Nový portál Vatikánského rozhlasu

Upozorňujeme, že aktuální program České sekce Vatikánského rozhlasu již najdete pouze na našich nových internetových stránkách

https://www.vaticannews.va/cs.html

Portál radiovaticana.cz bude dále sloužit jako archiv starších vysílání České sekce (roky 2007-2020). V sekci Podcast na našich nových stránkách naleznete archiv denních pořadů Vatikánského rozhlasu v češtině od listopadu roku 2018.

Přejít na stránky Vatican News
VaticanNews.va

   19. 4. 2024

RSS  RSS zpráv  Podcast denních pořadů       

Hlavní stránka

Zprávy

Svatý otec

Publicistika

Rozhovory

Homilie

Seriály

Speciály

Zvukový archiv

Denní programy


Redakce

Program

Frekvence

Fotogalerie

Technika

Historie

Kontakty


Anketa


O webu

Rozhovory online

Rozšířené hledání

Odkazy


Zasílání novinek

Nejčtenější



Cirkev cz Liturgie cz Rádio Proglas TV Noe Česká provincie Tovaryšstva Ježíšova Res Claritatis Vysokoškolské katolické hnutí Česká republika Pastorace na webu Katolik.cz KTF UK Stránky pro animátory seniorů NAVRCHOLU.cz
 
Homilie

  

22.6.2012 

Věřit v ďábla?

Homilie ke slavnosti Narození sv. Jana Křtitele

Richard Čemus

Před léty jsem se zúčastnil debaty o existenci ďábla. Kroužila kolem knížky Herberta Haaga Der Abschied vom Teufel (Rozloučení se s ďáblem), kterou se autor pokouší s existencí ďábla teologicky rozloučit. Popírat ji je proti Písmu, tradici a zkušenosti Církve. Jeden účastník debaty však skončil v druhém extrému, když tvrdil: já se lidí neptám, věří-li v Boha, nýbrž, zda-li věří na ďábla. Mnohem spolehlivěji to prý svědčí o pravověří křesťana. Dělat z Otce lži kriterium pravdy se mi zdá pomýlené. Už jen proto, že se mu tím přisuzuje bytí, které sám o sobě vůbec nemá. Existuje jen z Božího dopuštění. Staré přísloví to shrnuje do pravidla: „Kde Bůh postaví katedrálu, ďábel staví hned vedle svou kapličku“.

Ne nadarmo se říká, že „satan je opice Boží“. Nedovede vytvořit nic dobrého, nového a krásného, ale jen napodobovat – s úmyslem oklamat. Dokáže to tak perfektně, že člověk lehko naletí. Není vždy jednoduché rozeznat pravdu od lži, když je líbivá, skutečnost od zdání, když je lichotivé, Boží stvoření od virtuálního světa fantasie, když nic nestojí. Právě to nejisté, neurčité a nerozhodné je rejdištěm Zlého. Zatímco Bůh působí v realitě, učil P. Špidlík, ďábel operuje v chimérách.

Narození Jana Křtitele předznamenává střet dobra a zla, života a smrti, lásky a nenávisti. A to radikálně, v samých kořenech. Proto na ikonách Jana-Předchůdce je znázorněna sekera zaťatá do kořene stromu. Začíná jít o všechno počínajíc tou nejskrytější myšlenkou a tím nejtajnějším přáním. V Krista nelze věřit povrchně, jen tak trochu, na zkoušku a nezávazně. Žádá radikální rozhodnutí – buď ano, nebo ne! Jana to žene do pouště, místa démonů, duchovního boje a smrti, ale také místa očištění, prohloubené víry a rozhodnutí pro život. Vychází z pouště jako muž Boží, muž Ducha, mistr rozlišování, schopen bezpečně ukázat hledajícím Toho, který má přijít – Mesiáše.

Dokud je člověk vzdálen Kristu a moc se o něj nezajímá, ďábel jej nechá na pokoji, někdy tak dokonale, jako by ani neexistoval. Hledá-li člověk ale Kristovu blízkost, narazí na Antikrista, který chce spojení duše s Pánem stůj co stůj zamezit. Není náhodou, že v evangeliu všichni ďábli běsní vždy tam, kde se objeví Ježíš. To platí dnes jako tehdy: čím víc se lidská duše oddává Bohu, tím víc musí zápasit, čím víc hledá mír v duši, tím větší neklid prožívá, čím více Krista miluje, tím víc je pokoušena. Aby člověk v boji s duchem zla obstál, musí se nechat radikálně prostoupit Duchem dobra. Tehdy jako dnes jde tedy o duchovnost neboli spiritualitu. Právě tak hojně užívané slovo spiritualita je ovšem pojem velmi nejasný.

