Nový portál Vatikánského rozhlasu

Upozorňujeme, že aktuální program České sekce Vatikánského rozhlasu již najdete pouze na našich nových internetových stránkách

https://www.vaticannews.va/cs.html

Portál radiovaticana.cz bude dále sloužit jako archiv starších vysílání České sekce (roky 2007-2020). V sekci Podcast na našich nových stránkách naleznete archiv denních pořadů Vatikánského rozhlasu v češtině od listopadu roku 2018.

Přejít na stránky Vatican News
VaticanNews.va

   28. 4. 2024

RSS  RSS zpráv  Podcast denních pořadů       

Hlavní stránka

Zprávy

Svatý otec

Publicistika

Rozhovory

Homilie

Seriály

Speciály

Zvukový archiv

Denní programy


Redakce

Program

Frekvence

Fotogalerie

Technika

Historie

Kontakty


Anketa


O webu

Rozhovory online

Rozšířené hledání

Odkazy


Zasílání novinek

Nejčtenější



Cirkev cz Liturgie cz Rádio Proglas TV Noe Česká provincie Tovaryšstva Ježíšova Res Claritatis Vysokoškolské katolické hnutí Česká republika Pastorace na webu Katolik.cz KTF UK Stránky pro animátory seniorů NAVRCHOLU.cz
 
Publicistika

 Komentáře "Církev a svět" 

6.5.2012 

O rozlišování mezi světským a posvátným

Milan Glaser

Žijeme ve světě, jehož politické a kulturní kulisy naznačují, že osoba a život Ježíše Krista je pouhý mýtus. Buď přežitý a nemoderní anebo užitečný a přitažlivý, ale v každém případě mýtický příběh. Avšak pokud je smrt a vzkříšení Krista – jak věříme - dějinná událost, která zároveň dějiny přesahuje, potom bude mýtem spíše svět, který se snaží vyčlenit se z Božího stvoření a pěstovat si svou vlastní autonomii. A právě to se v dějinách posledních několika století stále zřetelněji projevuje stěží přehlédnutelným a stále rostoucím množstvím lidských životů, které byly obětovány realizaci různých sekulárních mýtů.

Těsná cesta, o které je řeč v evangeliu, proto vede také skrze reflexi o dění ve světě v minulosti nepříliš vzdálené a v přítomnosti stále více globální. Těsnost této cesty souvisí s určitou, praktickou i teoretickou potíží, rozlišit to, co je světské od toho, co je posvátné, ale také opačně: to, co je posvátné od toho, co je světské. Lidský život je neustálou konfrontací s tímto duchovním rozlišováním jak individuálně, tak kolektivně.

V šedesátých letech 20.století jakoby svět „objevil“ institucionální církev. Prostřednictvím médií se takto chápané církvi začalo dostávat upřímných či méně upřímných komplimentů, ale také oprávněných i méně oprávněných kritik. Tato sekularizace působila a dodnes na mnohé působí sympaticky. Křesťan může mít dojem, že se církev „přiblížila lidu“ a že evangelizace konečně nastává.

Avšak koncentrace na to, co je posvátné pouze subjektivně, tedy zdánlivě, a má být odstraněno jako přežitá konvence, poněkud ponechává stranou a bez povšimnutí to, co je posvátné skutečně a objektivně, totiž tajemství zbožnosti (1 Tim 3,16), samotného Boha, jak na to poukazuje zvláště nynější pontifikát. Na druhé straně bylo od koncilu světem usurpováno a pošlapáno mnohé z toho, co je objektivně posvátné. Týká se to především vztahu k lidskému životu v jeho nejkřehčí fázi, při jeho početí a na jeho sklonku. „Hanebný zločin“, jak klasifikoval interrupci Druhý vatikánský koncil (Gaudium et spes, 51), se totiž stal výdobytkem světského práva, demokracie a svobody, jejichž respektování je občanskou povinností.

I když se někteří muži církve dodnes chovají a mluví jakoby sekularizace v pozitivním smyslu slova, tedy odstraňování falešného posvátna, byl hlavní odkaz Druhého vatikánského koncilu, určitě to není jediná možná a potřebná duchovní hodnota. Kromě toho, že by bylo poctivé odstraňovat se stejnou vehemencí také světské modly vyznávané nezřídka s fanatismem, který hravě předčí ten náboženský, je zapotřebí především nahlížet a chápat samotný svět a dějiny očima víry, skrze evangelium, skrze Ježíšovo svědectví a proroctví. Avšak nikoli jenom ve snaze změnit svět, tedy ve snaze brát do vlastních rukou globální režii, která patří jedině Bohu, Stvořiteli a Vykupiteli, nýbrž začít se nejprve a docela prostě dívat na sekularizovaný svět očima víry.

