Nový portál Vatikánského rozhlasu

Upozorňujeme, že aktuální program České sekce Vatikánského rozhlasu již najdete pouze na našich nových internetových stránkách

https://www.vaticannews.va/cs.html

Portál radiovaticana.cz bude dále sloužit jako archiv starších vysílání České sekce (roky 2007-2020). V sekci Podcast na našich nových stránkách naleznete archiv denních pořadů Vatikánského rozhlasu v češtině od listopadu roku 2018.

Přejít na stránky Vatican News
VaticanNews.va

   29. 4. 2024

RSS  RSS zpráv  Podcast denních pořadů       

Hlavní stránka

Zprávy

Svatý otec

Publicistika

Rozhovory

Homilie

Seriály

Speciály

Zvukový archiv

Denní programy


Redakce

Program

Frekvence

Fotogalerie

Technika

Historie

Kontakty


Anketa


O webu

Rozhovory online

Rozšířené hledání

Odkazy


Zasílání novinek

Nejčtenější



Cirkev cz Liturgie cz Rádio Proglas TV Noe Česká provincie Tovaryšstva Ježíšova Res Claritatis Vysokoškolské katolické hnutí Česká republika Pastorace na webu Katolik.cz KTF UK Stránky pro animátory seniorů NAVRCHOLU.cz
 
Homilie

  

24.6.2011 

Boží Tělo — svátost světa

Promluva k slavnosti Těla a Krve Páně

Richard Čemus

Dlouholetý předseda egyptské charity, jesuita Henri Boulad (* 1931), na přednáškovém turné po Rakousku, vysvětloval pojem svátost následujícím obrazem. Vzal do ruky sklenici, která před ním stála na stole vedle lahve s minerálkou, a uvažoval nahlas: „Mohu si nalít vodu, vypít ji a řečnit dál. Mohu se ale také na chvíli zamyslit, kdo že to už předem na mne myslel, že mi sem postavil láhev se sklenicí? A kdo asi tu minerálku jel koupit? Kdo myl tu sklenici? I on či ona přispěli k tomu, že je mi tu s vámi dobře! Všichni tito lidé se podíleli na lásce Boží ke mně. To on Pán dal vyvěrat vodě ze země a poslal mi všechny tyto dobré lidi! Chci Jej za to chválit! A tak tato obyčejná sklenice vede moji mysl k Bohu, stává pro mne modlitbou – stala se svátostí!“

Šokovalo mne to. Neznevažuje H. Boulad Církví stanovené svátosti? Pak jsem si ale v paměti vybavil, co učil Otec Špidlík v přednáškách o modlitbě. To, že Církev uznává jen sedm svátostí je poměrně nové. Až do Tridentskeho koncilu (1545–1563) jich bylo dvakrát tolik. Pod vlivem katolického Západu i pravoslavný Východ omezil počet svátostí na sedm. Nebyl s tím však úplně šťastný. Dodnes se v pravoslaví např. diskutuje, mají-li být považovány mnišské (řeholní) sliby za svátost. Problém je však hlubšího rázu. Východ si ponechal zvlášť silné povědomí, že hlavní svátostí je Církev, tělo Kristovo. Všude tam, kde je Církev přítomna, působí živý Kristus a jeho spásonosná síla. P. Špidlík tu hovořil o tzv. východním pansakramentalismu.

Že i západní církev cítí, že působení Boží síly nelze omezit na sedm svátostí, je vidět na tom, že zavedla pojem svátostin. Slovník katolické dogmatiky vydaný Wolfgangem Beinertem definuje: „Svátostiny jsou náznačná konání, která zavedením církví, mocí přímluvy a víry církve jakož i mocí víry příjemce a případně udělovatele smyslově dosvěčují Boží spásné působení a zároveň je poskytují.“ Z této definice svátostin vyplývá, že svátosti nelze vidět isolovaně jakoby skrze ně Bůh působil spásu a mimo ně ji nepůsobil. Možná nám pomůže, když si připomeneme, že latinký pojem pro svátost sacramentum je překlad řeckého slova mystérion (tajemství). Takže sakrament je posvátné tajemství. A tajemství se nedá definovat, ale pouze životem postupně pronikat.

