Nový portál Vatikánského rozhlasu

Upozorňujeme, že aktuální program České sekce Vatikánského rozhlasu již najdete pouze na našich nových internetových stránkách

https://www.vaticannews.va/cs.html

Portál radiovaticana.cz bude dále sloužit jako archiv starších vysílání České sekce (roky 2007-2020). V sekci Podcast na našich nových stránkách naleznete archiv denních pořadů Vatikánského rozhlasu v češtině od listopadu roku 2018.

Přejít na stránky Vatican News
VaticanNews.va

   23. 4. 2024

RSS  RSS zpráv  Podcast denních pořadů       

Hlavní stránka

Zprávy

Svatý otec

Publicistika

Rozhovory

Homilie

Seriály

Speciály

Zvukový archiv

Denní programy


Redakce

Program

Frekvence

Fotogalerie

Technika

Historie

Kontakty


Anketa


O webu

Rozhovory online

Rozšířené hledání

Odkazy


Zasílání novinek

Nejčtenější



Cirkev cz Liturgie cz Rádio Proglas TV Noe Česká provincie Tovaryšstva Ježíšova Res Claritatis Vysokoškolské katolické hnutí Česká republika Pastorace na webu Katolik.cz KTF UK Stránky pro animátory seniorů NAVRCHOLU.cz
 
Svatý otec

 Generální audience 

11.11.2009 

Humanismus a budoucnost Evropy

Benedikt XVI. na generální audienci, aula Pavla VI.

Česká sekce RV

Drazí bratři a sestry,

Dnes dopoledne bych rád pohovořil o mnišské hnutí, které mělo velký význam ve středověku a o kterém jsem se zmínil již v předchozích katechezích. Jde o Clunyjský řád, který měl v době svého největšího rozkvětu ve 12. století téměř 1200 klášterů, což je opravdu působivé číslo! V Cluny právě před (jedenácti sty) 1100 lety roku 910 byl aquitánským vévodou Vilémem Pobožným založen klášter, do jehož čela byl postaven opat Bernon.

Západní mnišství, které se rozvinulo o století dříve za svatého Benedikta, prožívalo v té době z různých příčin úpadek: nestabilní politická a sociální situace způsobená neustálými invazemi a devastacemi národů, které nebyly integrovány do evropského kontextu, rozšířená chudoba a zejména závislost opatství na místních panovnících, kteří kontrolovali všechno, co se nacházelo na územích patřících pod jejich kompetenci. V tomto kontextu bylo Cluny duší hluboké obnovy mnišského života, který chtělo přivést k jeho původní inspiraci.

V Cluny bylo znovu zavedeno dodržování Řehole svatého Benedikta spolu s několika dodatky, zavedenými již dříve jinými reformátory. Především byla zaručena ústřední role, kterou má v křesťanském životě zaujímat liturgie. Clunyjští mniši se s láskou a velkou pečlivostí věnovali slavení liturgie hodin, zpěvu Žalmů, velkolepým a slavnostním procesím, a zejména slavení mše svaté. Podporovali sakrální hudbu; chtěli, aby architektura a umění přispívaly ke kráse a vážnosti obřadů; obohatili liturgický kalendář zvláštními svátky jako je např. Památka věrných zemřelých ze začátku listopadu, kterou jsme pak přejali; a přispěli k rozvoji úcty k Panně Marii. Velká důležitost patřila liturgii, protože Clunyjští mniši byli přesvědčeni, že je účastí na nebeské liturgii. Mniši se cítili zodpovědní přimlouvat se u Božího oltáře za živé a zemřelé, protože mnoho věřících je naléhavě žádalo, aby na ně pamatovali v modlitbě.

