Nový portál Vatikánského rozhlasu

Upozorňujeme, že aktuální program České sekce Vatikánského rozhlasu již najdete pouze na našich nových internetových stránkách

https://www.vaticannews.va/cs.html

Portál radiovaticana.cz bude dále sloužit jako archiv starších vysílání České sekce (roky 2007-2020). V sekci Podcast na našich nových stránkách naleznete archiv denních pořadů Vatikánského rozhlasu v češtině od listopadu roku 2018.

Přejít na stránky Vatican News
VaticanNews.va

   23. 4. 2024

RSS  RSS zpráv  Podcast denních pořadů       

Hlavní stránka

Zprávy

Svatý otec

Publicistika

Rozhovory

Homilie

Seriály

Speciály

Zvukový archiv

Denní programy


Redakce

Program

Frekvence

Fotogalerie

Technika

Historie

Kontakty


Anketa


O webu

Rozhovory online

Rozšířené hledání

Odkazy


Zasílání novinek

Nejčtenější



Cirkev cz Liturgie cz Rádio Proglas TV Noe Česká provincie Tovaryšstva Ježíšova Res Claritatis Vysokoškolské katolické hnutí Česká republika Pastorace na webu Katolik.cz KTF UK Stránky pro animátory seniorů NAVRCHOLU.cz
 
Homilie

  

18.11.2011 

Kristus–revoluční král

Homilie ke slavnosti Ježíše Krista Krále

Richard Čemus

Na otázku, kdy nastane revoluce, Karel Marx odpověděl, že tehdy, až dělnická třída nebude už mít co ztratit než vlastní okovy. Marxisté z toho vyvodili nejen, že individuální sociální pomoc nemá cenu, ale je na škodu, protože zmírňuje utrpení a tak oddaluje výbuch revoluce, která jako jediná přinese radikální řešení – nový sociální řád. Je to i tenor divadelní hry Bertolda Brechta z r. 1931 Heilige Johanna der Schlachthöfe. Křesťanskou láskou vedená sociální pracovnice mezi nezaměstnanými v chicagských jatkách vidí ke konci života, že vyjednáváním kompromisů se zaměstnavateli a zmírňováním nouze nezaměstnaných jim podle autora divadelní hry víc škodila, než prospěla.

Sotva s tím jako křesťané budeme souhlasit. Přesto si však musíme postavit otázku, netrpíme-li i my jistým „křesťanským marxismem“, totiž představou, že problém dobra a zla lze „jednou pro vždy“ strukturálně vyřešit. Chtěli bychom nastolit takový řád věcí, aby se určité věci „již nikdy neopakovaly“, systémově a systematicky vyřešit problémy, které by vlasně „neměly už být“. Věříme, že to nastane druhým příchodem Krista, který oddělí „ovce“ od „kozlů“.

Grandiózně to vyjádřil Michelangelo Posledním soudem v Sixtinské kapli, který ilustruje nedělní evangelium (Mt 25,31-46) v němž čteme: „Ježíš řekl svým učedníkům: „Až přijde Syn člověka ve své slávě a s ním všichni andělé, posadí se na svůj slavný trůn a budou před něj shromážděny všechny národy. A oddě¬lí jedny od druhých, jako pastýř odděluje ovce od kozlů. Ovce postaví po své pravici, kozly po levici. Tu řekne král těm po své pravici: ‘Pojďte, požehnaní mého Otce, přijměte jako úděl království, které je pro vás připravené od založení světa’.... Potom řekne i těm po levici: ‘Pryč ode mne, vy zlořečení, do věčného ohně, který je připraven pro ďábla a jeho anděly“.

Všimněme si, že kriterium toho, kdo kam bude patřit, není systémové, ale je spontánní, konkrétní čin osobní lásky ke Kristu skrze bližního v nouzi: „Neboť jsem měl hlad, a dali jste mi najíst, měl jsem žízeň, a dali jste mi napít; byl jsem na cestě, a ujali jste se mě, byl jsem nahý, a oblékli jste mě; byl jsem nemocen, a navštívili jste mě, byl jsem ve vězení, a přišli jste ke mně.’ ....neboť „cokoli jste udělali pro jednoho z těchto mých nejposlednějších bratří, pro mne jste udělali“, a naopak „cokoli jste neudělali pro jednoho z těchto nejposlednějších, ani pro mne jste neudělali“.

Kristus král se zde přestavuje jako dobrý pastýř, kterému na svých ovcích tak záleží, že se s nimi ztotožňuje. Tím splňuje, co Jahve marně očekával od těch, kterým svěřil vládu nad vyvoleným národem. Už prorok Ezechiel (Ez 34,11-12.15-17) vytýkal pastýřům (králům a vůdcům izraelského národa), že se nestarali o svěřený lid. Na jejich místě se objeví pravý pastýř : „Tak praví Pán, Hospodin: „Hle, já sám vyhledám své stádo a ujmu se ho. Jako se pastýř stará o své stádo, když je mezi svými rozptýlenými ovcemi, tak budu pečovat o své ovce a vysvo¬bodím je ze všech míst, kam se rozprchly v mlhavém a mračném čase. Já budu pást své stádo, já jim dám odpočinek – praví Pán, Hospodin. Budu hledat ztracené, zpět přivedu rozptýlené, obvážu zraněné, posílím slabé, budu střežit tučné a silné, pást je budu svědomitě. Co se pak týká vás, moje stádo – tak praví Pán, Hospodin – budu soudit mezi ovcí a ovcí, mezi berany a kozly.“

Starozákonní člověk neznal lepší vyjádření Boží lásky k člověku, než obraz dobrého pastýře. Je to cítit ze Žalmu 23: „Hospodin je můj pastýř, nic nepostrá¬dám, – dává mi prodlévat na svěžích pastvinách. Vodí mě k vodám, kde si mohu odpo¬činout. – Občerstvuje mou duši, – vede mě po správných cestách – pro svoje jméno. Prostíráš pro mě stůl – před zraky mých nepřátel, – hlavu mi mažeš ole¬jem, – má číše přetéká. Štěstí a přízeň mě provázejí – po všechny dny mého života, – přebývat smím v Hospodinově domě – na dlouhé, předlouhé časy“.

