Nový portál Vatikánského rozhlasu

Upozorňujeme, že aktuální program České sekce Vatikánského rozhlasu již najdete pouze na našich nových internetových stránkách

https://www.vaticannews.va/cs.html

Portál radiovaticana.cz bude dále sloužit jako archiv starších vysílání České sekce (roky 2007-2020). V sekci Podcast na našich nových stránkách naleznete archiv denních pořadů Vatikánského rozhlasu v češtině od listopadu roku 2018.

Přejít na stránky Vatican News
VaticanNews.va

   24. 4. 2024

RSS  RSS zpráv  Podcast denních pořadů       

Hlavní stránka

Zprávy

Svatý otec

Publicistika

Rozhovory

Homilie

Seriály

Speciály

Zvukový archiv

Denní programy


Redakce

Program

Frekvence

Fotogalerie

Technika

Historie

Kontakty


Anketa


O webu

Rozhovory online

Rozšířené hledání

Odkazy


Zasílání novinek

Nejčtenější



Cirkev cz Liturgie cz Rádio Proglas TV Noe Česká provincie Tovaryšstva Ježíšova Res Claritatis Vysokoškolské katolické hnutí Česká republika Pastorace na webu Katolik.cz KTF UK Stránky pro animátory seniorů NAVRCHOLU.cz
 
Publicistika

 Komentáře "Církev a svět" 

1.7.2012 

Mediální vábení Antikrista?

Milan Glaser

Člověk je mediálně navigován, aby přemýšlel o svém životě v souřadnicích stále abstraktnějších a obecnějších, globálních. Záplava informací, od těch nepřehledných až po ty nepotřebné, působí dojmem celku, podobně jako zboží v regálech supermarketu. Jedinec se v něm může volně pohybovat. V této nepřebernosti si však paradoxně pomalu zvykáme na to, že svět je potenciálně – lidsky - pochopitelný. Pocit, že se objektivní pravda do mediálních souřadnic zrovna nehodí, je stále snadněji vnímán jako samozřejmost, ba dokonce jako přednost. Jakoby člověk mohl svobodněji reflektovat sebe sama na pozadí stále globálnějšího - médii produkovaného - obrazu veškerenstva.

Obsáhnout však rozumem skutečný svět všech lidí či všechny lidi světa, ba jediného státu či světadílu, není možné žádnému člověku, ba ani skupině lidí, klubu či straně, nýbrž pouze Stvořiteli a Pánu. Přiznává se však něco takového Bohu? V jakési nelogické přesmyčce je politická evoluce světa chápána jako prodloužení té biologické, jako globální rozumění lidstva sobě samému. Lze se proto ptát: Kdo si zde činí nárok být držitelem porozumění, jež je vlastní jedině Bohu, a přitom Boha nebere v potaz?

Totalitní systémy myšlení a potažmo politického zřízení, jak je zakusilo 20. století, jsou nepochybně etapou zmíněné evoluce a také zlověstným varováním před jejich dalšími odrůdami. Proces vyvlastňování a zestátňování pravd, kterých se v průběhu dějin člověku dostalo díky křesťanské inspiraci, jako např. svoboda, bratrství a rovná důstojnost všech lidí, byl odstartován novověkem a vybujel v děsivých zvěrstvech francouzské revoluce, komunismu a nacismu, které si celkem vyžádaly desítky milionů lidských obětí. Jejich množství hravě překonává veškerý „temný středověk“. Zatímco řevnivé ideologie nacismu a komunismu svou nenávist vylévaly na určité, byť rozsáhlé národnostní či sociální vrstvy, objevuje se od konce 18. století ještě obecnější i záludnější podoba nenávisti, zaměřená proti lidstvu jako takovému. Tato destruktivní emoce je opět zaobalena v rádoby vědecké terminologii a její agresivita s postupem doby zdá se narůstá.