Ostatně, právě proto si Vilém Pobožný přál zrod opatství v Cluny. Ve starobylé listině, která dokládá jeho založení, čteme: ?Touto donací ustanovuji, aby byl ke cti svatých apoštolů Petra a Pavla vybudován klášter řeholníků v Cluny, kde budou žít mniši podle Řehole svatého Benedikta (?) ať je vyhledávaným, úctyhodným útočištěm zbožnosti, modliteb a proseb, ať je všemi silami a s niterným zápalem hledán vytoužený nebeský život a k Pánu ať směřují ustavičné modlitby, vzývání a prosby.?

Aby bylo toto klima modlitby střeženo a oživováno, zdůraznila clunyjská reforma význam mlčení, jehož disciplině se mniši rádi podřizovali v přesvědčení, že ryzost ctností, po nichž toužili, vyžadovala vnitřní a stálou usebranost. Není divu, že klášter v Cluny byl záhy obestřen pověstí svatosti a že se mnoho dalších mnišských komunit rozhodlo následovat jeho zvyklosti. Mnozí panovníci a papežové žádali po opatech z Cluny, aby zavedli tuto reformu, takže se zanedlouho rozšířila hustá síť klášterů spojených s Cluny buď právními svazky ve vlastním smyslu anebo určitým druhem charismatické filiace. Takto se postupně rýsovala Evropa ducha v různých regionech Francie, v Itálii, Španělsku, Německu a Maďarsku.

Úspěch Cluny vyplýval především ze vznešené spirituality, která se tam pěstovala, ale závisel také na některých jiných podmínkách, které jeho rozvoji napomáhaly. Na rozdíl od dosavadní praxe byly klášter v Cluny a na něm závislá společenství vyňaty z jurisdikce místních biskupů a podřízeny přímo římskému papeži. Neslo to s sebou zvláštní vazbu k Petrově stolci a díky ochraně a povzbuzování Papežů se mohly rychle šířit ideály ryzosti a věrnosti, které clunyjská reforma prosazovala.

Kromě toho byli opati na rozdíl od jiných míst voleni bez zasahování místních světských autorit. Ve vedení kláštera v Cluny a v mnoha podřízených mnišských komunitách se střídaly osoby skutečně důstojné: opat Odon z Cluny, o kterém jsem mluvil v jedné katechezi před dvěma měsíci, a další velké osobnosti jako Emard, Majol, Odilon a zejména Hugo Veliký, kteří vykonávali svou službu během dlouhých období a zajišťovali stabilitu a rozšíření započaté reformě. Kromě Odona jsou ctěni jako svatí Majol, Odilon a Hugo.

Clunyjská reforma měla kladný vliv nejenom na vytříbení a probuzení mnišského života, ale také na život univerzální církve. Touha po evangelní dokonalosti byla totiž podnětem k boji proti dvěma vážným nešvarům, které sužovaly církev té doby: simonie, tzn. získávání pastoračních úřadů za odměnu, a nemorálnost světského kléru. Opati z Cluny a clunyjští mniši, kteří se stali biskupy a někteří dokonce papeži, se díky své duchovní pravomoci stali protagonisty impozantního díla duchovní obnovy. A nechyběly plody: kněžský celibát se opět začal ctít a žít, a byly zavedeny průhlednější procedury pro jmenování církevních hodnostářů. Důležité byly také výhody, které z klášterů inspirovaných clunyjskou reformou, vyplynuly pro celou společnost. V době, kdy se o chudé staraly pouze církevní instituce, byla usilovně praktikována charita. Ve všech domech existoval tzv. elemozinář, který se staral o cestující a poutníky, kněze a řeholníky, kteří byli na cestách, a především o chudé, kteří přicházeli žádat o potravu nebo přístřeší na přechodnou dobu. Neméně důležitá byla další ustanovení, prosazovaná z Cluny, typická pro středověkou společnost: tzv. ?Boží příměří? nebo ?mír Boží?. V době silně poznamenané násilím a duchem pomsty byla ?Božím příměřím? zajištěna dlouhá období klidu zbraní během určitých náboženských svátků a některé dny v týdnu. ?Mír Boží? požadoval pod hrozbou kanonických trestů respekt vůči bezbranným osobám a posvátným místům.

