VaticanNews.va

   14. 5. 2024

RSS  RSS zpráv  Podcast denních pořadů       

Hlavní stránka

Zprávy

Svatý otec

Publicistika

Rozhovory

Homilie

Seriály

Speciály

Zvukový archiv

Denní programy


Redakce

Program

Frekvence

Fotogalerie

Technika

Historie

Kontakty


Anketa


O webu

Rozhovory online

Rozšířené hledání

Odkazy


Zasílání novinek

Nejčtenější



Cirkev cz Liturgie cz Rádio Proglas TV Noe Česká provincie Tovaryšstva Ježíšova Res Claritatis Vysokoškolské katolické hnutí Česká republika Pastorace na webu Katolik.cz KTF UK Stránky pro animátory seniorů NAVRCHOLU.cz
 
Homilie

  

16.9.2011 

Čest práci nebo teologie dřiny?

Homilie k 25. neděli v mezidobí

Richard Čemus

Komu už se v životě nestalo, že nedostal za svou práci adekvátní odměnu? Kardinál Tomáš Špidlík rád vyprávěl, jak přišel jednou jako gymnasista domů celý skleslý z toho, jak malou odměnu dostal za to, že synka jedné bohaté boskovické rodiny připravil na maturitu. Matka si ho tehdy vzala stranou a dala mu to, co on později označil za první úvod do duchovního života: „Tomáši, když se ti něco takového stane, jako první si polož otázku, co ti tím Pán Bůh chce říct.“ Jistě si tuto otázku musíme klást i tváří v tvář evangeliu této neděle.

Fakt je, že čistě lidsky se Ježíšově podobenství (Mt 20,1-16) rozumět nedá: Hospodář časně zrána smluví s dělníky denár na den a pošle je na vinici. Vyjde kolem deváté hodiny, vidí jiné, jak stojí nečinně na trhu a pošle je také na svou vinici. Kolem dvanácté a třetí hodiny odpoledne to udělá zrovna tak. A pak dokonce ještě kolem páté hodiny odpoledne, znovu tam najde dělníky, a řekne jim: ‘Co tu celý den nečinně stojíte?’ Odpovědí mu: ‘Nikdo nás nenajal.’ A on je také ještě pošle na svou vinici.

Večer pak pán vinice odmění všechny stejně, po denáru. Ti co přišli do práce první, reptají proti hospodáři: ‘Tady ti poslední pracovali jedinou hodinu, a dals jim zrovna tolik, co nám, kteří jsme nesli tíhu dne i horko.’ On však jednomu z nich odpověděl: ‘Příteli, nekřivdím ti. Nesmluvil jsi se mnou denár? Vezmi si, co ti patří, a jdi. Chci však i tomuhle poslednímu dát jako tobě. Nesmím s tím, co je moje, dělat, co chci? Anebo závidíš, že jsem dobrý?’ Tak budou poslední prvními a první posledními.

Tak a co s tím? Izaiáš má odpověď: „…nejsou mé myšlenky myšlenky vaše ani vaše chování není podobné mému – praví Hospodin. O kolik totiž převyšují nebesa zemi, o to se liší mé chování od vašeho, mé smýšlení od smýšlení vašeho“. (Iz 55,6-9) Izaiáš má jistě pravdu, ale pomůže mi to v klidu usnout? Nebo to ještě zesílí frustraci z toho, že Bůh je úplně jiný, že se vymyká mým představám, mé logice a já že mu nikdy neporozumím?

Vezměme to z jiného konce. V Olomouci je vestavěn do radnice velký orloj. Podobně jako v Praze. Zatímco na tom pražském se střídají apoštolové a kostlivec s kosou poukazuje na věčnost, ten olomoucký je zcela profánní: zdobí ho mozaika dělníka s kladivem a vědce se zkumavkou, jako oslava práce. Styl socialistického realizmu, ve kterém Karel Svolinský v šedesátých létech dílo pojal, připomíná nedávnou minulost a člověk jen trne, neozve-li se mu opět za zády ono vnucené čest práci! Přesto však toto dílo vybízí k otázce: Dokázali jsme my, křesťané, postavit proti bezduché glorifikaci práce opravdovou teologii práce? Nechci se mýlit, ale mám za to, že musel přijít papež z komunistického Polska, aby vznikla encyklika Laborem exercens.

Nezaměstnanost je strašná a to zejména pro mladé. Demoralizuje, vede k zahálce, v horším případě k náchylnosti ke zločinu. Říká se, že kdo je léta nezaměstnaný, odvykne si pracovat a tím ve velké míře utrpí jeho vztah k sobě samotnému i ke společnosti. Odborník bez práce ztrácí kontakt s vývojem ve svém oboru a nedostatek praxe snižuje jeho šance zařadit se po letech do pracovního procesu. Mladí medici po studiích pracují mnohdy i léta úplně zadarmo, jen aby měli praxi. A to už ani nemluvíme o tom, koho úraz, či nemoc předčasně donutí jít do důchodu. Smět vůbec pracovat, je velké štěstí. Kolik lidí ve staří řekne: to jsem rád, že mohu ještě pracovat a být užitečný.

