Nový portál Vatikánského rozhlasu

Upozorňujeme, že aktuální program České sekce Vatikánského rozhlasu již najdete pouze na našich nových internetových stránkách

https://www.vaticannews.va/cs.html

Portál radiovaticana.cz bude dále sloužit jako archiv starších vysílání České sekce (roky 2007-2020). V sekci Podcast na našich nových stránkách naleznete archiv denních pořadů Vatikánského rozhlasu v češtině od listopadu roku 2018.

Přejít na stránky Vatican News
VaticanNews.va

   4. 5. 2024

RSS  RSS zpráv  Podcast denních pořadů       

Hlavní stránka

Zprávy

Svatý otec

Publicistika

Rozhovory

Homilie

Seriály

Speciály

Zvukový archiv

Denní programy


Redakce

Program

Frekvence

Fotogalerie

Technika

Historie

Kontakty


Anketa


O webu

Rozhovory online

Rozšířené hledání

Odkazy


Zasílání novinek

Nejčtenější



Cirkev cz Liturgie cz Rádio Proglas TV Noe Česká provincie Tovaryšstva Ježíšova Res Claritatis Vysokoškolské katolické hnutí Česká republika Pastorace na webu Katolik.cz KTF UK Stránky pro animátory seniorů NAVRCHOLU.cz
 
Homilie

  

17.4.2009 

Chrám

Homilie ke 2. neděli velikonoční

Tomáš Špidlík

?Co jsme to udělali?? Tento titul má malá knížka publikovaná v Rakousku. Na první stránce je roztomilý obrázek vesničky v alpském údolí. Na pozadí jsou hory, uprostřed zelených lánů kostelík a okolo něho seskupené chaloupky jako kuřátka okolo slepičky, květy okolo cesty. Taková krajinka hladí pohledem a láká, abychom si tam zajeli na osvěžení. O stránku dál je fotografie totožné vesničky, ale vedle kostela je ošklivá budova hotelová, která kostel zastíňuje a do krajiny se naprosto nehodí. Na další sránce je jiná vesnice, kde ten zohavujíci úkol převzal jakýsi hangár, bůhví s jakým materiálem. A pak jsou stránky ještě další. Knížka je manifestem, provoláním k úřadům, aby se při schvalováním novostaveb šetřilo estetického půvabu krajiny. Jisté je však i to, že ten starodávný půvab byl i výrazem jisté duchovní mentality. Lidé, kteří tu žili, považovali kostel za střed svého denního života. Jsou-li v Alpách kostelíky uprostřed vesnice, ve Slovinsku je zase stavěli na vršku pahorků, aby je bylo zdaleka vidět a dávaly ráz celé zemi.

Nás však teď nezajímá estetika, ale ptáme se, proč lidé vlastně stavějí chrámy a proč se utíkají do jejich šerých prostorů. Vždyť se přece modlit můžeme všude a prvním křesťanům bylo obrazem slunce. Snadněji je to pochopitelné ve městech. Tam stojí chrám uprostřed hlučných ulic, plných křiku, roztržitosti a i svodům ke zlu. Není tedy divu, že se chce člověk občas od toho všeho vzdálit a mít útočiště klidu a rozhovoru s Bohem. V gotických katedrálách všecky linie směřují do výšky, jsou jakoby ruce sepjaté k modlitbě, která je pozdvižením mysli k Bohu, který je na nebi. Ale takový dojem nemáme, když vstoupíme do jedné z nejstarších pověstných svatyní křesťanských Hagia Sofia, Boží moudrosti v Cařihradě. Dnes je to ovšem muzeum, obrazy jsou zastřeny, ale posvátný ráz budovy je nesmazatelný. V čem je jeho kouzlo?

V tištěných průvodcích se upozorňuje na okolnost, že jsou okna umístěna těsně pod stropem, není je vidět, ale světlo, které z nich vyřazuje, působí dojmem, jakoby se strop vznášel na světem, na obloze. Navštívil jsem ten chrám před lety. Pamatuji, že jsem se usadil na židli uprostřed prostoru a pokoušel jsem prožít ten zážitek. Ale nevyšlo mi to. Měl jsem dojem jiný. Celý prostor je osvícený, ale neví se, odkud světlo přichází. Jakoby tu sídlilo uvnitř a dávalo krásu všem liniím budovy. Chrám je tedy uzavřený svět, ale takový jaký byl, když vyšel z ruky Boží: proniknutý světlem Kristovým svět je krásný.

