Nový portál Vatikánského rozhlasu

Upozorňujeme, že aktuální program České sekce Vatikánského rozhlasu již najdete pouze na našich nových internetových stránkách

https://www.vaticannews.va/cs.html

Portál radiovaticana.cz bude dále sloužit jako archiv starších vysílání České sekce (roky 2007-2020). V sekci Podcast na našich nových stránkách naleznete archiv denních pořadů Vatikánského rozhlasu v češtině od listopadu roku 2018.

Přejít na stránky Vatican News
VaticanNews.va

   27. 4. 2024

RSS  RSS zpráv  Podcast denních pořadů       

Hlavní stránka

Zprávy

Svatý otec

Publicistika

Rozhovory

Homilie

Seriály

Speciály

Zvukový archiv

Denní programy


Redakce

Program

Frekvence

Fotogalerie

Technika

Historie

Kontakty


Anketa


O webu

Rozhovory online

Rozšířené hledání

Odkazy


Zasílání novinek

Nejčtenější



Cirkev cz Liturgie cz Rádio Proglas TV Noe Česká provincie Tovaryšstva Ježíšova Res Claritatis Vysokoškolské katolické hnutí Česká republika Pastorace na webu Katolik.cz KTF UK Stránky pro animátory seniorů NAVRCHOLU.cz
 
Homilie

  

21.12.2012 

Realismus liturgie aneb kde najdu vánoční pokoj?

Homilie ke 4. neděli adventní

Richard Čemus

„O Vánocích se Kristus skutečně rodí, o Velikonocích skutečně vstává z mrtvých“ – tak vyjádřil Sergej Bulgakov, ruský teolog v pařížském exilu, tzv. realismus pravoslavného obřadu. Západní křesťané, zejména katolíci, by asi sotva souhlasili s názorem, že jejich liturgie je pouhou vzpomínkou. Není snad západní civilizace „realističtější“ než odtažitý kontemplativní Východ? Neztotožňuje se činorodý Západ s biblickou postavou Marty, zatímco Východ s Marií klečící u Ježíšových nohou a naslouchající mu?

Kdyby se „realismus Vánoc“ vyčerpal konstatováním, že Ježíšovo narození je historická událost, a snahou je časově co nejpřesněji určit, nebyl by skoro ani důvod slavit vánoční liturgii. Pojmout půlnoční jen jako romantickou vzpomínku by vyhovovalo hlavně těm, co zavítají do chrámu Páně jen jednou ročně. Východním křesťanům na přesném datumu narození Spasitele ani tolik nezáleží: neslaví „historickou událost“, nýbrž tajemství Epifanie (z řec. επιφάνεια) sebe-zjevení, či sebe-sdělení Boha na zemi v Ježíši Kristu. Nedoprovází to žádnou romantikou, ani citovým dojetím. Byzantská vánoční liturgie se nechápe jako vzpomínka na to, co se kdysi stalo, ale jako reálný vstup do příběhu, který trvá.

Nelze shazovat západní liturgii jako pouhou dekoraci vánoční nálady. Věříme ale, že liturgií vcházíme do tajemství betlémské noci jako do historické a zároveň meta-historické, nadčasové skutečnosti, která se děje? Ignác z Loyoly není tudíž žádný fantasta, když meditací betlémeké scény pomocí představivosti smyslově vnímá přímo pach sena, vola a osla, chlad atd. Starokřesťanský teolog Origenes jde ještě dál, když mluví o duchovních smyslech, kterými člověk vnímá i vůni božství a dotýká se ho. Je přesvědčen, že „každá křesťanská duše má za úkol přivést na svět Krista osvojením si jeho ctností. Je to náš podíl na skutečnosti Vánoc. Vtělením vše dorůstá do Krista a v něj se přetváří. Jsme povoláni být svědky této ještě skryté Boží přítomnosti v celém tzv. profánním světě, který profánní přestal být. Inkarnací se celý svět stává sakrálním prostorem. To je však zapotřebí vidět.