Co je to vlastně spiritualita? Nejobecnější odpověď by byla: vzdělanost, kultivovanost, životní filosofie a určitý styl. Může to být podloženo skutečnými hodnotami a vyžadovat disciplinu – vše to jde však bez Boha. Více náboženská by byla odpověď: spiritualita znamená číst náboženskou literaturu a zabývat se tím, jak uvádět evangelium do svého života. Taková odpověď je už lepší, ale výstižná rozhodně není. Staví totiž do popředí lidskou snahu, která, byť chvályhodná, svádí k tomu, považovat spiritualitu za lidské dílo. Křesťanský Východ naopak neúnavně zdůrazňuje, že „duchovnost“ v nejvlastnějším slova smyslu působí Duch svatý, tedy Boží činnost v nás.

Boží Duch se nespokojí s tím být jedním z našich okruhů zájmu, ale nárokuje si nás celé a totálně, jak může činit právě jenom Bůh. Duch chce proniknout do samých kořenů každé z našich aktivit, schopností a myšlenek, aby všechno, co jsme, co myslíme a konáme, směřovalo k Bohu. Tak maximálně vydán Duchu Božímu byl právě sv. Jan Křtitel. Úplně se ztrácel ve svém povolání být hlasem volajícího na poušti našich životů: „Připravte stezky Páně!“ Jeho vlastní hlas jakoby se mísil s hlasem proroka Izaijáše: „Slyšte mě, […], Hospodin mě povolal […] Z mých úst udělal nabroušený meč, […] Řekl mi: „… proslavím se tebou.“ Já však jsem pravil: „Nadarmo jsem se namáhal, naprázdno, zbytečně jsem strávil svou sílu. […] Bůh je mou silou“ (Iz 49,1-6).

Nechat se proniknout Duchem sv. neznamená ztratit sama sebe, ale naopak najít se ve vlastním povolání, které nemůže dát než sám Duch. Každé skutečné povolání je proto duchovní. Neplatí to pouze pro kněze, řeholníky a řeholnice, ale pro každého křesťana a každou křesťanku. Každý pokřtěný člověk je povolán připravovat Hospodinu cestu v tomto světě. U Jana Křtitele Bůh naznačoval mnoha znameními, k čemu si ho vybral a povolal. Už jeho početí čistou duchovní láskou Zachariáše a Alžběty – jak věří tradice – poukazovalo na to, že bude veden Duchem, aby přivedl mnohé k pokání.

Bez pokání neexistuje pravá spiritualita. V duši, která odmítá se kát, není prostor pro Ducha svatého. To je důvod, proč duchovní život znamená prakticky totéž, co vnitřní, duchovní či neviditelný boj proti zlu usídlenému v myšlenkách – démonům, kteří jen neradi pouští duši ze své moci. Proto zaplatí Jan Křtitel svou misi záhy vlastním životem. Ale i my dnes musíme počítat s odporem a zklamáním, pocitem marnosti, strachu a beznaděje. Umírání, byť jen v přeneseném slova smyslu, nezůstane ušetřeno nikomu, kdo bere své duchovní povolání vážně.

Na ďábla není nutné věřit. Stačí věřit v Krista, Syna Božího. Jeho odpůrce se přihlásí sám. Ani to mu ale nepomůže – je totiž už přemožen!

 odeslat článek     vytisknout článek


Hlavní stránka | Zprávy | Svatý otec | Publicistika | Rozhovory | Homilie | Seriály | Speciály | Zvukový archiv | Denní programy
Redakce | Frekvence | Fotogalerie


Copyright © 2003-2024 Česká sekce Vatikánského rozhlasu. Všechna práva vyhrazena. Adresa redakce: ceco@spc.va.
Administrace: Česká sekce Vatikánského rozhlasu. Technická realizace: Václav Lahoda.

 
Stáhnout záznam ve formátu MP3  

Kanál Vatikánského rozhlasu na YouTube  

Archív denních pořadů ve formátu Real Audio  
 Zprávy
Nové internetové stránky Vatikánského rozhlasu

Bohoslužba k 30. výročí založení Visegradské skupiny a svátek sv. Cyrila a Metoděje ve Věčném městě

Nové Motu proprio zavádí snížení trestu a resocializační programy

Papež: Luštěniny jsou ušlechtilá potravina

Papež připomenul Světový den rozhlasu

Posvátná kniha syrské katolické církve se vrátí do Karakoše

Láska se raduje z růstu druhého člověka, píše papež v poselství k postní době

Papež František: Vytvářejte komunikaci dovolující zahlédnout pravdu věcí

Papež: Kultura setkávání může být východiskem k jednotnějšímu a smířenému světu

Papež František vybízí k solidaritě s křesťany ve Svaté zemi

Jezuitské periodikum La Civiltà Cattolica vyjde také v ruštině

Papež: Kéž nový lunární rok přinese ovoce bratrství a solidarity

 Nově na webu
Svatý otec: Modlitba v každodenním životě

Publicistika: Za skutečnou katolicitu, pluralitu kultur a názorů

Publicistika: 90 let papežského rozhlasu

Rozhovory: Papeže by chtěli všichni

Homilie: Mlčení víry

Archiv zpráv duben 24
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930     

Starší zprávy >

Náš tip

Patris corde

Bratrství se zrodilo z Kříže

Zveřejněna nová encyklika Fratelli tutti