VaticanNews.va

   24. 5. 2024

RSS  RSS zpráv  Podcast denních pořadů       

Hlavní stránka

Zprávy

Svatý otec

Publicistika

Rozhovory

Homilie

Seriály

Speciály

Zvukový archiv

Denní programy


Redakce

Program

Frekvence

Fotogalerie

Technika

Historie

Kontakty


Anketa


O webu

Rozhovory online

Rozšířené hledání

Odkazy


Zasílání novinek

Nejčtenější



Cirkev cz Liturgie cz Rádio Proglas TV Noe Česká provincie Tovaryšstva Ježíšova Res Claritatis Vysokoškolské katolické hnutí Česká republika Pastorace na webu Katolik.cz KTF UK Stránky pro animátory seniorů NAVRCHOLU.cz
 
Publicistika

 Komentáře "Církev a svět" 

12.2.2012 

Kdo se diví krizi, věří ještě v progresismus

Fabrice Hadjadj

Marxismus obviňoval křesťanství z toho, že odcizuje člověka, protože mu nabízí naději v Onen svět. Jak je to dnes?

„Marxovo obvinění – a to je vskutku úsměvné – se v posledku obrátilo proti samotné komunistické Revoluci, ba dokonce proti praxi politických voleb. Revoluce, jak známo, člověku tvrdila: «Musíš snést utrpení kvůli budoucí společnosti», mluvila o «zářných zítřcích» a protože si nárokovala, že na zemi zavede spravedlnost, živila také naději v onen svět, neboť ta její spravedlnost nepatřila dnešku, nýbrž zítřku. Také politika žitá pouze z perspektivy volebních období se neustále musí blýskat krásnými sliby, protože politici potřebují být zvoleni a čerpají tedy z náboženských kategorií jako je příslib, vyvolení, budoucí svět. «Onen svět» tedy opravdu není onde. Ten křesťanský «onen svět» je ve skutečnosti docela jiný.“

V čem je specifický?

„Ježíš jej definuje nikoli jako svět, jenž nastane zítra nebo jinde, nýbrž tady a teď: „Boží království je mezi vámi“ (Lk 17,21). To znamená, že pravý Onen svět existuje nikoli v jiné době nebo na jiném místě. Je mimo prostor a čas, týká se věčnosti, nezměrnosti; je jakýmsi překypujícím zdrojem všude a vždycky. Proto je křesťan tak mocně ve světě přítomen. Chce totiž volit svět u jeho zdroje. Touží zintensivnit jeho přítomnost odmítáním zla, které nás navzájem znepřítomňuje. Křesťan se snaží uchovávat, střežit a povznášet všechno, co existuje, vycházeje od Toho, který dává existenci.“

Z mnoha stran je slyšet, že krize není jen ekonomická, ale především morální. Kde podle Vás spočívá její kořen?

„Bylo by nesprávné oddělovat morální krizi od té ekonomické, neboť produkce a rozdělování bohatství je lidská činnost a bezprostředně se týká etického úsudku člověka. Klade mu otázku důležitosti materiálního bohatství v jeho sociální dimenzi. Ve Francii je dnes hodně v módě slovo „hodnota“. Odkazuje k tomu, co platí ekonomicky a taky mravně. Mluvit proto o ekonomicko-finanční krizi a nevyrovnávat se s tou antropologickou, která je v pozadí, je jako řešit zdravotní potíž tím, že se rána nechá hnisat a odstraní se zraněný. Nynější krize je podle mého skromného mínění krizí víry v konzum. Zdá se, že nikdo už dnes není věřící. Je-li však odmítána víra jakožto Bohem daná ctnost, praktikuje se jako důvěra v kredit na rovině ekonomické. Tak už nežijeme ve víře, ale na kredit. Věřitel půjčuje peníze, protože věří v růst, který umožní dlužníkovi splácet, a dlužník slibuje tento růst, protože věří v konzum, tedy že se bude stále více kupovat a stále více prodávat a tudíž stále více produkovat.“

V čem spočívá tato dynamika?

„Aby tato posedlost produktivitou mohla být živena, je třeba odklonit ty nejhlubší lidské energie, tedy touhu po štěstí a úzkost před smrtí. Jakmile člověk přestane doufat v Nebe, klade svou naději do Trhu. Ten pak nabízí člověku všechno, co jej může odvádět od jeho úzkosti za pomoci produktů, které jsou prezentovány jako dobrodiní. Trh je tak novou zárukou Onoho světa, který neustále slibuje produkty, jež zítra přinesou blaženost. Hned je zde iphon 4, pak 5 a vzápětí 6, hned další díl nového televizního seriálu a pak i nejnovější krém proti vráskám. Lidé chtějí nakupováním zapomenout, že život nemá smysl. Chovají se jakoby hráli v kasinu a doufali, že rozbijí bank.“

Na kontinentě, který žil po šedesát let v pokroku a blahobytu, se zhoršuje ekonomická situace. Mnozí Evropané, zejména mladí, spatřují v zítřku konkrétní možnost neštěstí. Proč vzbuzuje zítřek takové obavy?

„Kdo se diví této krizi, věří ještě v „progresismus“. Já osobně mám za to, že svět je v krizi od začátku. Tak nám to podává učení o prvotním hříchu. Evangelní podobenství o pšenici a koukolu nás učí, abychom nebyli nostalgičtí, protože zpátky se vrátit nemůžeme a jdeme vstříc lepšímu a zároveň horšímu. Existuje tedy možnost zlepšení za každým zhoršením. Jinak ovšem nesouhlasím s východiskem Vaší otázky..“

Opravdu? Copak jsme nežili v blahobytu?