V povědomí národů Evropy tak sílil dlouhotrvající proces, který vedl ke stále jasnějšímu uznávání dvou základních prvků výstavby společnosti: hodnotě lidské osoby a primárního dobra - míru. Clunyjské kláštery disponovaly ze svých nadací rozsáhlým majetkem, který byl pilnou prací zužitkován a přispěl k ekonomickému rozvoji. Vedle manuální práce nechyběly také některé typické kulturní aktivity středověkého mnišství jako školy pro děti, vedení knihoven a skriptorií pro přepisování knih. Před tisíci lety, kdy byl v plném proudu proces formace evropské identity, přinesla tedy významný a cenný vklad tato clunyjská zkušenost, vyskytující se v rozsáhlých regionech evropského kontinentu. Poukazovala na primát duchovních dober; udržovala bdělost v zaměření k Božím věcem, k primátu Boha; inspirovala a favorizovala iniciativy a instituce prosazující humanistické hodnoty a vštěpovala pokojného ducha.

Drazí bratři a sestry, modleme se, aby všichni, kterým leží na srdci autentický humanismus a budoucnost Evropy, dovedli odhalit, docenit a bránit bohatý kulturní a náboženský odkaz těchto století.

Přeložil Milan Glaser

Další články z podrubriky Generální audience

 odeslat článek     vytisknout článek


Související články
10.2.21 Papež: Kéž nový lunární rok přinese ovoce bratrství a solidarity
10.2.21 Modlitba v každodenním životě
3.2.21 Papež: Dialog mezi náboženstvími ať je naším každodenním úsilím
3.2.21 Modlitba v liturgii
27.1.21 Papež: Ideologie, vydávaná za záchranu lidstva, může přivodit jeho zkázu



Hlavní stránka | Zprávy | Svatý otec | Publicistika | Rozhovory | Homilie | Seriály | Speciály | Zvukový archiv | Denní programy
Redakce | Frekvence | Fotogalerie


Copyright © 2003-2024 Česká sekce Vatikánského rozhlasu. Všechna práva vyhrazena. Adresa redakce: ceco@spc.va.
Administrace: Česká sekce Vatikánského rozhlasu. Technická realizace: Václav Lahoda.

 
Stáhnout záznam ve formátu MP3  

Kanál Vatikánského rozhlasu na YouTube  

Archív denních pořadů ve formátu Real Audio  
 Zprávy
Nové internetové stránky Vatikánského rozhlasu

Bohoslužba k 30. výročí založení Visegradské skupiny a svátek sv. Cyrila a Metoděje ve Věčném městě

Nové Motu proprio zavádí snížení trestu a resocializační programy

Papež: Luštěniny jsou ušlechtilá potravina

Papež připomenul Světový den rozhlasu

Posvátná kniha syrské katolické církve se vrátí do Karakoše

Láska se raduje z růstu druhého člověka, píše papež v poselství k postní době

Papež František: Vytvářejte komunikaci dovolující zahlédnout pravdu věcí

Papež: Kultura setkávání může být východiskem k jednotnějšímu a smířenému světu

Papež František vybízí k solidaritě s křesťany ve Svaté zemi

Jezuitské periodikum La Civiltà Cattolica vyjde také v ruštině

Papež: Kéž nový lunární rok přinese ovoce bratrství a solidarity

 Nově na webu
Svatý otec: Modlitba v každodenním životě

Publicistika: Za skutečnou katolicitu, pluralitu kultur a názorů

Publicistika: 90 let papežského rozhlasu

Rozhovory: Papeže by chtěli všichni

Homilie: Mlčení víry

Archiv zpráv duben 24
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930     

Starší zprávy >

Náš tip

Patris corde

Bratrství se zrodilo z Kříže

Zveřejněna nová encyklika Fratelli tutti