Jejím vyjádřením je pojem „přelidnění planety“, jehož mrazivá nepřívětivost vůči lidskému životu je i přes svoji abstraktnost naprosto jednoznačná. Nikdo z lidí, i kdyby byl zaštítěn jakoukoli vědou, totiž není oprávněn k takovému soudu. Přesto je však pronášen nezřídka a dokonce se objevují podněty, jak „řešit“ situaci, která tímto pseudovědeckým pojmenováním „vznikla“: „V případě, že bych se reinkarnoval, - řekl princ Filip, vévoda z Edinburgu, - chtěl bych se vrátit jako smrtící virus, abych nějak odpomohl přelidnění.[1], protože – jak řekl tento čestný předseda Světového spolku na ochranu zvířat (World Wildlife Fund) při jiné příležitosti - růst populace představuje to největší zamoření planety.

Nehoráznost takovýchto výroků je zarážející. Pavědecké řeči tohoto typu se však vyskytují na mezinárodních fórech, zastávají je vysoce postavení funkcionáři na půdě OSN (Maurice Strong, IPCC – Mezivládní panel pro klimatické změny) nebo ve státních institucích, jako např. prezidentem Obamou jmenovaný poradce Bílého domu pro záležitosti vědy John P. Holdren, který v knize Ecoscience v této souvislosti dokonce takto teoretizuje o světovládě (str.946): „Planetární režim, by dostal zodpovědnost za rozhodování týkající se optimální velikosti jak světové, tak regionální populace. Každá země by dostala přiděleno jisté číslo v rámci svých regionálních limitů. Světová vláda by ale měla pravomoc tyto limity vymáhat.“ Podobné řeči vedou průmysloví (Bil Gates) či mediální magnáti (Ted Turner – CNN). Jedna z publikací elitářského tzv. Římského klubu, První globální revoluce z roku 1991, například říká: „Při hledání nového nepřítele, který nás sjednotí, nás napadlo, že se k tomuto účelu dá využít znečištění, hrozba globálního oteplování, nedostatek vody, hladomor a podobně… Skutečným nepřítelem je však lidstvo jako takové.

Shnilé jádro těchto výpovědí, v jejichž výčtu by bylo možné dlouho pokračovat, působí na mnohé asi podobným dojmem jako začátkem 30. let minulého století narážky jistého Adolfa Hitlera na „židovskou nákazu společnosti“, tedy jako poněkud podivínská, možná trochu poťouchlá, ale rozhodně jen svéráznost jinak velkého člověka, který dal přece lidem práci a pozvedl životní úroveň. Ostatně ještě v roce 1938 americký časopis Time zvolil führera mužem roku…

Dnes je ovšem historicky doloženo, že samo nadšení pro nacismus a ještě předtím pro komunismus nevzniklo a nešířilo se pouze verbálně, ale především pomocí závratných finančních dotací, jejichž příliv je stejně nepochopitelný jako zvrácený. Finanční toky totiž překračovaly mediálně proklamované ideologické i etnické hranice, válečnou frontu i železnou oponu. Kdo je poskytoval a proč? Norimberský soud potrestal sponzory nacismu jen symbolicky anebo vůbec, a pokud jde o ještě rozsáhlejší komunistické řádění, žádný mezinárodní soud se nekonal a konat nebude. Kromě onoho Posledního, který se bude týkat všech lidí.

Tato fakta je třeba brát v úvahu také z hlediska víry. Právě tady však bohužel bývá víra odsouvána stranou a převládá postoj, který ironicky vyjádřil jistý africký politik na půdě OSN: „Usilujme především o politické království, a vše ostatní nám bude přidáno.“

Zločiny, které spáchaly proti lidskosti nacismus a komunismus, nezapomínaje na přítomnost v Severní Koreji, patrně tedy nejsou Božím trestem, ale spíše dějinným důsledkem rozmáhajícího se prvotního hříchu. Nový zákon a církevní otcové učí zcela jasně, k čemu tato dějinná evoluce povede: k nastolení světovlády pod záludným vábením Antikrista, jehož řádění však učiní konec jednou provždy druhý příchod Krista. Tuto dějinnou dynamiku prorokovanou evangeliem a Novým zákonem je třeba bez paniky brát na vědomí a bděle střežit vlastní sympatie, abychom si my či naši potomci jednotlivé protagonisty nepletli, jak před tím varuje evangelium.