Jinak se totiž prohlubuje potíž správně rozlišovat posvátné a světské. A v ovzduší kontaminovaném touto nejasností se lidské duši špatně dýchá. V církvi to pociťují nejvíce ti, jejichž posláním je posvěcovat, ale týká se to každého věřícího, neboť posvěcování člověka je účelem víry v Boha, který člověka osvobozuje. Zmíněná nejasnost je povahy ryze duchovní, člověk je její součástí a smysl jeho života spočívá v úplném odstranění této nejasnosti při setkání s Bohem tváří v tvář na konci pozemské životní pouti. Jedině láska k pravdě, kterou zjevil Kristus, člověka osvobozuje, aby se v posledku stal tím, kým se má stát.

Vedle sekularizace v pozitivním smyslu jakou bylo ve starověku například odbožštění planet a vesmírných těles v obecném lidském povědomí, existuje ovšem také falešná sekularizace neboli snaha o profanaci toho, co je skutečně a objektivně posvátné. Excesy zvláště v oblasti liturgického života církve, jsou toho dokladem. A s tím se také pojí také falešné posvěcování či zbožšťování toho, co není posvátné, nýbrž světské, ba od základu zvrhlé čili hříšné.

Nejasná hranice mezi světským a posvátným je však zásadně dána dynamikou dvou protikladných hnutí, která jsou přítomna a působí v dějinách lidstva. Je to tajemství zbožnosti (1 Tim 3,16) a tajemství špatnosti (2 Sol 2,7), jak je nazývá svatý Pavel. Obě jsou neodmyslitelná při interpretaci dějin a světa, ale snažit se pochopit tajemství špatnosti za každou cenu může vést k uvíznutí v něm.

Zmrtvýchvstáním Krista začalo v dějinách demaskování příběhu, jehož autorem je otec lži a vrah od počátku, který si počíná jakoby vládl tomuto světu. Tento příběh je podvod, který je jednak páchán na člověku a zároveň mu nabízí spoluúčast na budování svého království bez Boha. Svěřit se a přijmout vlastní místo v díle, které nepřestává vytvářet Kristus, třebaže nechápeme jak, je jediná možnost, kterou má člověk, chce-li žít. Dějiny nejsou samopohybem, který vede automaticky do věčné radosti. Člověk se musí připravovat spíše k lítosti nad hříchy, které si nyní neuvědomuje, než na světskou představu dějinného happyendu.

Další články z podrubriky Komentáře "Církev a svět"

 odeslat článek     vytisknout článek


Související články
3.1.21 O naději
20.12.20 Uchováme si lidskou tvář v době sociální nákazy?
13.12.20 Jesle a kříž, který se zachvěl
6.12.20 Církev a svět
1.11.20 Čas pandemie – vzácný čas zmoudření?



Hlavní stránka | Zprávy | Svatý otec | Publicistika | Rozhovory | Homilie | Seriály | Speciály | Zvukový archiv | Denní programy
Redakce | Frekvence | Fotogalerie


Copyright © 2003-2024 Česká sekce Vatikánského rozhlasu. Všechna práva vyhrazena. Adresa redakce: ceco@spc.va.
Administrace: Česká sekce Vatikánského rozhlasu. Technická realizace: Václav Lahoda.

 
Stáhnout záznam ve formátu MP3  

Kanál Vatikánského rozhlasu na YouTube  

Archív denních pořadů ve formátu Real Audio  
 Zprávy
Nové internetové stránky Vatikánského rozhlasu

Bohoslužba k 30. výročí založení Visegradské skupiny a svátek sv. Cyrila a Metoděje ve Věčném městě

Nové Motu proprio zavádí snížení trestu a resocializační programy

Papež: Luštěniny jsou ušlechtilá potravina

Papež připomenul Světový den rozhlasu

Posvátná kniha syrské katolické církve se vrátí do Karakoše

Láska se raduje z růstu druhého člověka, píše papež v poselství k postní době

Papež František: Vytvářejte komunikaci dovolující zahlédnout pravdu věcí

Papež: Kultura setkávání může být východiskem k jednotnějšímu a smířenému světu

Papež František vybízí k solidaritě s křesťany ve Svaté zemi

Jezuitské periodikum La Civiltà Cattolica vyjde také v ruštině

Papež: Kéž nový lunární rok přinese ovoce bratrství a solidarity

 Nově na webu
Svatý otec: Modlitba v každodenním životě

Publicistika: Za skutečnou katolicitu, pluralitu kultur a názorů

Publicistika: 90 let papežského rozhlasu

Rozhovory: Papeže by chtěli všichni

Homilie: Mlčení víry

Archiv zpráv duben 24
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930     

Starší zprávy >

Náš tip

Patris corde

Bratrství se zrodilo z Kříže

Zveřejněna nová encyklika Fratelli tutti