Nabývají na síle prorocká slova Karla Rahnera SJ že „křesťané budoucnosti buď budou mystiky, nebo nebudou vůbec“. Je-li „mystikem ten, komu byla darována nebo dopřána bezprostřední zkušenost božskosti, nejzazší reality, nebo ten, kdo se o ni alespoň vědomě snaží,“ pak Ignácovo „vidět Boha ve všech věcech“ je programem křesťanů do budoucnosti. Nenalezneme-li Boha nebo alespoň touhu po Něm v současné kultuře, například písni (I Can’t Get No) Satisfaction, která se stala hymnou celé generace mladých, nebereme Vtělení do důsledků. Sotva pak zabráníme tomu, aby se z Církve nestal poznenáhlu skanzen či rezervace pro weekendy za městem. Narodil-li se a zemřel-li Kristus za hradbami města, pak proto, aby svou přítomností „mimo“ či „za“ naznačil, že Slovo spásy má slyšet celý svět, i za hranicemi kultovních míst vyvoleného národa. „Bude stát a pást v Hospodinově síle, ve velebnosti jména Hospodina, svého Boha, oni pak budou požívat míru, neboť jeho moc se rozšíří až do končin země. On sám pak bude pokojem.“ (Mich 5,1-4a) Tak jako od apoštola Pavla v Areopágu se teď od nás žádá odvaha ukázat na oltář neznámého Boha a činorodou láskou mu dát Kristovu tvář. Porozumět řeči dnešního člověka a přeložit mu řeč Církve do jemu srozumitelného jazyka je naléhavý úkol, ke kterému nás cyrilo-metodějské jubileum přímo vybízí.

Je na nás říct: „Tady jsem, abych plnil, Bože, tvou vůli“ (Žid 10,5-10) – vědomi si rizika nepochopení. I svatí bratři ze Soluně se svou inovativní ideou inkulturace narazili. Cyril zemřel a Metoděj šel do vězení. Božímu Vtělení tento svět od začátku nepřál. Proto na ikoně Vánoc nenajdeme – pro Západ tak typické – výrazy útulnosti a něhy, nýbrž syrovou teologickou výpověď: Kristus se narodil, aby zemřel.

Život bez Boha je povrchní a plodí nespokojenost. „Neklidné je srdce mé, dokud nespočine v Tobě Bože,“ povzdychl si už sv. Augustin. Bůh se vtělil v Ježíši Kristu, aby odcizený člověk i svět se navrátili k Bohu Otci, a aby všechno tvorstvo vděčně zpívalo Stvořiteli svou krásu. Kdo zápasí o spásu světa, může mít třeba neúspěch, být umlčen a zlikvidován. Bůh sám se ho však ujme. Dá mu proniknout k nejzazší realitě všech věcí – k živému Bohu, Kristu Ježíši, kde najde uspokojení (satisfaction).

Je to ono ticho vánoční noci, v němž se upokojí každé lidské srdce zmítané touhou po Bohu: jako se upokojil sv. Jan Křtitel v Elisabetině lůně, když se setkal s Věčným Slovem v lůně Panny Marie (Lk 1,39-45): „Rosu dejte, nebesa, shůry, právo ať se vyleje jako déšť z oblak; ať se otevře země a zplodí Spasitele!“

Ničím se neznepokojuj,
ničím se nermuť,
všechno pomíjí,
Bůh se ale nemění.
Máš-li v srdci Boha,
nic ti nechybí,
jeho láska stačí.
(Terezie z Avily)

 odeslat článek     vytisknout článek


Hlavní stránka | Zprávy | Svatý otec | Publicistika | Rozhovory | Homilie | Seriály | Speciály | Zvukový archiv | Denní programy
Redakce | Frekvence | Fotogalerie


Copyright © 2003-2024 Česká sekce Vatikánského rozhlasu. Všechna práva vyhrazena. Adresa redakce: ceco@spc.va.
Administrace: Česká sekce Vatikánského rozhlasu. Technická realizace: Václav Lahoda.

 
Stáhnout záznam ve formátu MP3  

Kanál Vatikánského rozhlasu na YouTube  

Archív denních pořadů ve formátu Real Audio  
 Zprávy
Nové internetové stránky Vatikánského rozhlasu

Bohoslužba k 30. výročí založení Visegradské skupiny a svátek sv. Cyrila a Metoděje ve Věčném městě

Nové Motu proprio zavádí snížení trestu a resocializační programy

Papež: Luštěniny jsou ušlechtilá potravina

Papež připomenul Světový den rozhlasu

Posvátná kniha syrské katolické církve se vrátí do Karakoše

Láska se raduje z růstu druhého člověka, píše papež v poselství k postní době

Papež František: Vytvářejte komunikaci dovolující zahlédnout pravdu věcí

Papež: Kultura setkávání může být východiskem k jednotnějšímu a smířenému světu

Papež František vybízí k solidaritě s křesťany ve Svaté zemi

Jezuitské periodikum La Civiltà Cattolica vyjde také v ruštině

Papež: Kéž nový lunární rok přinese ovoce bratrství a solidarity

 Nově na webu
Svatý otec: Modlitba v každodenním životě

Publicistika: Za skutečnou katolicitu, pluralitu kultur a názorů

Publicistika: 90 let papežského rozhlasu

Rozhovory: Papeže by chtěli všichni

Homilie: Mlčení víry

Archiv zpráv duben 24
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930     

Starší zprávy >

Náš tip

Patris corde

Bratrství se zrodilo z Kříže

Zveřejněna nová encyklika Fratelli tutti