Svátost je modlitba církve, jejíž účinost nezávisí od zprostředkovatele (ex opere operantis), ale uskutečňuje se samým konáním obřadu (ex opere operato). Je to tedy modlitba neomylná. Tam, kde kněz vyslovuje slova „toto je mé tělo – toto je má krev“ neomylně vede k proměně chleba a vína v Kristovo tělo a krev. Dá se říci, že chléb a víno ve svátosti dosáhly svého vrcholného určení: požehnáním kněze se tyto plody země, které měly už smysl samy o sobě jako výživa těla člověka, stávájí výživou duše. Ve své knížce Eucharistie — lék nesmrtelnosti tomu Tomáš Špidlík říká: „Prostřednictvím eucharistie vstupujeme do věčnosti my, celý náš život a všechny naše dobré skutky – to vše se stává boholidským díky milosti Ducha. Slavení eucharistie je již anticipací nebeské liturgie, ve které Kristus, věčný velekněz, vzpomíná při nebeském oltáři na celý náš pozemský život a při které se slaví věčná vzpomínka na celé dějiny spásy.“ (s. 15)

Podle Beinertova slovníku je svátost „symbolické konání, které přinejmenším poukazuje na náboženskou skutečnost (milost, spása)“. V tomto smyslu sklenice v rukou Henri Boulada svátostí je, protože zjevuje vnitřní posvátnost Bohem stvořených věcí. Nepatří však mezi sedm svátostí Církve, protože – jak Beinert zdůrazňuje – ty na tuto náboženskou skutečnost nejen poukazují, ale ji i zprostředkovávají. Právě poněkud provokativní postoj Bouladův nás vyzývá, vidět celý svět ve světle eucharistie (díkůvzdání). Děkujeme Bohu za to, že nám v proměněné hostii dal předzvěst budoucích věků. Krásně to vyjadřuje text sekvence Lauda Sion Salvatorem k svátku Božího Těla: „Pastýři, náš chlebe pravý, smiluj se, vrať duším zdraví, chraň nás, Pane obětavý, dej nám poznat v světle slávy věčný život v nebesích.“

Dotykem s Kristem je stvoření vysvobozeno ze zajetí hříchu a je mu navráceno své původní určení. Proto v rukou Církve obyčejná voda dostává sílu smývat hříchy z duše, olej vyjadřuje moc Ducha svatého, chléb a víno, plody země a lidské práce, se proměňují v živého Krista. Tak se lidstvo a celý vesmír skrze Církev postupně přetváří v tělo Kristovo. Zazáří to někdy jen velmi skrovně – např. sklenicí vody v rukou řečníka Boulada. Anebo z úst rockového zpěváka Stinga, který na koncertě v Itálii chtěl zřejmě jen bavit lidi tím, když s Lucianem Pavarottim přednesl eucharistický hymnus Panis Angelicus. Víme my, co to v jeho duši nakonec skutečně zanechalo? Jen jedno víme: že styk s Kristovým tělem, byť jen v akustické podobě, posvěcuje duši člověka a skrze něho celý svět.

Panis Angelicus fit panis hominum;
Dat panis coelicus figuris terminum:
O res mirabilis! Manducat Dominum
Pauper, pauper, servus et humilis,
Pauper, pauper, servus et humilis

Andělský chléb se stal chlebem lidí;
chléb z nebe ukončil všechny ostatní symboly:
Tak podivuhodná věc! Pán se stal pokrmem nás
bídných, bídných a ponížených služebníků,
bídných, bídných a ponížených služebníků.

 odeslat článek     vytisknout článek


Hlavní stránka | Zprávy | Svatý otec | Publicistika | Rozhovory | Homilie | Seriály | Speciály | Zvukový archiv | Denní programy
Redakce | Frekvence | Fotogalerie


Copyright © 2003-2024 Česká sekce Vatikánského rozhlasu. Všechna práva vyhrazena. Adresa redakce: ceco@spc.va.
Administrace: Česká sekce Vatikánského rozhlasu. Technická realizace: Václav Lahoda.

 
Stáhnout záznam ve formátu MP3  

Kanál Vatikánského rozhlasu na YouTube  

Archív denních pořadů ve formátu Real Audio  
 Zprávy
Nové internetové stránky Vatikánského rozhlasu

Bohoslužba k 30. výročí založení Visegradské skupiny a svátek sv. Cyrila a Metoděje ve Věčném městě

Nové Motu proprio zavádí snížení trestu a resocializační programy

Papež: Luštěniny jsou ušlechtilá potravina

Papež připomenul Světový den rozhlasu

Posvátná kniha syrské katolické církve se vrátí do Karakoše

Láska se raduje z růstu druhého člověka, píše papež v poselství k postní době

Papež František: Vytvářejte komunikaci dovolující zahlédnout pravdu věcí

Papež: Kultura setkávání může být východiskem k jednotnějšímu a smířenému světu

Papež František vybízí k solidaritě s křesťany ve Svaté zemi

Jezuitské periodikum La Civiltà Cattolica vyjde také v ruštině

Papež: Kéž nový lunární rok přinese ovoce bratrství a solidarity

 Nově na webu
Svatý otec: Modlitba v každodenním životě

Publicistika: Za skutečnou katolicitu, pluralitu kultur a názorů

Publicistika: 90 let papežského rozhlasu

Rozhovory: Papeže by chtěli všichni

Homilie: Mlčení víry

Archiv zpráv duben 24
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930     

Starší zprávy >

Náš tip

Patris corde

Bratrství se zrodilo z Kříže

Zveřejněna nová encyklika Fratelli tutti