Nový portál Vatikánského rozhlasu

Upozorňujeme, že aktuální program České sekce Vatikánského rozhlasu již najdete pouze na našich nových internetových stránkách

https://www.vaticannews.va/cs.html

Portál radiovaticana.cz bude dále sloužit jako archiv starších vysílání České sekce (roky 2007-2020). V sekci Podcast na našich nových stránkách naleznete archiv denních pořadů Vatikánského rozhlasu v češtině od listopadu roku 2018.

Přejít na stránky Vatican News
VaticanNews.va

   24. 4. 2024

RSS  RSS zpráv  Podcast denních pořadů       

Hlavní stránka

Zprávy

Svatý otec

Publicistika

Rozhovory

Homilie

Seriály

Speciály

Zvukový archiv

Denní programy


Redakce

Program

Frekvence

Fotogalerie

Technika

Historie

Kontakty


Anketa


O webu

Rozhovory online

Rozšířené hledání

Odkazy


Zasílání novinek

Nejčtenější



Cirkev cz Liturgie cz Rádio Proglas TV Noe Česká provincie Tovaryšstva Ježíšova Res Claritatis Vysokoškolské katolické hnutí Česká republika Pastorace na webu Katolik.cz KTF UK Stránky pro animátory seniorů NAVRCHOLU.cz
 
Homilie

  

7.10.2011 

Die Hochzeit aneb láska prochází žaludkem

Homilie k 28. neděli v mezidobí

Richard Čemus

Zůstalo mi v paměti z hodin náboženství, že na rozdíl „katolického nebe“, kde se nebešťané budou věnovat duchovní kontemplaci Boha, „muslimské nebe“ je jedna jediná „bašta“. Nevím, kdo na to přišel, a jestli měl vůbec někdy v ruce Bibli. Pokud ano, nemohl si nevšimnout, že blaho od Hospodina si starozákonní člověk rád spojoval s nadějí, že se konečně dosyta nají, a to pokud možno hodně tučných jídel. A ani v Novém zákoně tomu není jinak. Přečteme-li si evangelia pod tímto zorným úhlem, je radostná zvěst o Božím království vlastně pozváním ke stolu. A že se Ježíš nebránil hostinám, se dovídáme hned zkraje Janova evangelia. V Káni galilejské umožní pozvaným se opojit prvotřídním vínem a v průběhu svého působení je dokonce nařčen, že je pijan a žrout. Když se pak vztyčí prst mravokárců, že by se jeho učedníci měli více postit, odpoví otázkou: „Což pak se můžou svatebčané postit, když je ženich s nimi?“

I evangelium této neděle (Mt 22,1-14) je ve stejné linii. Ježíš vypráví příběh o svatební hostině králova syna, na kterou pozvaní ale odmítnou přijít. Král pověří své služebníky, aby pozvaným zprostředkovali jeho touhu se spolu s nimi radovat u prostřeného stolu. Oni však neprojeví žádný zájem. Každý jde svou cestou, jeden na své pole, druhý za svým obchodem, ti ostatní dokonce chytí královy posly, ztýrají je a zabijí. Král nechá svými vojsky vrahy poslů zahubit. Pak vyšle nanovo další své služebníky, tentokráte na rozcestí s pozváním všech, které tam naleznou. A tak se hodovní síň zaplní.

Rozcestí je místem, kde je třeba se rozhodnout, jakým směrem se bude naše cesta ubírat. Ježíš tedy ne náhodou nechá ve svém vyprávění jít královy služebníky s pozváním právě tam, kde je možno změnit směr dosavadní cesty. Z děje příběhu je patrné, že pozvání platí všem, je tedy universální. Pozvaní musí však splňovat jednu podmínku – být náležitě oděni. Je zřejmé, že král jednal tak, jak to bývalo tehdy zvykem, a dodnes ještě je u některých národů, totiž že hostitel svatebčanům svatební oděv daruje. Byla to tedy podmínka splnitelná pro všechny bez rozdílu. Jaké však bylo královo překvapení, když mezi všemi slavnostně oděnými se objeví nesvátečně oblečený host. Musí si nechat líbit otázku: „Příteli, jak jsi se sem dostal bez svatebních šatů?“ Načež jej vykáže ze svatební síně ven.

Oděv jako vstupenka do Božího království! Není to formalismus? Apoštol Pavel hovoří zcela jasně o tom, jakým šatem by se měl odít člověk pozvaný na Boží hostinu, tedy křesťan: „Svlečte se sebe starého člověka i jeho skutky a oblečte nového, který dochází pravého poznání, když se obnovuje podle obrazu svého Stvořitele… Jako vyvolení Boží, svatí a milovaní, oblečte milosrdný soucit, dobrotu, skromnost, pokoru a trpělivost.“ (Kol 3,9-12)

Není pochyby o tom, co je prvoplánový význam Ježíšova příběhu. První pozvaní jsou příslušníci vyvoleného národa, kteří měli takříkajíc „rodový nárok“. Ten jim však zakryl zrak pro to, o co skutečně jde. Jejich odmítnutí otvírá dveře všem ostatním, kteří nárok neměli, ale rozeznají svou šanci. V čem spočívá odmítnutí těch prvních? V tom, že nevnímali, že čas dozrál v čas spásy, čas příhodný (kairos).

