Nový portál Vatikánského rozhlasu

Upozorňujeme, že aktuální program České sekce Vatikánského rozhlasu již najdete pouze na našich nových internetových stránkách

https://www.vaticannews.va/cs.html

Portál radiovaticana.cz bude dále sloužit jako archiv starších vysílání České sekce (roky 2007-2020). V sekci Podcast na našich nových stránkách naleznete archiv denních pořadů Vatikánského rozhlasu v češtině od listopadu roku 2018.

Přejít na stránky Vatican News
VaticanNews.va

   8. 5. 2024

RSS  RSS zpráv  Podcast denních pořadů       

Hlavní stránka

Zprávy

Svatý otec

Publicistika

Rozhovory

Homilie

Seriály

Speciály

Zvukový archiv

Denní programy


Redakce

Program

Frekvence

Fotogalerie

Technika

Historie

Kontakty


Anketa


O webu

Rozhovory online

Rozšířené hledání

Odkazy


Zasílání novinek

Nejčtenější



Cirkev cz Liturgie cz Rádio Proglas TV Noe Česká provincie Tovaryšstva Ježíšova Res Claritatis Vysokoškolské katolické hnutí Česká republika Pastorace na webu Katolik.cz KTF UK Stránky pro animátory seniorů NAVRCHOLU.cz
 
Homilie

  

16.11.2012 

The End

Homilie k 33. neděli v mezidobí

Richard Čemus

„To je úplná apokalypsa!“ říkáme tváří v tvář katastrofám a hrůzám, pro něž nemáme slov. Ze samotného slova apokalypsa jde strach, ačkoliv jeho původní význam v řečtině je „zjevení, odhalení“. Konkrétně je Apokalypsa poslední část Nového zákona, kde sv. Jan popisuje zjevení, kterého se mu dostalo na konci života na řeckém ostrově Patmos. Má eschatologický charakter: eschaton znamená „poslední věk“ a označuje tudíž poslední věci světa a člověka.

Vidina konce vzbuzuje strach a bázeň a zároveň fascinuje. Především ale vzbuzuje zájem o to, kdy nastane. Ten se pak živí ze všech možných zdrojů, aktuálně z kalendáře starých Mayů, podle kterého by měl nastat konec světa koncem letošního roku. Podobné úvahy zachvátily doslova celý svět při přelomu tisíciletí: rok 2000 aktivoval millenaristické či chiliastické představy, stejně jako deset století předtím rok 1000.

Už samotný fakt, že země a vesmír dospějí do svého konce, stojí za úvahu. Že svět povstává z ničeho, rozvíjí se a zaniká – že tudíž existují dějiny, které začínají a končí a vedou k určitému cíli, vděčíme židovsko-křesťanským kořenům naší evropské civilizace. Akademický rok na Institutu křesťanských věd v Rimini zahajoval jistý muzikolog, který ukázal, že bez biblického pojetí dějin by nevznikla jediná Mozartova či Beethovenova symfonie. Ve srovnání např. s indickou hudbou, která jakoby bez začátku a bez konce nekonečně plyne, má každá symfonie pevnou dramatickou stavbu: začátek, vyvrcholení a závěr. Tak je to i s dějinami spásy; už pojem sám vypovídá, že spása je dějinná, tedy postupná, rostoucí, vrcholící a vedoucí k cíli pomalu, protože v čase.

Nadčasový Bůh vstupuje do času a posvěcuje ho. To se uskutečnilo v určitou dějinnou chvíli v člověku Ježíši, konkrétní historické osobě, jejím životem, smrtí a vzkříšením. V Kristu jako Bohu však tato dějinná chvíle prostupuje celými dějinami lidstva a vesmíru a přechází ve věčnost. Do tohoto tajemství vstupujeme modlitbou – bohoslužbou. V liturgii se časnost a věčnost spojují: věčnost se vlévá do přítomné chvíle a přítomná chvíle se stává bránou do věčnosti. Kdo zažil byzantsko-slovanskou Božskou liturgii trvající několik hodin, nevnímá ztrátu času, ale zakouší nebe na zemi.

Čas lze ovšem také promarnit, pošpinit, znesvětit, učinit z něj prostor vlády Božího odpůrce. Tak jako týrání v nacistických koncentrácích a v komunistických lágrech nebude vymazáno z paměti národa, přejde-li skrze mučedníky a vyznavače této doby do liturgie. Podobně je liturgie památkou (anamnesis) velkých zásahů Stvořitele do dějin Božího lidu, z nichž ten největší je Vtělení Božího syna a jeho dílo spásy. Ta se neobejde bez frontálního střetu dobra se zlem, života se smrtí, pravdy se lží. Tento konflikt se radikalizuje a vrcholí. Nevíme ovšem, vědět nemáme a ani nemůžeme, kdy dojde ke Kristovu finálnímu vítězství; nevěděl to ani sám Ježíš (srv. Mk 13,24-32), ale jen jeho a náš nebeský Otec.

