Nový portál Vatikánského rozhlasu

Upozorňujeme, že aktuální program České sekce Vatikánského rozhlasu již najdete pouze na našich nových internetových stránkách

https://www.vaticannews.va/cs.html

Portál radiovaticana.cz bude dále sloužit jako archiv starších vysílání České sekce (roky 2007-2020). V sekci Podcast na našich nových stránkách naleznete archiv denních pořadů Vatikánského rozhlasu v češtině od listopadu roku 2018.

Přejít na stránky Vatican News
VaticanNews.va

   29. 4. 2024

RSS  RSS zpráv  Podcast denních pořadů       

Hlavní stránka

Zprávy

Svatý otec

Publicistika

Rozhovory

Homilie

Seriály

Speciály

Zvukový archiv

Denní programy


Redakce

Program

Frekvence

Fotogalerie

Technika

Historie

Kontakty


Anketa


O webu

Rozhovory online

Rozšířené hledání

Odkazy


Zasílání novinek

Nejčtenější



Cirkev cz Liturgie cz Rádio Proglas TV Noe Česká provincie Tovaryšstva Ježíšova Res Claritatis Vysokoškolské katolické hnutí Česká republika Pastorace na webu Katolik.cz KTF UK Stránky pro animátory seniorů NAVRCHOLU.cz
 
Homilie

  

19.6.2009 

Ospravedlnění z víry a ne ze skutků (Gal 2,16)

Homilie k 12. neděli v mezidobí

Tomáš Špidlík

Ospravedlní se člověk ze skutků nebo z víry? Jak dlouho a jak neužitečně o tom diskutovali svého času katolíci s protestanty a nacházeli dvě protichůdná tvrzení už mezi apoštoly Petrem a Pavlem. Čteme např. u sv. Petra v listě, který se dá považovat za první nárys katechismu, abychom skrze dobré skutky vzdali chválu Bohu (1 Pt 2,12). A víc ještě u sv. Jakuba, že ?víra bez skutků není k ničemu; což nebyl náš otec Abrahám ospravedlněn ze skutků, když položil na oltář svého syna Izáka?? (Jak 3,20-21).

Co jsou vlastně skutky? Člověk je od přirozenosti aktivní stejně jako je myslící. Nejenom skutečnost pozoruje, ale chce do ní také pozitivně zasahovat. Podle sv. Bazila Bůh to, co myslí, dělá. Čteme v Bibli, že Bůh stvořil svět slovem. Nemá však ústa, jeho myšlenka k činu stačila. Naproti tomu člověk musí své myšlení doplnit činem, jinak by byl beznadějně rozdělen. Svou myšlenku projevuje vnějším slovem. Kdyby tomu neodpovídal i čin, byl by lhářem. Ale před tím se musí postarat o to, aby měl správné myšlení, kterým chce se dát vést ke skutku.

Správně myslet a správně jednat, co jiného můžeme na čestném člověku žádat? Jak tedy mohl sv. Pavel psát, že nás skutky neospravedlní? Všimněme si jeho výrazu. Nepopírá, že jsou skutky spravedlivé, ale že ?neospravedlní?, tj. nenapraví předcházející skutky hříšné. Ty se dají jenom z velkodušnosti jakoby zapomenout. Dá se to doložit příklady z života. Muž byl např. své ženě nevěrný, ale napraví se. Žena řekne velkodušně: ?Zapomeňme na to, máme před sebou ještě pár let života, abychom žili šťastně.? Student ztratil z lehkomyslnosti dvě léta studia, ale dožene to později. Polituje těch dvou ztracených let, ale mládí z velké části zachránil. Dá se podobným způsobem napravit i porušený poměr k Bohu? Od svého prvního početí jsme všichni povoláni ke službě Boží. Co když se k tomu někdo odhodlal až ve čtyřiceti letech? Dalších třicet slouží za pokání, ale ztráta prvních čtyřiceti se jeví nenahraditelná. Ale přesto tomu může být jinak.

Osvětlují to kazatelským příkladem. Mistr malíř dal žáku velké plátno a vyzval ho, aby namaloval krajinu, která leží před nimi. Žák se pustil okamžitě do práce. Ale přihodila se mu smůla. Černidlo se vylilo na okraj. Ustřihl jej. Ale přihodilo se to několikrát. Nakonec obraz krajiny dobře vyšel, ale byl značně zmenšený. Mistr dal jiné plátno jinému žákovi, ale tentokrát stál při něm. Při podobné nehodě s černidlem mu nedovolil okraj ustřihnout, ale proradil mu: ?Mínil jsi tam namalovat lilie, udělej tam kousek černého lesa, černidlo se zachrání.? Podruhé se z černidla stal létající orel, ačkoli tam měla být původně bílá holubice, atd. Plátno se tak zachránilo celé, ale jeho původní plán musel měnit koncepci. Co se tím příkladem má říci pro duchovní život? Povězme to konkrétně. Sv. Alois, který si zachoval neporušenou čistotu po celý život je dojímavý obraz Boží. Ale stejně dojímavý je i sv. Augustin. Rád se přiznal, že v mládí hřešil, protože mu Kristus pomohl i tu čerň zasadit zkoncipovat, že ona našla místo v Božím obrazu jeho života. Mohou se tedy oba obrazy vyvěsit v chrámu církve: Aloise jako příklad nevinnosti, Augustina jako hříšníka Boží milostí ospravedlněného.

