VaticanNews.va

   17. 5. 2024

RSS  RSS zpráv  Podcast denních pořadů       

Hlavní stránka

Zprávy

Svatý otec

Publicistika

Rozhovory

Homilie

Seriály

Speciály

Zvukový archiv

Denní programy


Redakce

Program

Frekvence

Fotogalerie

Technika

Historie

Kontakty


Anketa


O webu

Rozhovory online

Rozšířené hledání

Odkazy


Zasílání novinek

Nejčtenější



Cirkev cz Liturgie cz Rádio Proglas TV Noe Česká provincie Tovaryšstva Ježíšova Res Claritatis Vysokoškolské katolické hnutí Česká republika Pastorace na webu Katolik.cz KTF UK Stránky pro animátory seniorů NAVRCHOLU.cz
 
Homilie

  

8.2.2013 

O zázračném rybolovu

Homilie k 5. neděli v mezidobí

Milan Glaser

Ze zkušenosti každý člověk ví, že není příjemné, vytkne-li mu někdo, byť nepřímo, nějaký nedostatek. Může se to týkat kupříkladu jen špatného odhadu situace v oblasti, ve které se cítí doma. Jako v případě Petra, kterému jednoho dne Ježíš, promlouvající z jeho loďky k zástupům lidí na břehu, po skončení kázání pokynul, aby zajel na hlubinu a spustil sítě k lovu, jak to popisuje evangelium této neděle (Lk 5,1-11). Dosti skrovná míra ochoty, s jakou to Petr učinil, je patrná z jeho odpovědi: „Mistře, celou noc jsme se lopotili, a nic jsme nechytili. Ale na tvé slovo spustím sítě“ (5,5). Petr zjevně nepokládal rabiho Ješuu za znalce umění rybolovu, a přestože už měl za sebou jednu podivuhodnou zkušenost, kdy Ježíš uzdravil z horečky matku jeho manželky, nepřipustil si, že by začínající nazaretský rabín mohl nějak zasáhnout také do oblasti, ve které se přece nemohl vyznat a vědět, co je z rybářského hlediska možné a co je poněkud pošetilé. Že Petr právě takto uvažoval, lze se domyslet z reakce, která následovala po nepřepokládaném a dokonce velmi bohatém výlovu, kdy „padl Ježíšovi k nohám a řekl: «Pane odejdi ode mě: jsem člověk hříšný»“ (5,8).

Petr Ježíše z dřívějška již znal, nepochybně v něm spatřoval autoritu a patrně by si pokládal za čest mít s Ním něco společného. Nyní však zjistil, že toho není hoden. Ježíš jej dovedl k takovému poznání hlubin vlastní duše, které Petra rozladilo natolik, že se možnost, aby s ním Ježíš chtěl mít co do činění, rozplynula v nedohlednu. Avšak, jak vidno z Ježíšovy reakce, právě to je vhodné vnitřní rozpoložení k tomu, aby byl povolán k těsnější spolupráci a stal se poslaným, tedy apoštolem. Ježíš Petra uklidňuje, aby se nebál, a dává mu dokonce zvláštní příslib, že bude „od nynějška lovit lidi“ (Lk 5,10); anticipuje tak pozdější definici poslání prvního z apoštolů, totiž „utvrzovat ve víře“ (srov. Lk 22,31-32).

Ježíšův příslib může znít podivně. Předpokládá snad, že lidé či přesněji jejich duše lze lovit jako nerozumné živočichy? Takovýto výklad může v souvislosti se zmíněnou metaforou zejména modernímu člověku přijít na mysl. Kontext zázračného rybolovu však vede ke hlubšímu výkladu. Petr byl chycen: poznáním pravdy o sobě samém. A teprve po obdarování tímto poznáním může se stát Ježíšovým apoštolem, jak je zřejmé ze sledu událostí. A plyne odtud také, že úspěšnost Ježíšova posla, nesoucího zvěst evangelia, se neřídí lidskými odhady, výpočty či výkony, nýbrž věrností božským pokynům a radám Pána. Vykoupení je totiž Jeho dílo.

Výše podaný výklad zmíněné evangelní perikopy je možná bezchybný, avšak patrně také poněkud únavný. Od samotného začátku asi nudí vzhledem ke snadno předvídatelnému vyústění. Přesto je však pro dnešního kazatele takřka nemožné neupadnout do tenat takovéto exegeze. Vnucuje se otázka: proč je tomu tak? A to nejenom v případě této evangelní příhody, ale v kontaktu se slovy Písma vůbec. Jakoby někdy kolem biblických textů panovala podivná gravitace, která veškerou snahu o porozumění víry, zakřivuje do sterilní morality či historicko-kritického popisu tehdejší situace, takže realita aktuálního, osobního života zůstane stranou.