Možná se budeme divit, když se u nebeské brány dozvíme, že apokalypsa již byla. Ta je průvodním jevem souboje Krista s Antikristem, a ten probíhá neustále a za určitých historických podmínek a okolnostech zvlášť intensivně. V tomto smyslu nemohl dát americký režisér Francis Ford Coppola, svému hrůzostrašnému filmu o válce ve Vietnamu příznačnější název, než Apocalypse Now („Apokalypsa teď“). V úvodu filmu (r. 1979) zaznívají apokalyptické tóny písně The End (z r.1967) kapely The Doors. Zpěvák Jim Morrison líčí konec jako totální kolaps vztahů a hodnot a předjímá tím svou vlastní brzkou smrt na „ou dí“ (overdosed), předávkování omamnými jedy. Drogy se nabízejí k použití všude tam, kde člověk se ocitne v silovém poli souboje dobra se zlem a chce uniknout kruté skutečnosti do závětří virtuálního světa. Omámení sovjetští vojáci v Afganistánu a američtí ve Vietnamu vysíláni chladnokrevněji zabíjet a bezbolestněji umírat jsou toho tragickým dokladem. Ani samotný Spasitel nezůstal ušetřen obdobné nabídky. Když mu podali houbu namočenou ve vínu smíšeného se žlučí, „okusil, ale pít nechtěl“ (srv. Mt 27,34).

Apokalypsa je „zjevení“. Co nám Bůh skrze vše ty apokalyptické hrůzy a katastrofy chce sdělit? Eschatologické předpovědi nemají za cíl nás děsit, ale naopak ujistit, že se nemusíme bát. Jeho péče nás doprovodí až za hranice smrti, protože naše životní stezky smrtí nekončí. Vždyť už žalmista vyznává: „Proto se raduje mé srdce, má duše plesá, i mé tělo bydlí v bezpečí, neboť nezanecháš mou duši v podsvětí, nedopustíš, aby tvůj svatý spatřil porušení. Ukážeš mi cestu k životu, u tebe je hojná radost, po tvé pravici je věčná slast“ (Ž 16).

Eschatologie není tedy výčtem nevídaných hrůz, ale nadějí na to, co očekáváme s radostí, že přijde, totiž nová země a nové nebe. Kéž bychom definitivní příchod Kristův a nastolení jeho království tak radostně očekávali jako první generace křesťanů: „Maranatha! – Přijď o Pane!“ Bamberská Apokalypsa, folio 19 verso, Bamberg, Staatsbibliothek, ms A. II. 42, ca r. 1000

 odeslat článek     vytisknout článek


Hlavní stránka | Zprávy | Svatý otec | Publicistika | Rozhovory | Homilie | Seriály | Speciály | Zvukový archiv | Denní programy
Redakce | Frekvence | Fotogalerie


Copyright © 2003-2024 Česká sekce Vatikánského rozhlasu. Všechna práva vyhrazena. Adresa redakce: ceco@spc.va.
Administrace: Česká sekce Vatikánského rozhlasu. Technická realizace: Václav Lahoda.

 
Stáhnout záznam ve formátu MP3  

Kanál Vatikánského rozhlasu na YouTube  

Archív denních pořadů ve formátu Real Audio  
 Zprávy
Nové internetové stránky Vatikánského rozhlasu

Bohoslužba k 30. výročí založení Visegradské skupiny a svátek sv. Cyrila a Metoděje ve Věčném městě

Nové Motu proprio zavádí snížení trestu a resocializační programy

Papež: Luštěniny jsou ušlechtilá potravina

Papež připomenul Světový den rozhlasu

Posvátná kniha syrské katolické církve se vrátí do Karakoše

Láska se raduje z růstu druhého člověka, píše papež v poselství k postní době

Papež František: Vytvářejte komunikaci dovolující zahlédnout pravdu věcí

Papež: Kultura setkávání může být východiskem k jednotnějšímu a smířenému světu

Papež František vybízí k solidaritě s křesťany ve Svaté zemi

Jezuitské periodikum La Civiltà Cattolica vyjde také v ruštině

Papež: Kéž nový lunární rok přinese ovoce bratrství a solidarity

 Nově na webu
Svatý otec: Modlitba v každodenním životě

Publicistika: Za skutečnou katolicitu, pluralitu kultur a názorů

Publicistika: 90 let papežského rozhlasu

Rozhovory: Papeže by chtěli všichni

Homilie: Mlčení víry

Archiv zpráv květen 24
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  

Starší zprávy >

Náš tip

Patris corde

Bratrství se zrodilo z Kříže

Zveřejněna nová encyklika Fratelli tutti