Právě ten druhý obraz se dobře hodí jako vzor do našeho života. Svými nedbalostmi a hříchy bychom musili kusy svého životního plátna stále přistřihovat. Ale vstupuje do našeho života Kristus, abychom vírou v něho černě hříchů ospravedlnili pokáním, které je jakoby nové tvoření. Sv.Pavel tuto duchovní zkušenost aplikuje nejenom na svůj vlastní život jako jednotlivce, ale jako slovo víry, kterým se obrací i ke svému národu a k celému lidstvu. Všichni potřebují nového stvoření, k novým skutkům. Tak se stane, že s Kristovou milostí dostanou novou hodnotu i nové skutky a člověk, duchovně vzkříšený, se stane zase tím, k čemu byl stvořen: spolupracovníkem v díle Božím. Je samozřejmé, že může spolupracovat jenom v dobrém, a jeho důstojnosti odpovídá, aby tvořil svobodně, ne otrocky.

Jak rozeznáme dobré a zlé? Zákon byl a je k tomu dobrou pomůckou. Ohlašuje všeobecně Boží vůli, ale osobní iniciativu nestimuluje, mnohdy spíš ubíjí. V moderní době se tou otázkou velmi zabýval N. Berďajev. Varuje, aby se v duchovních institucích nezdůrazňovala příliš Boží vůle na úkor osobní svobody, která musí být tvůrčí. Ale sám ve svém životě zakusil, jak je těžké zaujmout tu správný postoj. V tomto směru jej pěkně doplnil jeho žák Frank. Vychází z analýze činnosti, které si všichni váží, tj. z tvořivosti umělecké. Jak taková díla vznikají? Umělci se přiznávají, že jim na počátku přišla inspirace, které se pak dali cele do služby. Není to otrocké? Jen v tom případě, že ta inspirace je od ducha Božího, ta je zevnitř, neomezí svobodu. Umělecké dílo tedy musí být Božím, aby se nestalo satanskou posedlostí.

Jak tuto estetickou úvahu převést do duchovního života? Začněme největší inspirací, kterou dějiny lidstva znají: Maria v Nazaretě počala z Ducha svatého, kterému dala k disposici celou svou činnost lidskou. Výsledek té spolupráce je Bohočlověk, která sám sebe představil jako vrchol všeho umění, když prohlásil: ?Kdo vidí mne, vidí Otce? (Jn 14,9). Podle definice Solovjova krásné je to, co ukazuje k něčemu vyššímu, než je samo. V tomto případě lidství vede přímo k Bohu. Ne nadarmo tedy evangelista dodal: ?Kdo věří ve mne i on bude činit skutky, které i já činím? (v. 13). Dá se tu tedy aplikovat výrok Dostojevského, že krása spasí svět.

Ke stejným praktickým závěrům došel i sv. Pavel, když píše Galatským: ?Vy jste byli povoláni ke svobodě, bratří... Žijte z moci Božího Ducha, a nepodlehnete tomu, k čemu vás táhne vaše (hříšná) přirozenost... Ovoce Božího Ducha je však láska, radost, pokoj, trpělivost, laskavost, dobrota,věrnost, tichost a sebeovládání... Jsme-li živi Božím Duchem, dejme se Duchem také řídit? (Gal 5, 13 násl.).

 odeslat článek     vytisknout článek


Hlavní stránka | Zprávy | Svatý otec | Publicistika | Rozhovory | Homilie | Seriály | Speciály | Zvukový archiv | Denní programy
Redakce | Frekvence | Fotogalerie


Copyright © 2003-2024 Česká sekce Vatikánského rozhlasu. Všechna práva vyhrazena. Adresa redakce: ceco@spc.va.
Administrace: Česká sekce Vatikánského rozhlasu. Technická realizace: Václav Lahoda.

 
Stáhnout záznam ve formátu MP3  

Kanál Vatikánského rozhlasu na YouTube  

Archív denních pořadů ve formátu Real Audio  
 Zprávy
Nové internetové stránky Vatikánského rozhlasu

Bohoslužba k 30. výročí založení Visegradské skupiny a svátek sv. Cyrila a Metoděje ve Věčném městě

Nové Motu proprio zavádí snížení trestu a resocializační programy

Papež: Luštěniny jsou ušlechtilá potravina

Papež připomenul Světový den rozhlasu

Posvátná kniha syrské katolické církve se vrátí do Karakoše

Láska se raduje z růstu druhého člověka, píše papež v poselství k postní době

Papež František: Vytvářejte komunikaci dovolující zahlédnout pravdu věcí

Papež: Kultura setkávání může být východiskem k jednotnějšímu a smířenému světu

Papež František vybízí k solidaritě s křesťany ve Svaté zemi

Jezuitské periodikum La Civiltà Cattolica vyjde také v ruštině

Papež: Kéž nový lunární rok přinese ovoce bratrství a solidarity

 Nově na webu
Svatý otec: Modlitba v každodenním životě

Publicistika: Za skutečnou katolicitu, pluralitu kultur a názorů

Publicistika: 90 let papežského rozhlasu

Rozhovory: Papeže by chtěli všichni

Homilie: Mlčení víry

Archiv zpráv duben 24
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930     

Starší zprávy >

Náš tip

Patris corde

Bratrství se zrodilo z Kříže

Zveřejněna nová encyklika Fratelli tutti