Když už to platí v řádu čistě lidském, o co víc to platí ve věcech Božích. I sv. apoštol Pavel chce být užitečný a pracovat pro bližního: „Budu moci oslavit na sobě Krista, ať svým životem, ať svou smrtí. Vždyť pro mě život je Kristus a smrt ziskem, píše Filipanům (Flp 1,20c-24.27a). Avšak kdybych tady žil dál, mohl bych ještě s užitkem pracovat. A proto nevím, co bych měl volit. Přitahuje mě totiž obojí: mám touhu zemřít a být s Kristem – a to je věc mnohem, mnohem lepší; ale pro vás je zase nutnější, abych zůstal ještě naživu“. Mohu dosvědčit, jak i otec Špidlík ve stáří děkoval Bohu, „že může ještě pracovat“ a zdůrazňoval, že „práci dává Bůh“. Smysl nedělního evangelia se tedy nevyčerpá v oslavě práce: kdybychom dobrou zvěst chtěli vtěsnat do omezených kategorií našeho myšlení, vyprchalo by z ní to, kardinál Špidlík nazval „úžasné existenciální tajemství být křesťanem“.

Ježíš nás svým podobenstvím doslova „vytáčí“, aby nás stimuloval hledat duchovní smysl. Nejde mu jen o fyzickou námahu, ale o dřinu zvanou křesťanský život. Že ode mne Bůh něco náročného vyžaduje, že mi něco svěřil, a že se mnou od začátku počítá, je už odměna sama v sobě. Staří mniši ten paradox vyjadřovali slovy: „v námaze (kopos) je odpočinek (anapausis)“. Odpočinkem mysleli mír v duši toho, kdo koná vůli Boží. Kdo zakusil sladkost tohoto pokoje, chce ji dát okusit i druhým, i když přišli pozdě. Není jim totiž co závidět – nenašli ještě své povolání. Pán nás nešidí, ale naopak, bere na milost : smíme pracovat na Jeho vinici, kde nic z naší námahy se neztrácí, vše zůstává a přetváří se do věčnosti. Tak jako semeno, které padlo na úrodnou půdu, tak vše, co jsme započali s Bohem, doroste a dá své plody pro nebeské království! Vždyť před námi a pro nás, se lopotil sám Pán. Nejsme tedy všichni dělníci poslední hodiny?

ŽALM 145
Každý den tě budu velebit – a chválit tvé jméno po všechny věky. – Veliký je Hospodin a veškeré chvály hodný, – jeho velikost je nevystižná. Milosrdný a milostivý je Hospodin, – shovívavý a plný lásky. – Dobrotivý je Hospodin ke všem – a soucit má se všemi svými tvory. Spravedlivý je Hospodin ve všech svých cestách – a svatý je ve všech svých činech. – Blízko je Hospodin všem, kdo ho vzývají, – všem, kdo ho vzývají upřímně.

 odeslat článek     vytisknout článek


Hlavní stránka | Zprávy | Svatý otec | Publicistika | Rozhovory | Homilie | Seriály | Speciály | Zvukový archiv | Denní programy
Redakce | Frekvence | Fotogalerie


Copyright © 2003-2024 Česká sekce Vatikánského rozhlasu. Všechna práva vyhrazena. Adresa redakce: ceco@spc.va.
Administrace: Česká sekce Vatikánského rozhlasu. Technická realizace: Václav Lahoda.

 
Stáhnout záznam ve formátu MP3  

Kanál Vatikánského rozhlasu na YouTube  

Archív denních pořadů ve formátu Real Audio  
 Zprávy
Nové internetové stránky Vatikánského rozhlasu

Bohoslužba k 30. výročí založení Visegradské skupiny a svátek sv. Cyrila a Metoděje ve Věčném městě

Nové Motu proprio zavádí snížení trestu a resocializační programy

Papež: Luštěniny jsou ušlechtilá potravina

Papež připomenul Světový den rozhlasu

Posvátná kniha syrské katolické církve se vrátí do Karakoše

Láska se raduje z růstu druhého člověka, píše papež v poselství k postní době

Papež František: Vytvářejte komunikaci dovolující zahlédnout pravdu věcí

Papež: Kultura setkávání může být východiskem k jednotnějšímu a smířenému světu

Papež František vybízí k solidaritě s křesťany ve Svaté zemi

Jezuitské periodikum La Civiltà Cattolica vyjde také v ruštině

Papež: Kéž nový lunární rok přinese ovoce bratrství a solidarity

 Nově na webu
Svatý otec: Modlitba v každodenním životě

Publicistika: Za skutečnou katolicitu, pluralitu kultur a názorů

Publicistika: 90 let papežského rozhlasu

Rozhovory: Papeže by chtěli všichni

Homilie: Mlčení víry

Archiv zpráv květen 24
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  

Starší zprávy >

Náš tip

Patris corde

Bratrství se zrodilo z Kříže

Zveřejněna nová encyklika Fratelli tutti