Šedesát let hodnocených jako pokrok, to byla také desetiletí bezuzdného konzumismu, systematického masakru duší, neuvěřitelného zhrubnutí člověka redukovaného na hýčkané a vykrmované prasátko, před kterým se ovšem tají, proč s ním je tak nakládáno, totiž aby šlo na jatka. Materiální růst? Jistě. Člověk však lidsky nemůže růst jinak než duchovně. Plná zaměstnanost? Správně, ale pravým triumfem nad nezaměstnaností je šabat. Pravdou je, že nemá-li smysl náš život, vrháme se o překot do práce a konzumujeme až k nevíře, abychom zapomněli, že si pod sebou podřezáváme větev. Doufat v to, že se staneme srozuměnými otroky nějakého systému, to není naděje. Tento značně pokleslý optimismus koresponduje s tím nejhlubším zoufalstvím. Déle než půl století opravdu vězíme v zoufalství, které si netroufáme pojmenovat. Nyní, když se tento domeček z karet hroutí, máme naříkat? Je konec iluze. Nám se však otevírá možnost vystavět něco na opravdové skále.“

Rozhovor Lorenza Fazziniho s Fabricem Hadjadjim byl zveřejněn v deníku Avvenire, 6. února 2012.

Kdo je Fabrice Hadjadj?

Je považován za avantgardního křesťanského intelektuála , vydáván různými nakladateli (ve Francii i jinde). Fabrice Hadjadj si i přes své mládí (narozen 1971, ženatý, čeká šesté dítě) zvolil ke své kariéře filosofa provinční Toulone a nikoli proslulou Paříž a vyučuje tam na gymnáziu a v diecézním semináři. Jeho pravou touhou bylo stát se romanopiscem (spolupracoval také s nihilistou Michelem Houellebeckecqem), později v sobě objevil filosofa, stal se divadelním dramatikem (v Miláně hrají jeho Joba) a znalcem umění. Konvertoval na křesťanství v dospělosti (pochází z levicové ateistické rodiny židovského původu). Hadjadj publikoval různé eseje jdoucí proti proudu a snoubí v nich svoje hluboké filosofické znalosti i křesťanskou zkušenost a reflexi. Za zmínku stojí jeho tituly Réussir sa morte (Pressses de La Renaissance, Paris 2005), La foi des démons ou l´atheisme dépassé (Salvator, Paris 2009), La profondeur des sexes. Pour une mystique de la chair (Seuil, Paris 2008), La terre chemin du ciel (Les provinciales, 2002). V roce 2010 dostal prestižní francouzskou cenu „Grand Prix de la littérature religiouse“ za svůj text o ateismu. A roku 2006 se stal nositelem „Grand Prix catholique de littérature“ za knihu zabývající se smrtí.

Přeložil Milan Glaser

Další články z podrubriky Komentáře "Církev a svět"

 odeslat článek     vytisknout článek


Související články
9.4.20 Fabrice Hadjadj: Modlitba jako lidštější a hlubší možnost konfrontace se zlem
3.12.19 Hadjadj: Ježíš by se dnes narodil v komunitě Archa
6.9.16 Dialog s islámem musí být veden mužně - říká Fabrice Hadjadj
15.5.16 „Kolik“ je důležitější než „proč“
7.4.16 Hadjadj: Obyčejný život člověka je největším dílem Stvořitele



Hlavní stránka | Zprávy | Svatý otec | Publicistika | Rozhovory | Homilie | Seriály | Speciály | Zvukový archiv | Denní programy
Redakce | Frekvence | Fotogalerie


Copyright © 2003-2024 Česká sekce Vatikánského rozhlasu. Všechna práva vyhrazena. Adresa redakce: ceco@spc.va.
Administrace: Česká sekce Vatikánského rozhlasu. Technická realizace: Václav Lahoda.

 
Stáhnout záznam ve formátu MP3  

Kanál Vatikánského rozhlasu na YouTube  

Archív denních pořadů ve formátu Real Audio  
 Zprávy
Nové internetové stránky Vatikánského rozhlasu

Bohoslužba k 30. výročí založení Visegradské skupiny a svátek sv. Cyrila a Metoděje ve Věčném městě

Nové Motu proprio zavádí snížení trestu a resocializační programy

Papež: Luštěniny jsou ušlechtilá potravina

Papež připomenul Světový den rozhlasu

Posvátná kniha syrské katolické církve se vrátí do Karakoše

Láska se raduje z růstu druhého člověka, píše papež v poselství k postní době

Papež František: Vytvářejte komunikaci dovolující zahlédnout pravdu věcí

Papež: Kultura setkávání může být východiskem k jednotnějšímu a smířenému světu

Papež František vybízí k solidaritě s křesťany ve Svaté zemi

Jezuitské periodikum La Civiltà Cattolica vyjde také v ruštině

Papež: Kéž nový lunární rok přinese ovoce bratrství a solidarity

 Nově na webu
Svatý otec: Modlitba v každodenním životě

Publicistika: Za skutečnou katolicitu, pluralitu kultur a názorů

Publicistika: 90 let papežského rozhlasu

Rozhovory: Papeže by chtěli všichni

Homilie: Mlčení víry

Archiv zpráv květen 24
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  

Starší zprávy >

Náš tip

Patris corde

Bratrství se zrodilo z Kříže

Zveřejněna nová encyklika Fratelli tutti