Apoštol Pavel (1 Kor 15,20-26.28) z tohoto starozákonního ideálu vychází, avšak vidí ho naplněný teprve v Kristu: Spása pro něj není pouhým zlepšením životních podmínek zde na zemi. Je osvobozením od všech anomymních sil, které svazují náš život a brání nám žít ve svobodě Božích dětí nejen na „dlouhé předlouhé časy“, ale věčně. Kristus „zlomí vládu všech možných knížat“ a „odevzdá své království Bohu a Otci“. Anonymitu „všech možných knížat, mocností a sil“, kam můžeme dnes zahrnout souhrn přírodních, kosmických, politických, ekonomických a finančních sil, tu Pavel staví proti osobnímu vztahu k Bohu jako Otci. Svou smrtí a svým vzkříšením nás Boží syn uvede do tohoto synovského vztahu s Bohem jako Otcem. „Kristus – píše Pavel Korinťanům – vstal z mrt¬vých, a to jako první z těch, kteří zesnuli. Protože smrt přišla skrze člověka, přijde skrze člověka také vzkříšení mrtvých. Jako totiž pro spojení s Adamem všichni propadli smrti, tak pro svoje spojení s Kristem všichni budou povoláni k životu.“ Ta největší anonymní, životu nepřátelská síla je smrt. „Jako poslední nepřítel – ujišťuje proto apoštol Pavel – pak bude zničena smrt. A až mu bude všechno podřízeno, tehdy se i sám Syn podřídí tomu, který mu všechno podřídil, aby byl Bůh všechno ve všem. On totiž musí kralovat, dokud mu Bůh nepoloží všechny jeho nepřátele k nohám“.

Byla by ovšem chyba z toho vyvodit, že křesťanu stačí vyčkávat, až se tak stane a mezi tím se omezit na sporadické almužny žebrákovi, kterého zrovna potká. Skutečná láska k bližnímu vyžaduje i boj proti tzv. strukturálnímu hříchu, tedy takovému politickému, sociálnímu a ekonomickému zřízení, které je postavené na nespravedlnosti. Některé křesťany zejména v Jižní Americe míra do nebe volající nespravedlnosti dovedla k teologii osvobození, v krajních případech i k teologii revoluce a dokonce i k ozbrojenému boji. S tím nemůžeme souhlasit. Chtít vyřešit sociální problémy „jednou pro vždy“ revolucí je osudný omyl. Avšak nevšímat si „strukturálního hříchu“, ani tam, kde volá k nebi, by znamenalo skončit při posledním soudu mezi kozly po levici Páně: za to, že jsme nemilovali bližního v pravdě, v celé pravdě jeho života – Caritas in veritate.

Co nám tedy zbývá? Jsme odsouzeni k bezmocnosti? Ne! Kristovo „Cokoli jste udělali pro jednoho z těchto mých nejposlednějších bratří, pro mne jste udělali“ je příslibem toho, že sebemenší náš čin lásky k bližnímu má přímo kosmický dopad : ztotožněním Krista s naším lidstvím jsme přizváni vládnout s Ním celému vesmíru silou jeho božství. Bohu sloužit znamená totiž kralovat. A to je skutečná revoluce.

 odeslat článek     vytisknout článek


Hlavní stránka | Zprávy | Svatý otec | Publicistika | Rozhovory | Homilie | Seriály | Speciály | Zvukový archiv | Denní programy
Redakce | Frekvence | Fotogalerie


Copyright © 2003-2024 Česká sekce Vatikánského rozhlasu. Všechna práva vyhrazena. Adresa redakce: ceco@spc.va.
Administrace: Česká sekce Vatikánského rozhlasu. Technická realizace: Václav Lahoda.

 
Stáhnout záznam ve formátu MP3  

Kanál Vatikánského rozhlasu na YouTube  

Archív denních pořadů ve formátu Real Audio  
 Zprávy
Nové internetové stránky Vatikánského rozhlasu

Bohoslužba k 30. výročí založení Visegradské skupiny a svátek sv. Cyrila a Metoděje ve Věčném městě

Nové Motu proprio zavádí snížení trestu a resocializační programy

Papež: Luštěniny jsou ušlechtilá potravina

Papež připomenul Světový den rozhlasu

Posvátná kniha syrské katolické církve se vrátí do Karakoše

Láska se raduje z růstu druhého člověka, píše papež v poselství k postní době

Papež František: Vytvářejte komunikaci dovolující zahlédnout pravdu věcí

Papež: Kultura setkávání může být východiskem k jednotnějšímu a smířenému světu

Papež František vybízí k solidaritě s křesťany ve Svaté zemi

Jezuitské periodikum La Civiltà Cattolica vyjde také v ruštině

Papež: Kéž nový lunární rok přinese ovoce bratrství a solidarity

 Nově na webu
Svatý otec: Modlitba v každodenním životě

Publicistika: Za skutečnou katolicitu, pluralitu kultur a názorů

Publicistika: 90 let papežského rozhlasu

Rozhovory: Papeže by chtěli všichni

Homilie: Mlčení víry

Archiv zpráv duben 24
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930     

Starší zprávy >

Náš tip

Patris corde

Bratrství se zrodilo z Kříže

Zveřejněna nová encyklika Fratelli tutti