VaticanNews.va

   5. 5. 2025

RSS  RSS zpráv  Podcast denních pořadů       

Hlavní stránka

Zprávy

Svatý otec

Publicistika

Rozhovory

Homilie

Seriály

Speciály

Zvukový archiv

Denní programy


Redakce

Program

Frekvence

Fotogalerie

Technika

Historie

Kontakty



O webu

Rozhovory online

Rozšířené hledání

Odkazy


Zasílání novinek

Nejčtenější



Cirkev cz Liturgie cz Rádio Proglas TV Noe Česká provincie Tovaryšstva Ježíšova Res Claritatis Vysokoškolské katolické hnutí Česká republika Pastorace na webu Katolik.cz KTF UK Stránky pro animátory seniorů NAVRCHOLU.cz
 
Homilie

  

27.7.2012 

Jen samým Bohem živ jest člověk

Homilie k 17. neděli v mezidobí

Richard Čemus

„Edimus ut vivamus, non vivimus ut edamus.“ – Jíme, abychom žili. Nežijeme, abychom jedli. Tak zněl nápis v refektáři Teologického konviktu v Litoměřicích. Napomínal budoucí seminaristy ke střídmosti v jídle a pití, která je jedním ze zásadních požadavků křesťanského života. Sv. Pavel nachází tvrdá slova pro ty, kdo jí nedodržují, když mluví o těch „jejichž bůh je břicho“ (Flp 3,18n).

A přesto je jídlo a pití jedním z hlavních témat evangelia. Italský biblista Silvano Fausti dokonce doporučuje číst evangelium pod zorným úhlem jídla. A skutečně Kristovo veřejné působení začíná hostinou v Káně galilejské a končí Poslední večeří. Aby plasticky vylíčil, co je Boží království, Kristus používá podobenství hostiny. A vůbec nejpřekvapivější je to, že Zmrtvýchvstáním téma jídla a pití nekončí, ale naopak nabývá nové kvality. Cestou do Emauz učedníci nepoznají Krista, když jim cestou vysvětluje Písmo, ale teprve večer za stolem při lámání chleba. Vyděšené apoštoly, kteří myslí, že vidí přízrak, zmrtvýchvstalý Pán uklidní tím, že s nimi pojí. S trochou nadsázky by se dalo říci, že evangelium je o jídle a pití.

Jídlo je něco důvěrného. V době fastfoodu si zaplňujeme žaludek každý sám, třeba i na ulici. Přesto ale máme zakódovanou touhu po stolování ve společenství. I ten nejotrlejší člověk si v hloubi duše přeje nezůstat na Vánoce sám, ale být pozván k prostřené tabuli. Jídlo je něco důvěrného, nepřijímáme potravu od lidí, kterým nedůvěřujeme, zatímco nejintimnější lidský svazek – manželství – začíná hostinou. Ne nadarmo se říká, že láska prochází žaludkem.

Jídlo a pití náš organismus vstřebává, přijímá za své. Říká se dokonce, že člověk je to, co jí. Platí-li to v profánním slova smyslu čistě fysikálně-chemicky, v eucharistii to platí duchovně-mysticky, avšak neméně reálně. Kdo jí Tělo a Krev Páně, stává se Tělem Kristovým. Český výraz „sv. přijímání“ nevyjadřuje tak zřetelně, co eucharistie působí, jako v jiných jazycích používané slovo odvozené od latinského communio, totiž že eucharistie přetváří stolující společenství Církve v Krista. Ruský teolog Afanaziev ve své eucharistické eklesiologii říká, že Církev je tam, kde se slaví eucharistie.

Místa ve Starém Zákoně a ještě více v evangeliu, kde je řeč o chlebě, předjímají eucharistii, ve které se nám Kristus dává za pokrm. A to nikoliv ve formě nějaké delikatesy, která by zdánlivě více odpovídala vznešenosti dárce. Boží syn se nám dává pod způsobou toho nejobyčejnějšího a zároveň nejnepostradatelnějšího pokrmu – chleba. Naznačuje tím, že chce sestoupit do našeho života tím nejpřirozenějším způsobem. Chce být našim pokrmem nejen pro sváteční dny, ale i pro ten nejvšednější den.

Ujišťuje nás, že On sám jakožto chléb života nám nikdy nebude chybět. Ovšem pod podmínkou, že to nevztáhneme pouze na sebe – jako jakési právo na přijímání –, ale rovněž na druhé, na Církev jako společenství. Jinými slovy: ačkoliv ví, co chce udělat, ptá se nás, jestli náhodou nevíme, kde sehnat chléb pro tolik hladovějících kolem nás a ukáže svou božskou moc teprve, až když si vzpomeneme, že máme dva sendviče v kapse a jeden můžeme postrádat. Najíme se všichni do sytosti a ještě nám zbude koš dobré nálady, která nás neopustí ani tváří tvář těžkým zkouškám, tak jako byla vlastní anglickému kancléři Lordu Tomáši Moru (1477–1535), který se modlíval takto:

Dopřej mi chuť k jídlu Pane
a také něco, co bych jed,
dej mi zdravé tělo Pane
a nauč mě s ním zacházet.

Dej mi zdravý rozum Pane,
ať vidím dobro kolem nás,
ať se hříchem nevyděsím
a napravit jej umím včas.

Dej mi mladou duši Pane,
ať nenaříká, nereptá,
dej ať neberu moc vážně,
své pošetilé malé já.

Dej mi prosím humor Pane
A milost, abych chápal vtip,
ať mám radost ze života
a umím druhé potěšit.

 odeslat článek     vytisknout článek


Hlavní stránka | Zprávy | Svatý otec | Publicistika | Rozhovory | Homilie | Seriály | Speciály | Zvukový archiv | Denní programy
Redakce | Frekvence | Fotogalerie


Copyright © 2003-2025 Česká sekce Vatikánského rozhlasu. Všechna práva vyhrazena. Adresa redakce: ceco@spc.va.
Administrace: Česká sekce Vatikánského rozhlasu. Technická realizace: Václav Lahoda.

 
Stáhnout záznam ve formátu MP3  

Kanál Vatikánského rozhlasu na YouTube  

Archív denních pořadů ve formátu Real Audio  
 Zprávy
Nové internetové stránky Vatikánského rozhlasu

Bohoslužba k 30. výročí založení Visegradské skupiny a svátek sv. Cyrila a Metoděje ve Věčném městě

Nové Motu proprio zavádí snížení trestu a resocializační programy

Papež: Luštěniny jsou ušlechtilá potravina

Papež připomenul Světový den rozhlasu

Posvátná kniha syrské katolické církve se vrátí do Karakoše

Láska se raduje z růstu druhého člověka, píše papež v poselství k postní době

Papež František: Vytvářejte komunikaci dovolující zahlédnout pravdu věcí

Papež: Kultura setkávání může být východiskem k jednotnějšímu a smířenému světu

Papež František vybízí k solidaritě s křesťany ve Svaté zemi

Jezuitské periodikum La Civiltà Cattolica vyjde také v ruštině

Papež: Kéž nový lunární rok přinese ovoce bratrství a solidarity

 Nově na webu
Svatý otec: Modlitba v každodenním životě

Publicistika: Za skutečnou katolicitu, pluralitu kultur a názorů

Publicistika: 90 let papežského rozhlasu

Rozhovory: Papeže by chtěli všichni

Homilie: Mlčení víry

Archiv zpráv květen 25
   1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031 

Starší zprávy >

Náš tip

Patris corde

Bratrství se zrodilo z Kříže

Zveřejněna nová encyklika Fratelli tutti