Důvod asi spočívá v tom, že dnešní svět, vztahy i prostředí, ve kterém člověk žije (není míněna flora a fauna), mají v běžném povědomí silně virtuální povahu. Svět a jeho dějiny jakoby byly verbálně i audiovizuálně odcizeny Bohu Stvořiteli. Člověk si je mediálně přivlastnil a začal je považovat za doménu vlastní kreativity, za oblast, ve které se vyzná a o jejímž obsahu rozhoduje sám. Tento zvláštní druh pýchy se vyskytuje přibližně od období novověku. Bůh není přímo popírán, ale je - s více či méně předstíranou zdvořilostí - ponecháván stranou, dokud není opět vzat na milost. Dochází k tomu však jakoby stále méně pokornou prosbou člověka a namísto ní nastupuje jen pozvání k rozmluvě rovnocenných partnerů, kteří vzájemně respektují svoje domény.

Jakýsi bohorovný přístup k realitě jako takové si vydobývá místo v nejrůznějších výrazech lidského smýšlení – od filosofie přes přírodní vědy, uměleckou tvorbu či politiku - takže celý svět a jeho dějiny jsou pojímány jako oblast, ve které má Bůh nanejvýš poradní hlas. Jakési přívětivé či spíše vtíravé vědění nenápadně nahrazuje křesťanskou víru, jejíž vyznávání vyvolává jen jakýsi shovívavě přehlížený dojem stereotypu a nudy.

Je pravdou, že povědomí, které máme o světovém dění, je mnohem rozsáhlejší než kdy dříve, ale paradoxně asi mnohem zkreslenější a zmatenější než tomu bylo ve středověku. Zvláště na Západě totiž může mít člověk dojem, že má o světě přehled a má zcela jasno v tom, jak by věci měly vypadat. Jediný problém, který si ještě připouští, bývá to, že druzí to nechápou.

Láska k pravdě chřadne, protože se zapomíná na to, že poznání pravdy v sobě zahrnuje nepříjemný moment, jde proti srsti a někdy vyloženě člověka popudí. Lahodnost lichocení dominuje veřejnému prostoru ve stejné míře jako pohrdlivý posměch. A toto dusivé a skryté spojenectví mediálních emocí vychovává jenom spokojené nebo chtivé sobce.

Jiného než neochotného přitakání pravdě asi hříšník není schopen. A může přitom navíc vypadat poněkud neobratně. Zázračné poznání však předčí veškeré předpoklady, takže je možné odložit všechno a jít za Kristem osvobozen. Podobně jako se za Ním vydali Petr a jeho druhové vstříc dalšímu, opět netušenému vyústění svých tužeb.

 odeslat článek     vytisknout článek


Hlavní stránka | Zprávy | Svatý otec | Publicistika | Rozhovory | Homilie | Seriály | Speciály | Zvukový archiv | Denní programy
Redakce | Frekvence | Fotogalerie


Copyright © 2003-2024 Česká sekce Vatikánského rozhlasu. Všechna práva vyhrazena. Adresa redakce: ceco@spc.va.
Administrace: Česká sekce Vatikánského rozhlasu. Technická realizace: Václav Lahoda.

 
Stáhnout záznam ve formátu MP3  

Kanál Vatikánského rozhlasu na YouTube  

Archív denních pořadů ve formátu Real Audio  
 Zprávy
Nové internetové stránky Vatikánského rozhlasu

Bohoslužba k 30. výročí založení Visegradské skupiny a svátek sv. Cyrila a Metoděje ve Věčném městě

Nové Motu proprio zavádí snížení trestu a resocializační programy

Papež: Luštěniny jsou ušlechtilá potravina

Papež připomenul Světový den rozhlasu

Posvátná kniha syrské katolické církve se vrátí do Karakoše

Láska se raduje z růstu druhého člověka, píše papež v poselství k postní době

Papež František: Vytvářejte komunikaci dovolující zahlédnout pravdu věcí

Papež: Kultura setkávání může být východiskem k jednotnějšímu a smířenému světu

Papež František vybízí k solidaritě s křesťany ve Svaté zemi

Jezuitské periodikum La Civiltà Cattolica vyjde také v ruštině

Papež: Kéž nový lunární rok přinese ovoce bratrství a solidarity

 Nově na webu
Svatý otec: Modlitba v každodenním životě

Publicistika: Za skutečnou katolicitu, pluralitu kultur a názorů

Publicistika: 90 let papežského rozhlasu

Rozhovory: Papeže by chtěli všichni

Homilie: Mlčení víry

Archiv zpráv květen 24
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  

Starší zprávy >

Náš tip

Patris corde

Bratrství se zrodilo z Kříže

Zveřejněna nová encyklika Fratelli tutti