Jestli gotické katedrály pozdvihují mysl ze země k nebi, v barokních kostelích nebe sestupuje na zemi. Andělé a svatí přilétají zhůry, usazují se v podobě svých soch na střechy, na římsy, nad oltáře, všecko je plno pohybu, dynamiky. Renesanční chrámy ten pohyb nemilovaly, chtěly Boží přítomnost spíš vyjádřit mírem harmonických linií. A kostely východní? Tam se má nebe na zemi zjevit v celé své nádheře pozlacených ikón. Dveře ikonostasu se otvírají, aby tu byl přímý styk s bydlištěm Boha samého. Jeden pozorovatel ze západu prohlásil skepticky: ?Ten ikonostas se svatými byste měli odstranit, není vidět, co se děje na oltáři.? Dostal následující odpověď: ?Ten ikonostas tu je právě proto, abychom viděli v obrazech to, co se na oltáři neviditelně děje.?

Ale vyvstává tu nová otázka ve formě pochybnosti. Chodíme-li do chrámu, abychom utekli ze zlého světa do světa Božího, neměli bychom chodit do kostela tuze často. Máme přece ve světě venku mnoho povinností a bohumilé práce. Mluvíme ironicky o ženách, které vysedají v chrámě a neuvaří polévku pro muže, který těžko pracuje. Jisté je, že k takovému paradoxnímu závěru kostely neslouží. Nesymbolizuje to ani kostel sám. Ten, jak jsme řekli, má být obrazem světa obnoveného v Kristu. To, co se vidé a děje tam uvnitř, máme přenésti ven. Ukažme to na několika příkladech. Řadu těchto příkladů bychom mohli ještě dál a dál prodloužit. Ale ty, které jsme uvedli, už stačí k tomu, abychom si uvědomili, že má být mezi kostelem a životem na veřejnosti úzký vztah. Divíme se, že to lidé necítí? Řekl bych naopak, že to cítí až příliš dobře, a proto raděi do kostela nechodí, nutilo by je to stále něco v životě změnit. K tomu nemívají chuť. A když se ty výčitky ozývají tuze, prohlásí kategoricky, že se musí provést zásadní rozluka mezi kostelem a veřejnou společností. Diktatoriální režimy proto kostely boří, demokraticky liberální státy je přetvářejí v muzea, tj. v něco, co kdysi platívalo a dnes se na to chodíme jenom ze zvědavosti podívat. Kapitalistické státy ten problém řeší tak, že postaví vedle chrámu vysoké banky a obchodní domy, ve kterých se staré kostelíky ztratí. Děje se to ovšem především ve velkoměstech. Ale z příkladů, které jsme uvedli na počátku, je vidět, že ta tendence proniká i do osamělých alpských vesniček. Ale tam je i viditelné k čemu to vede: zničí se tím i malebnost celé krajiny. Tu si hleďme hájit a dejme chrámům tu důstojnost a důležitost, která jim patří.

 odeslat článek     vytisknout článek


Hlavní stránka | Zprávy | Svatý otec | Publicistika | Rozhovory | Homilie | Seriály | Speciály | Zvukový archiv | Denní programy
Redakce | Frekvence | Fotogalerie


Copyright © 2003-2024 Česká sekce Vatikánského rozhlasu. Všechna práva vyhrazena. Adresa redakce: ceco@spc.va.
Administrace: Česká sekce Vatikánského rozhlasu. Technická realizace: Václav Lahoda.

 
Stáhnout záznam ve formátu MP3  

Kanál Vatikánského rozhlasu na YouTube  

Archív denních pořadů ve formátu Real Audio  
 Zprávy
Nové internetové stránky Vatikánského rozhlasu

Bohoslužba k 30. výročí založení Visegradské skupiny a svátek sv. Cyrila a Metoděje ve Věčném městě

Nové Motu proprio zavádí snížení trestu a resocializační programy

Papež: Luštěniny jsou ušlechtilá potravina

Papež připomenul Světový den rozhlasu

Posvátná kniha syrské katolické církve se vrátí do Karakoše

Láska se raduje z růstu druhého člověka, píše papež v poselství k postní době

Papež František: Vytvářejte komunikaci dovolující zahlédnout pravdu věcí

Papež: Kultura setkávání může být východiskem k jednotnějšímu a smířenému světu

Papež František vybízí k solidaritě s křesťany ve Svaté zemi

Jezuitské periodikum La Civiltà Cattolica vyjde také v ruštině

Papež: Kéž nový lunární rok přinese ovoce bratrství a solidarity

 Nově na webu
Svatý otec: Modlitba v každodenním životě

Publicistika: Za skutečnou katolicitu, pluralitu kultur a názorů

Publicistika: 90 let papežského rozhlasu

Rozhovory: Papeže by chtěli všichni

Homilie: Mlčení víry

Archiv zpráv květen 24
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  

Starší zprávy >

Náš tip

Patris corde

Bratrství se zrodilo z Kříže

Zveřejněna nová encyklika Fratelli tutti