Nový portál Vatikánského rozhlasu

Upozorňujeme, že aktuální program České sekce Vatikánského rozhlasu již najdete pouze na našich nových internetových stránkách

https://www.vaticannews.va/cs.html

Portál radiovaticana.cz bude dále sloužit jako archiv starších vysílání České sekce (roky 2007-2020). V sekci Podcast na našich nových stránkách naleznete archiv denních pořadů Vatikánského rozhlasu v češtině od listopadu roku 2018.

Přejít na stránky Vatican News
VaticanNews.va

   26. 4. 2024

RSS  RSS zpráv  Podcast denních pořadů       

Hlavní stránka

Zprávy

Svatý otec

Publicistika

Rozhovory

Homilie

Seriály

Speciály

Zvukový archiv

Denní programy


Redakce

Program

Frekvence

Fotogalerie

Technika

Historie

Kontakty


Anketa


O webu

Rozhovory online

Rozšířené hledání

Odkazy


Zasílání novinek

Nejčtenější



Cirkev cz Liturgie cz Rádio Proglas TV Noe Česká provincie Tovaryšstva Ježíšova Res Claritatis Vysokoškolské katolické hnutí Česká republika Pastorace na webu Katolik.cz KTF UK Stránky pro animátory seniorů NAVRCHOLU.cz
 
Homilie

  

6.4.2012 

Vstal jsem z mrtvých, a jsem stále s Tebou

Velikonoční homilie

Richard Čemus

Vzpomínám si na hodinu náboženství na gymnasiu. Blížily se Velikonoce a tak se nabízelo téma Zmrtvýchvstání. Bylo ale cítit, jak se do toho nikomu nechce. Dokonce i ti, co chodili pravidelně do kostela, se ostýchali vyznat, že „třetího dne vstal z mrtvých“, jak každou neděli vyznáváme v Krédu! Napjaté ticho prolomil až jeden žák: „Vzkříšení znamená, že Ježíšova věc jde dál!“ Bylo téměř slyšet, jak všem spadl kámen ze srdce: „Ano, to je rozumné – na tom bychom se shodli dokonce i s nekřesťany“ – takové, či podobné myšlenky se daly číst ve tvářích gymnasistů.

I mně se spolužákova formulace ponejprv zamlouvala. Ale ponenáhlu rostly pochybnosti. Znamená Vzkříšení skutečně tohle a nic víc? Není to popření víry v Ježíše Krista jako syna Božího, který s duší i tělem vstal z mrtvých a žije? Vezmeme-li takové „vysvětlení“ Velikonoc do důsledků, připouštíme, ba dokonce předpokládáme, že Ježíš z mrtvých nevstal. Nahradíme-li totiž jeho živou osobu myšlenkovou „věcí“ nebo-li ideou, stává se evangelium ideologií, která se pak šíří nezávisle od toho, žije-li její původce, či nikoliv. Dojde pak ovšem na slova sv. Pavla: „Nevstal-li Kristus z mrtvých, marná je naše víra.“(1Kor 15,14)

Jak rádi bychom naši víru v Kristovo zmrtvýchvstání podložili objektivními argumenty! Koneckonců se o to pokoušeli už sami apoštolové. Šli, ne, běželi k hrobu, aby se přesvědčili o tom, že je skutečně prázdný. Zajímá je, kdo odvalil kámen, kontrolují pohřební plátna, vyptávají se žen, které dorazily ke hrobu jako první, zkrátka sbírají indicie, aby měli pádný argument pro to, že Pán nad smrtí zvítězil. Záhy se mohou opřít o zjevení jejich zmrtvýchvstalého Mistra, který s nimi – jak zdůrazňují – dokonce i jí. Toho se drží jako důkazu, že nešlo o přelud. Mají totiž potíže Pána rozeznat: přichází mezi ně zavřenými dveřmi, čeká je na břehu jezera, mohou se Jej dotknout, vynořuje se však a vrací se jakoby do jiné, pro ně neznámé reality, kterou nemohou uchopit. Navíc si apoštol Tomáš musí nechat říci od samotného Pána, že vidět jej, není pro víru rozhodující. Zmrtvýchvstalý se apoštolům zjevuje, ovšem vždy jen kuse, v náznaku, krátce a na různých místech, takže jsou stále v pohybu, na cestě. Právě cestou k sobě navzájem a k bližním přerůstá jejich naděje v jistotu: Pán žije!

V encyklice Spe salvi (7. cap.) se Benedikt XVI. zamýšlí nad Listem Židům (11. cap., v. 1), kde víra se úzce váže k naději: Est autem fides sperendarum substantia rerum, argumentum non apparentium – Víra je podstata toho, v co doufáme; důkaz o věcech, které nevidíme. V počátečním stádiu bychom víru mohli nazvat klíčením, protože v „podstatě“ je v nás už přítomno to, v co doufáme: věčný život v Bohu. A právě proto, že je to už přítomno, vytváří to jistotu: To, co má přijít, ještě není viditelné ve vnějším světě (není zjevné), ale v důsledku toho, že to nosíme ve svém nitru jako počáteční a dynamickou skutečnost, je už možné to vnímat.