Výroky o hrozbě přelidnění dnes ze všech světových institucí odmítá zřetelně a ojediněle jenom církev. Skutečně není třeba vidět nepřítele v jakémkoli člověku, ale neznamená to, nepočítat s nepřítelem všech lidí a lidské přirozenosti, kterým je duchovní, degenerovaný tvor – ďábel, který chce lstí i lží, lichocením i strašením získat na svou stranu lidskou duši, která mu může podlehnout, osvojí-li si pyšnou nenávist vůči člověku, byť i jen jedinému. Všichni lidé i přes svůj vlastní díl odpovědnosti jsou totiž před Bohem také oběťmi ďábelského podvodu, který člověk nedokáže prohlédnout jenom vlastními schopnostmi bez Božího přispění skrze víru. Jen z tohoto hlediska jsou opravdu všichni lidé také spojenci. Také o to je třeba se modlit uprostřed chaotického medializovaného světa.


[1] Deutsche Presse Agentur (DPA) 8. srpna 1987, anebo Foreword to Fleur Cowles, If I Were an Animal (William Morrow, publisher, 1987, ISBN 9780688061500.



Další články z podrubriky Komentáře "Církev a svět"

 odeslat článek     vytisknout článek


Související články
3.1.21 O naději
20.12.20 Uchováme si lidskou tvář v době sociální nákazy?
13.12.20 Jesle a kříž, který se zachvěl
6.12.20 Církev a svět
1.11.20 Čas pandemie – vzácný čas zmoudření?



Hlavní stránka | Zprávy | Svatý otec | Publicistika | Rozhovory | Homilie | Seriály | Speciály | Zvukový archiv | Denní programy
Redakce | Frekvence | Fotogalerie


Copyright © 2003-2024 Česká sekce Vatikánského rozhlasu. Všechna práva vyhrazena. Adresa redakce: ceco@spc.va.
Administrace: Česká sekce Vatikánského rozhlasu. Technická realizace: Václav Lahoda.

 
Stáhnout záznam ve formátu MP3  

Kanál Vatikánského rozhlasu na YouTube  

Archív denních pořadů ve formátu Real Audio  
 Zprávy
Nové internetové stránky Vatikánského rozhlasu

Bohoslužba k 30. výročí založení Visegradské skupiny a svátek sv. Cyrila a Metoděje ve Věčném městě

Nové Motu proprio zavádí snížení trestu a resocializační programy

Papež: Luštěniny jsou ušlechtilá potravina

Papež připomenul Světový den rozhlasu

Posvátná kniha syrské katolické církve se vrátí do Karakoše

Láska se raduje z růstu druhého člověka, píše papež v poselství k postní době

Papež František: Vytvářejte komunikaci dovolující zahlédnout pravdu věcí

Papež: Kultura setkávání může být východiskem k jednotnějšímu a smířenému světu

Papež František vybízí k solidaritě s křesťany ve Svaté zemi

Jezuitské periodikum La Civiltà Cattolica vyjde také v ruštině

Papež: Kéž nový lunární rok přinese ovoce bratrství a solidarity

 Nově na webu
Svatý otec: Modlitba v každodenním životě

Publicistika: Za skutečnou katolicitu, pluralitu kultur a názorů

Publicistika: 90 let papežského rozhlasu

Rozhovory: Papeže by chtěli všichni

Homilie: Mlčení víry

Archiv zpráv duben 24
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930     

Starší zprávy >

Náš tip

Patris corde

Bratrství se zrodilo z Kříže

Zveřejněna nová encyklika Fratelli tutti