Nový portál Vatikánského rozhlasu

Upozorňujeme, že aktuální program České sekce Vatikánského rozhlasu již najdete pouze na našich nových internetových stránkách

https://www.vaticannews.va/cs.html

Portál radiovaticana.cz bude dále sloužit jako archiv starších vysílání České sekce (roky 2007-2020). V sekci Podcast na našich nových stránkách naleznete archiv denních pořadů Vatikánského rozhlasu v češtině od listopadu roku 2018.

Přejít na stránky Vatican News
VaticanNews.va

   29. 3. 2024

RSS  RSS zpráv  Podcast denních pořadů       

Hlavní stránka

Zprávy

Svatý otec

Publicistika

Rozhovory

Homilie

Seriály

Speciály

Zvukový archiv

Denní programy


Redakce

Program

Frekvence

Fotogalerie

Technika

Historie

Kontakty


Anketa


O webu

Rozhovory online

Rozšířené hledání

Odkazy


Zasílání novinek

Nejčtenější



Cirkev cz Liturgie cz Rádio Proglas TV Noe Česká provincie Tovaryšstva Ježíšova Res Claritatis Vysokoškolské katolické hnutí Česká republika Pastorace na webu Katolik.cz KTF UK Stránky pro animátory seniorů NAVRCHOLU.cz
 
Svatý otec

 Generální audience 

27.1.2010 

Svatý František z Assisi

Katecheze Benedikta XVI., aula Pavla VI.

Česká sekce RV

Drazí bratři a sestry, v jedné z minulých katechezí jsem popisoval prozřetelnostní roli, kterou měly pro obnovu církve své doby řád Bratří Menších a řád Bratří kazatelů, které založili svatý František z Assisi a svatý Dominik Guzmán. Dnes bych rád představil postavu Františka, opravdového ?giganta? svatosti, který stále přitahuje množství lidí každého věku a každého náboženství.

?Na svět přišlo slunce?. Těmito slovy naráží velký italský básník Dante Alighieri v Božské Komedii (Ráj, zpěv XI.) na Františkovo narození, ke kterému došlo koncem roku 1181 nebo počátkem roku 1182 v Assisi. Patřil do bohaté rodiny, otec byl obchodníkem s látkami. František prožil bezstarostné dětství a mládí; byl nadšen rytířskými ideály té doby. Ve dvaceti letech se účastnil vojenské výpravy a byl zajat a uvězněn. Onemocněl a byl propuštěn. Po návratu do Assisi v něm započal pomalý proces duchovní konverze, který jej vedl k postupnému opouštění světského životního stylu, který dosud praktikoval. Do této doby spadají slavné epizody setkání s malomocným, kterého František, poté co sestoupil s koně, pozdravil políbením pokoje, anebo oslovení z krucifixu v kostelíku svatého Damiána. Celkem třikrát mu z kříže Kristus řekl: ?Jdi Františku, a oprav můj chátrající kostel?. Tato prostá událost sdělení Pánova slova, které uslyšel v kostele sv. Damiána, v sobě skrývá hlubokou symboliku. Svatý František byl povolán k bezprostřední opravě tohoto kostelíka, ale chátrající stav této budovy je symbolem dramatické a zneklidňující situace samotné církve té doby a její povrchní víry, která neformuje a netransformuje život, málo horlivého kléru a chladnoucí lásky; vnitřní destrukce církve a rozpadu její jednoty souvisejícího se vznikem bludařských hnutí. Nicméně, ve středu této chátrající církve je Ukřižovaný a promlouvá, volá k obnově, volá Františka k manuální práci, aby opravil tento konkrétní kostel sv. Damiána. Je to symbol hlubšího povolání k obnově samotné Kristovy církve, k radikálnosti její víry a jejího nadšení láskou ke Kristu. Tato událost, která se stala pravděpodobně roku 1205, připomíná jinou podobnou událost, ke které došlo roku 1207, totiž sen papeže Inocence III. Ten spatřil ve snu, že bazilika sv. Jana na Lateránu, ?matka všech chrámů? se hroutí, ale jeden nepatrný a bezvýznamný řeholník nastaví svoje záda, aby chrám nespadl. Za pozornost stojí, že to není papež, který poskytne pomoc chrámu, aby se nezhroutil, ale nepatrný a bezvýznamný řeholník, kterého papež rozpozná ve Františkovi, jenž ho přijde navštívit. Inocenc III. byl mocný papež s velkou teologickou kulturou, který měl také značnou politickou moc, ale přesto to nebyl on, kdo obnovil církev, ale nepatrný a bezvýznamný řeholník povolaný Bohem ? sv. František. Z druhé strany je však důležité zmínit, že svatý František neobnovuje církev bez papeže nebo proti němu, ale jedině ve společenství s ním. Tyto dvě skutečnosti patří k sobě: Petrův nástupce, biskupové, církev založená na apoštolské posloupnosti a nové charisma, které Duch svatý v té době vytváří na obnovu církve. Opravdová obnova pak společně roste.

