnot a morálky. Při sledování komunistických a postkomunistických filmů snad nezapomeneme.



Další články z podrubriky Komentáře "Církev a svět"

 odeslat článek     vytisknout článek


Hlavní stránka | Zprávy | Svatý otec | Publicistika | Rozhovory | Homilie | Seriály | Speciály | Zvukový archiv | Denní programy
Redakce | Frekvence | Fotogalerie


Copyright © 2003-2024 Česká sekce Vatikánského rozhlasu. Všechna práva vyhrazena. Adresa redakce: ceco@spc.va.
Administrace: Česká sekce Vatikánského rozhlasu. Technická realizace: Václav Lahoda.

 
Stáhnout záznam ve formátu MP3  

Kanál Vatikánského rozhlasu na YouTube  

Archív denních pořadů ve formátu Real Audio  
 Zprávy
Nové internetové stránky Vatikánského rozhlasu

Bohoslužba k 30. výročí založení Visegradské skupiny a svátek sv. Cyrila a Metoděje ve Věčném městě

Nové Motu proprio zavádí snížení trestu a resocializační programy

Papež: Luštěniny jsou ušlechtilá potravina

Papež připomenul Světový den rozhlasu

Posvátná kniha syrské katolické církve se vrátí do Karakoše

Láska se raduje z růstu druhého člověka, píše papež v poselství k postní době

Papež František: Vytvářejte komunikaci dovolující zahlédnout pravdu věcí

Papež: Kultura setkávání může být východiskem k jednotnějšímu a smířenému světu

Papež František vybízí k solidaritě s křesťany ve Svaté zemi

Jezuitské periodikum La Civiltà Cattolica vyjde také v ruštině

Papež: Kéž nový lunární rok přinese ovoce bratrství a solidarity

 Nově na webu
Svatý otec: Modlitba v každodenním životě

Publicistika: Za skutečnou katolicitu, pluralitu kultur a názorů

Publicistika: 90 let papežského rozhlasu

Rozhovory: Papeže by chtěli všichni

Homilie: Mlčení víry

Archiv zpráv květen 24
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  

Starší zprávy >

Náš tip

Patris corde

Bratrství se zrodilo z Kříže

Zveřejněna nová encyklika Fratelli tutti