Němčina má pro svatbu krásný výraz: die Hochzeit. Doslova to znamená: „vrcholný čas“, tedy čas, který dozrál do své plnosti. Ženich a nevěsta spojili své životy. V Ježíši Kristu Bůh spojil svůj život s lidstvem. To je ona „radostná zvěst“ (evangelium), která nás zve k účasti, a to tak naléhavě, že nelze odmítnout. Hostina je tím nejvýmluvnějším obrazem toho, co nás čeká. Barvitě to vylíčil prorok Izaiáš ve své apokalypse: „Hospodin zástupů vystrojí všem národům na této hoře tučné hody, hody s výborným vínem; budou to šťavnatá jídla a vybraná vína.“ (Iz 25,6-10a).

Příchodem Bohočlověka se tato eschatologická vidina stává realitou. Avšak i ta nám může zevšednět, takže v konkrétním rozhodování hledáme spásu jinde, než u Krista. On nás přesto každý den zve s ním stolovat, jíst jeho tělo a pít jeho krev. Jaké větší „hody“ si můžeme přát? Co jiného může víc nasytit naší duši, než spojení s Kristem, jejím ženichem? Když to pochopíme a učiníme z toho středobod našeho života, pak zakusíme se žalmistou, že: „Hospodin je můj pastýř, nic nepostrádám, – dává mi prodlévat na svěžích pastvinách, – vodí mě k vodám, kde si mohu odpočinout, – občerstvuje mou duši… Prostíráš pro mě stůl – před zraky mých nepřátel, – hlavu mi mažeš olejem, – má číše přetéká.“ (Ž 23)

Hospodinova dobrota však zavazuje. V „krajině našeho srdce“ musíme tak obývat „vyvýšená místa“, na kterých promlouvá Bůh, aby jej mohl zaslechnout i náš bližní.“ Sv. Pavel nám připomíná, že to může znamenat i něco zdánlivě tak prostého, jako dát najíst hladovému. Tím byl v daném případě Apoštol sám. Píše totiž Filipanům: „Dovedu žít v odříkání a dovedu žít v hojnosti. Seznámil jsem se důvěrně se vším: se sytostí i hladověním, s nadbytkem i nedostatkem. Všechno mohu v tom, který mi dává sílu. Ale jste hodní, že jste mi pomohli v mém tíživém postavení. A protože můj Bůh je přebohatý, skvěle vám to odplatí skrze Krista Ježíše ve všem, cokoli budete potřebovat.“ ( Flp 4,12-14.19n) A co potřebujeme my, co stojíme na rozcestí, víc než svatební šat? Tím je láska k bližnímu. Ta však, jak známo, „prochází žaludkem“!

 odeslat článek     vytisknout článek


Hlavní stránka | Zprávy | Svatý otec | Publicistika | Rozhovory | Homilie | Seriály | Speciály | Zvukový archiv | Denní programy
Redakce | Frekvence | Fotogalerie


Copyright © 2003-2024 Česká sekce Vatikánského rozhlasu. Všechna práva vyhrazena. Adresa redakce: ceco@spc.va.
Administrace: Česká sekce Vatikánského rozhlasu. Technická realizace: Václav Lahoda.

 
Stáhnout záznam ve formátu MP3  

Kanál Vatikánského rozhlasu na YouTube  

Archív denních pořadů ve formátu Real Audio  
 Zprávy
Nové internetové stránky Vatikánského rozhlasu

Bohoslužba k 30. výročí založení Visegradské skupiny a svátek sv. Cyrila a Metoděje ve Věčném městě

Nové Motu proprio zavádí snížení trestu a resocializační programy

Papež: Luštěniny jsou ušlechtilá potravina

Papež připomenul Světový den rozhlasu

Posvátná kniha syrské katolické církve se vrátí do Karakoše

Láska se raduje z růstu druhého člověka, píše papež v poselství k postní době

Papež František: Vytvářejte komunikaci dovolující zahlédnout pravdu věcí

Papež: Kultura setkávání může být východiskem k jednotnějšímu a smířenému světu

Papež František vybízí k solidaritě s křesťany ve Svaté zemi

Jezuitské periodikum La Civiltà Cattolica vyjde také v ruštině

Papež: Kéž nový lunární rok přinese ovoce bratrství a solidarity

 Nově na webu
Svatý otec: Modlitba v každodenním životě

Publicistika: Za skutečnou katolicitu, pluralitu kultur a názorů

Publicistika: 90 let papežského rozhlasu

Rozhovory: Papeže by chtěli všichni

Homilie: Mlčení víry

Archiv zpráv duben 24
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930     

Starší zprávy >

Náš tip

Patris corde

Bratrství se zrodilo z Kříže

Zveřejněna nová encyklika Fratelli tutti