Vraťme se k životu sv. Františka. Poněvadž mu jeho otec Bernardone vyčítal přílišnou štědrost vůči chudým, František před biskupem z Assisi symbolickým gestem svlékl svůj šat, čímž chtěl dát najevo, že se zříká dědictví po otci. František stejně jako v okamžiku stvoření nemá nic, jenom život, který mu daroval Bůh, do jehož rukou se odevzdává. Žil potom jako poustevník až do roku 1208, kdy došlo k další zásadní události ve vývoji jeho konverze. Při poslechu úryvku z Matoušova evangelia, v němž Ježíš promlouvá k apoštolům, které posílá na misii, František pocítí povolání žít v chudobě a věnovat se kázání. Přidají se k němu další druhové a roku 1209 se vydává do Říma, aby podřídil papeži Inocencovi III. plán nové formy křesťanského života. Tento velký papež, osvícen Pánem, jej otcovsky přijal a vytušil božský původ hnutí, které František podnítil. Prosťáček z Assisi pochopil, že každé charisma darované Duchem svatým je třeba dát do služeb Kristova Těla, kterým je církev. Proto vždycky jednal v plném společenství s církevní autoritou. V životě svatých neexistuje totiž rozpor mezi prorockým charismatem a charismatem vlády a pokud nějaké napětí vznikne, dovedou trpělivě vyčkat času Ducha svatého.

Někteří historici devatenáctého a minulého století se vskutku snažili vybudovat v pozadí tradičního Františka takzvaného historického Františka, stejně jako existuje snaha vytvářet v pozadí evangelního Ježíše takzvaného historického Ježíše. Onen historický František prý nebyl mužem církve, ale mužem bezprostředně spojeným s Kristem, mužem, který chtěl vytvořit obnovu Božího lidu bez kanonických forem a bez hierarchie. Je pravdou, že svatý František měl skutečně bezprostřední vztah s Ježíšem a s Božím slovem, které chtěl následovat sine glossa, tedy tak jak stojí v celého jeho radikalitě a pravdě. Je také pravdou, že zpočátku neměl v úmyslu zakládat řád s jeho nezbytnou kanonickou formou, ale jednoduše chtěl Božím slovem a Pánovou přítomností obnovit Boží lid, znovu jej svolat, aby naslouchal slovu a doslovně poslouchal Krista. Kromě toho věděl, že Kristus není nikdy ?můj?, ale vždycky ?náš?, že Krista nemohu mít ?já?, že nemohu rekonstruovat jeho vůli a jeho učení proti církvi, nýbrž že jedině ve společenství církve vybudované na apoštolské posloupnosti se obnovuje také poslušnost Božímu slovu.

Je také pravdou, že neměl v úmyslu zakládat nový řád, ale pouze obnovit Boží lid pro Pána, který přijde. Skrze utrpení a bolest pochopil, že všechno musí mít svůj řád a že také právo církve je nezbytné, aby obnova dostala formu a tak se skutečně celým srdcem zařadila do církevního společenství s papežem a biskupy. Věděl vždy, že středem církve je eucharistie, kde se zpřítomňuje Kristovo Tělo a Jeho Krev. Prostřednictvím kněžství a eucharistie existuje církev. Tam kde kněžství, Kristus a společenství církve jdou spolu, jedině tam také přebývá slovo Boží. Pravý historický František je Františkem církve a právě takto oslovuje také nevěřící a věřící jiných vyznání a náboženství.