Víra tedy není pouhým přesvědčením, osobním nasměrováním k nepřítomným věcem, které mají teprve nastat, nýbrž poskytuje již nyní něco z očekávané skutečnosti, jejíž přítomnost je pro nás důkazem věcí, které zatím plně nevidíme. Vtahuje budoucnost do přítomnosti a tím ji proměňuje. Budoucí věci se tak obracejí v přítomné a ty přítomné v budoucí.

Toto vysvětlení je vztaženo ke konkrétnímu životu. 34. verš 10. kapitoly Listu Židům, mluví k věřícím, kteří prošli zkušeností pronásledování: „Soucitně jste pomáhali uvězněným a s radostí jste nesli, když jste sami byli oloupeni o svůj majetek, neboť jste věděli, že máte jiný základ, „podstatu“ života, na niž se spoléháte.“ Benedikt z toho vyvozuje, že víra skýtá životu nový základ, na kterém člověk může stavět. Tato nová svoboda, vědomí nové „podstaty“, která nám byla dána, se zjevila v mučednictví, kterým se lidé vzepřeli převaze ideologie a jejích politických orgánů a svou smrtí obnovili svět. Z naděje těchto lidí, jichž se dotknul Kristus, vytryskla naděje pro druhé, kteří žili v temnotě a bez naděje. Dokazuje to, že tento nový život opravdu vlastní „podstatu“, která je zdrojem života pro druhé. Tolik slova Encykliky. Z této zkušenosti žije Církev od počátku až podnes. Víra křesťanů nestojí na objektivních důkazech existence Boží, ale vyrůstá ze styku se Zmrtvýchvstalým Pánem. I tváří tvář ohrožení může křesťan říci: „Vím, že můj Spasitel žije“ (kniha Job), a já „Nezemřu, ale budu žít!“ (Žl 118) a „Uzřím Boha ve svém těle.“ (Job19,26) Tyto zdroje se stávají skutečností v té míře, ve které z nich žiji. Nesmím si jej nechat jen pro sebe, musím jej zpřístupnit bližním.

Ve čtvrtém týdnu Exercicií předkládá sv. Ignác meditaci o zjevení se vzkříšeného Krista Panně Marii (nr. 299), ačkoliv se, jak Ignác připouští, v Písmu nevyskytuje. Přišel ji potěšit. Těžko by se jako matka asi spokojila s tím, že „věc“ jejího syna jde dál. Potřebovala ujištění, že jeho život pokračuje. Jeho věc a jeho život jsou však totéž: On je Slovo, které hlásá. Měl tedy onen gymnasista pravdu: Ježíšova věc jde skrze Církev dál. Ale to proto, že On sám žije skrytě v nás a náš život je s Ním ukryt v Bohu. Až se ale ukáže Kristus, náš život, potom se i my s ním ukážeme ve slávě. (srov. Kol 3,1-4).

Obrázek:
Christ Consoling the Virgin after the Resurrection
Rogier van der Weyden: Miraflores Altarpiece, 15. cent.

 odeslat článek     vytisknout článek


Hlavní stránka | Zprávy | Svatý otec | Publicistika | Rozhovory | Homilie | Seriály | Speciály | Zvukový archiv | Denní programy
Redakce | Frekvence | Fotogalerie


Copyright © 2003-2024 Česká sekce Vatikánského rozhlasu. Všechna práva vyhrazena. Adresa redakce: ceco@spc.va.
Administrace: Česká sekce Vatikánského rozhlasu. Technická realizace: Václav Lahoda.

 
Stáhnout záznam ve formátu MP3  

Kanál Vatikánského rozhlasu na YouTube  

Archív denních pořadů ve formátu Real Audio  
 Zprávy
Nové internetové stránky Vatikánského rozhlasu

Bohoslužba k 30. výročí založení Visegradské skupiny a svátek sv. Cyrila a Metoděje ve Věčném městě

Nové Motu proprio zavádí snížení trestu a resocializační programy

Papež: Luštěniny jsou ušlechtilá potravina

Papež připomenul Světový den rozhlasu

Posvátná kniha syrské katolické církve se vrátí do Karakoše

Láska se raduje z růstu druhého člověka, píše papež v poselství k postní době

Papež František: Vytvářejte komunikaci dovolující zahlédnout pravdu věcí

Papež: Kultura setkávání může být východiskem k jednotnějšímu a smířenému světu

Papež František vybízí k solidaritě s křesťany ve Svaté zemi

Jezuitské periodikum La Civiltà Cattolica vyjde také v ruštině

Papež: Kéž nový lunární rok přinese ovoce bratrství a solidarity

 Nově na webu
Svatý otec: Modlitba v každodenním životě

Publicistika: Za skutečnou katolicitu, pluralitu kultur a názorů

Publicistika: 90 let papežského rozhlasu

Rozhovory: Papeže by chtěli všichni

Homilie: Mlčení víry

Archiv zpráv duben 24
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930     

Starší zprávy >

Náš tip

Patris corde

Bratrství se zrodilo z Kříže

Zveřejněna nová encyklika Fratelli tutti