František a jeho stále početnější bratři se usadili v Porziuncole neboli kostele Panny Marie Andělské, výsostně posvátném místě františkánské spirituality. Také Klára, mladá žena z Assisi ze vznešené rodiny vstoupila do Františkovy školy. Vznikl tak druhý františkánský řád, klarisky, další zkušenost, která přinesla významné plody svatosti v církvi.
Také nástupce Inocence III., papež Honorius II. svou bulou Cum dilecti z roku 1218 podpořil jedinečný rozvoj prvních Bratří Menších, kteří šířili své poslání v různých zemích Evropy a dokonce i v Maroku. Roku 1219 obdržel František dovolení navštívit Egypt a promluvit s muslimským sultánem Melek-el-Kamelem, aby i tam hlásal Ježíšovo evangelium. Rád bych zdůraznil tuto epizodu z života sv. Františka, která je velice aktuální. V době, kdy probíhal střet křesťanstva s islámem, se František vyzbrojený pouze svou vírou a osobní mírností s úspěchem vydal na cestu dialogu. Kroniky podávají, že byl muslimským sultánem laskavě a srdečně přijat. To je příklad, kterým by se i nyní měly inspirovat vztahy mezi křesťany a muslimy, tedy prosazovat dialog v pravdě, ve vzájemné úctě a vzájemném porozumění (srov. Nostra Aetate, 3). Roku 1220 František zřejmě navštívil Svatou zemi a zasadil tak semeno, které přineslo hojné plody. Jeho duchovní synové totiž učinili z míst, ve kterých žil Ježíš, přednostní pole svého misijního poslání. S vděčností dnes myslím na velké zásluhy františkánské Kustodie Svaté země.

Po návratu do Itálie František předal vedení řádu svému vikáři fra Petru Cattani a papež jmenoval kardinála Ugolina, budoucího papeže Řehoře IX., protektorem řádu, který se neustále rozrůstal. Zakladatel se cele věnoval kázání, které konal s velkým úspěchem, redigoval Řeholi, kterou později papež schválil. Roku 1224 v poustevně v La Verna František spatřil Ukřižovaného v podobě serafína a obdržel stigmata. Stal se tak jedno s ukřižovaným Kristem. Tento dar vyjadřuje jeho niterné ztotožnění s Pánem.
Smrt Františka ? jeho transitus ? nastala večer 3.října 1226 v Porzoincole. Poté co požehnal svých duchovním synům, zemřel, ležíce na holé zemi. O dva roky později jej papež Řehoř IX. zapsal do seznamu svatých. Krátce nato byla zbudována k jeho cti v Assisi velká bazilika, která je dodnes cílem cest mnoha poutníků, kteří zde mohou uctít světcův hrob a těšit se z fresek, jimiž malíř Giotto velkolepě ilustroval Františkův život.

O Františkovi bylo řečeno, že je alter Christus. Byl opravdu živou ikonou Krista, byl nazýván také ?Ježíšovým bratrem?. To byl vlastně jeho ideál: být jako Ježíš; kontemplovat Krista Evangelií, intenzivně jej milovat, napodobovat jeho ctnosti. Chtěl dát zásadní význam zejména vnitřní a vnější chudobě, kterou vštěpoval také svým duchovním synům. První blahoslavenství z kázání na hoře ? Blahoslavení chudí duchem, neboť jejich je království nebeské (Mt 5,3) ? tak nalezlo oslnivou realizaci v životě a slovech svatého Františka. Vskutku, drazí přátelé, svatí jsou nejlepšími interprety Bible; vtělují do svého života Boží Slovo a činí je tak přitažlivějším, takže k nám reálně promlouvá. Svědectví Františka, který s naprostou oddaností a svobodou miloval chudobu, aby následoval Krista, je také pro nás pozváním, abychom pěstovali vnitřní chudobu a rostli v důvěře k Bohu a zároveň si osvojovali střízlivý životní styl a odstup od materiálních dober.

U Františka se láska ke Kristu zvláštním způsobem vyjadřovala v adoraci Nejsvětější svátosti. Ve Františkánských pramenech čteme dojemná slova: ?Veškeré lidstvo se chvěje, celý vesmír se třese a nebe jásá, když je na oltáři v rukou kněze Kristus, Syn Boha živého. Jak nádherná laskavost! Pokorná vznešenost, že se Pán vesmíru, Bůh a Syn Boží, tak ponížil a kvůli naší spáse skryl pod obyčejnou formu chleba? (František z Assisi, Spisy, Františkánské nakladatelství, Padova 2002, str. 401).

V tomto kněžské roce bych rád také připomněl doporučení, které dal František kněžím: ?Když budou přistupovat ke slavení mše, ať jsou čistí a čistě s úctou konají pravou oběť nejsvětějšího Těla a Krve našeho Pána Ježíše Krista? (František z Assis, Spisy, 399). František vždycky projevoval velkou úctu kněžím a doporučoval chovat k nim úctu dokonce i v případě, že by toho byli osobně málo hodni. Důvodem tohoto hlubokého respektu je fakt, že obdrželi dar konsekrovat eucharistii. Drazí bratři v kněžské službě, nezapomínejme nikdy na toto učení: svatost eucharistie po nás žádá, abychom byli čistí a abychom důsledně žili spolu s tajemstvím, které slavíme.

Z lásky ke Kristu se rodí láska k lidem a také ke všemu Božímu stvoření. To je další charakteristický rys Františkovy spirituality: smysl univerzálního bratrství a lásky ke stvoření, který inspiroval slavnou Píseň tvorstva. I to je velmi aktuální poselství. Ve své nedávné encyklice Caritas in veritate jsem připomněl, že udržitelný je pouze rozvoj, který respektuje stvoření a neničí životní prostředí (srov. 48-52). A v Poselství k letošnímu Světovému dni míru jsem zdůraznil, že také budování trvalého míru se pojí s úctou ke stvoření. František nám připomíná, že ve stvoření se otevírá moudrost a laskavost Stvořitele. Přírodu pojímal právě jako řeč, ve které k nám mluví Bůh a kterou se realita stává průhlednou a my můžeme mluvit o Bohu a s Bohem.

Drazí přátelé, František byl velkým světcem a radostným člověkem. Jeho jednoduchost, jeho pokora, jeho víra, jeho láska ke Kristu, jeho dobrota ke každému muži a každé ženě jej činily radostným v každé situaci. Mezi svatostí a radostí totiž existuje vnitřní a nerozlučný vztah. Jeden francouzský spisovatel řekl, že ve světě existuje jen jediný smutek: že nejsme svatí, tj. že nejsme nablízku Bohu. Hledíme-li na svědectví svatého Františka, chápeme, že právě to je tajemství pravého štěstí: stát se svatými a být nablízku Bohu!
Kéž nám Panna Maria, něžně Františkem milovaná, vyprosí tento dar. Svěřme se Jí slovy samotného Prosťáčka z Assisi: ?Svatá Panno Maria, není podobné mezi ženami, jež přišly na svět, jako jsi ty, dcero služebnice nejvyššího Krále a nebeského Otce, Matko nejsvětějšího Pána našeho Ježíše Krista, nevěsto Ducha svatého: oroduj za nás? u svého nejsvětějšího milovaného Syna, Pána a Učitele? (František z Assisi, Spisy, 163).

Přeložil Milan Glaser

Další články z podrubriky Generální audience

 odeslat článek     vytisknout článek


Související články
10.2.21 Papež: Kéž nový lunární rok přinese ovoce bratrství a solidarity
10.2.21 Modlitba v každodenním životě
3.2.21 Papež: Dialog mezi náboženstvími ať je naším každodenním úsilím
3.2.21 Modlitba v liturgii
27.1.21 Papež: Ideologie, vydávaná za záchranu lidstva, může přivodit jeho zkázu



Hlavní stránka | Zprávy | Svatý otec | Publicistika | Rozhovory | Homilie | Seriály | Speciály | Zvukový archiv | Denní programy
Redakce | Frekvence | Fotogalerie


Copyright © 2003-2024 Česká sekce Vatikánského rozhlasu. Všechna práva vyhrazena. Adresa redakce: ceco@spc.va.
Administrace: Česká sekce Vatikánského rozhlasu. Technická realizace: Václav Lahoda.

 
Stáhnout záznam ve formátu MP3  

Kanál Vatikánského rozhlasu na YouTube  

Archív denních pořadů ve formátu Real Audio  
 Zprávy
Nové internetové stránky Vatikánského rozhlasu

Bohoslužba k 30. výročí založení Visegradské skupiny a svátek sv. Cyrila a Metoděje ve Věčném městě

Nové Motu proprio zavádí snížení trestu a resocializační programy

Papež: Luštěniny jsou ušlechtilá potravina

Papež připomenul Světový den rozhlasu

Posvátná kniha syrské katolické církve se vrátí do Karakoše

Láska se raduje z růstu druhého člověka, píše papež v poselství k postní době

Papež František: Vytvářejte komunikaci dovolující zahlédnout pravdu věcí

Papež: Kultura setkávání může být východiskem k jednotnějšímu a smířenému světu

Papež František vybízí k solidaritě s křesťany ve Svaté zemi

Jezuitské periodikum La Civiltà Cattolica vyjde také v ruštině

Papež: Kéž nový lunární rok přinese ovoce bratrství a solidarity

 Nově na webu
Svatý otec: Modlitba v každodenním životě

Publicistika: Za skutečnou katolicitu, pluralitu kultur a názorů

Publicistika: 90 let papežského rozhlasu

Rozhovory: Papeže by chtěli všichni

Homilie: Mlčení víry

Archiv zpráv březen 24
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031

Starší zprávy >

Náš tip

Patris corde

Bratrství se zrodilo z Kříže

Zveřejněna nová encyklika Fratelli tutti